Bu araştırmanın amacı, İlkokul Matematik Öğretim
Programında yer alan kazanımların
Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre taksonomik düzeylerini
belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi kullanılmıştır. Araştırma verileri, 2018 yılında güncellenen
İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı kazanımlarından elde edilmiştir.
Çalışmada 2018 yılında yayınlanan İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programında (1. - 4.sınıflar)
yer alan 229 kazanımın Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre
taksonomik düzeyleri belirlenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi
tekniği kullanılmıştır Sınıf düzeyinde kazanımlar Yenilenmiş Bloom
Taksonomisine göre incelenmiş, kazanımlar taksonominin alt basamaklarına göre
karşılıkları belirlenmiş ve frekans olarak listelenmiştir. Araştırma
bulgularına göre, İlkokul Matematik Öğretim Programında yer alan 1-4.sınıf ders
kazanımların alt düzey
bilişsel basamakları içeren uygulama, anlama ve hatırlama gibi alt düzey
basamaklarda yoğunlaştığı,
analiz, yaratma ve değerlendirme gibi
üst düzey bilişsel basamakları içerin kazanımların az olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulguları ilkokulda sınıf
düzeyinde öğrencilere yönelik hazırlanan kazanımlarda üst düzey bilişsel
basamakları içeren kazanımlara da daha fazla yer verilmesi önerilmiştir.
The purpose of this research is to determine the taxonomic levels of the acquisitions in Primary School Mathematics Teaching Program according to the revised Bloom Taxonomy. Qualitative research methods used in the research documented review. In this study, the qualitative research approach was adopted and the research data were collected by the technique of document review. The research data were derived from the acquisitions of the Elementary School Mathematics Curriculum updated in 2018. The taxonomic levels of the 229 acquisitions in the study, which were published in the Primary School Mathematics Teaching Program (1st - 4th grades) published in 2018, were determined according to the Revised Bloom Taxonomy. In the analysis of the data, content analysis technique was used. Classroom acquisitions have been examined according to the revised Bloom Taxonomy; the equivalents of the acquisitions are determined according to the lower steps of the taxonomy and are listed as frequency. According to research findings, it was determined that the acquisitions of 1-4th-grade course in Primary School Mathematics Teaching Program are concentrated in lower level steps such as application, understanding, and remembering which includes lower level cognitive steps, and acquisitions including higher-level cognitive steps such as analysis, creation, and evaluation. The research findings suggest that higher grade cognitive steps should be included in the acquisitions prepared for the students at the class level in primary school.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | February 6, 2019 |
Acceptance Date | May 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 48 |