This study aims to reveal the tactics of school administrators against teachers according to teachers 'and administrator' views. The qualitative research method has been used in the research. The study group consists of 18 teachers and 10 school administrators working in Uşak. According to the results of the research, most of the teachers stated that school administrators made them feel the part of the school, participated them to the decisions, added value, and used their legal powers to ensure their integration with the school; school administrators stated that they used the tactics of creating a family environment and communication. While most of the teachers stated that school administrators use tactics of using legal power and motivation to increase their success; school administrators use motivation to influence their tactics, directing them for professional development and making the appropriate task distribution. Another result of the research is that the teachers say school administrators use legal power in order for the teachers to fulfill their duties while school administrators indicate that they emphasize the results, emphasize the importance of the profession and create an environment for success. Influence tactics used by most teachers and school administrators to provide the professional development of teachers to provide orientation and in-service training. In order for teachers to make efforts to improve the school, most of the teachers think that school administrators use appreciation and legal power, whereas the administrators say they influence the teachers by encouraging and by adapting to the school and influencing according to personal characteristics.
Bu araştırma okul yöneticilerinin öğretmenlere karşı
kullandıkları etki taktiklerinin, öğretmen ve yönetici
görüşlerine göre ortaya konulmasını amaçlamıştır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Uşak ilinde
görev yapan 18 öğretmen ile 10 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin
çoğu, okulla bütünleşmelerini sağlamak için okul yöneticilerinin kendilerini okulun bir parçası gibi
hissettirdiklerini, kararlara kattıklarını, değer verdiklerini ve yasal
güçlerini kullandıklarını; okul yöneticileri ise, aile
ortamı oluşturma ve iletişim kurma taktiklerini kullandıklarını belirtmişlerdir.
Yine öğretmenlerin çoğu, iş başarılarının artırılmasına
yönelik okul yöneticilerinin, yasal güç kullanma ve
motive etme taktiklerini kullandıklarını belirtirlerken; okul yöneticileri
kullandıkları etki taktiklerini motive etme, mesleki gelişim için yönlendirme
ve görev dağılımını uygun yapma şeklinde sıralamaktadırlar. Araştırmanın
diğer bir sonucu da, öğretmenlerin çoğunun
görevlerini yerini getirmeleri için okul yöneticilerinin yasal güç kullandıklarını
dile getirmesi iken; yöneticilerin sonuçlara vurgu yapma,
mesleğin önemini vurgulama ve başarı için ortam oluşturma gibi taktikleri
uyguladıklarını belirtmeleridir. Hem öğretmenlere hem de okul yöneticilerin
çoğuna göre ööğretmenlerin
mesleki gelişimlerinin sağlanmasına yönelik okul yöneticilerin kullandıkları etkileme taktikleri, hizmet içi eğitime
yönlendirme ve mesleki gelişimi sağlamadır. Öğretmenlerin çoğu, okulun
geliştirilmesine yönelik çaba göstermeleri için okul yöneticilerinin takdir etme ve yasal güç kullandıklarını düşünürlerken; yöneticiler, takdir
ederek, okulu benimseterek ve kişisel
özelliklerine göre etkileyerek öğretmenleri
etkilediklerini dile getirmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2019 |
Submission Date | May 25, 2019 |
Acceptance Date | July 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 47 |