Perfectionism can be considered as an indicator
of the emotions of individuals in the process of reaching the best.
Perfectionism is seen as a risk factor for negative emotions such as
depression, anxiety, stress, and burnout. On the other hand, it is thought that
the perception of perfectionism can be considered positive with some
dimensions. Based on the discussions at this point, the question of whether the
effects of perfectionism dimensions on the concepts that can be evaluated as
positive and negative are examined in the current study. It is aimed to make
inferences about the direction of perfectionism sub-dimensions. Estimations
were made with structural equation models that produced stronger estimation
results by taking into account measurement errors. As a result of this study,
it was found that university students' perceptions of perfectionism had
statistically significant effects on stress and self-esteem. At the same time,
it has been shown that self-esteem is mediating for some perfectionism
sub-dimensions. It was found that the four dimensions of perfectionism directly
affected stress and also all dimensions directly affected self-esteem. At the
same time, these findings provide evidence that the multidimensional structure
rather than the one-dimensional structure of perfectionism contains more
information.
Bireylerin en iyiye ulaşma süreci
içinde yaşadığı duygudurumlarının bir göstergesi olan mükemmeliyetçilik algısı;
depresyon, anksiyete, stres, tükenmişlik vb. için bir risk faktörü olarak
görülmektedir. Diğer yandan ise mükemmeliyetçilik algısının bazı boyutlarıyla pozitif
olarak değerlendirilebileceği düşünülmektedir. Bu noktadaki tartışmalardan yola
çıkarak mevcut çalışmada mükemmeliyetçilik alt boyutlarının, olumlu ve olumsuz
olarak değerlendirilebilecek kavramlar üzerindeki etkilerinin, benzer olup
olmayacağı sorusu incelenmiş ve üniversite öğrencileri örneklemi için alt
boyutların etkisinin hangi yönde olacağına dair çıkarımlar elde etmek
amaçlanmıştır. Bu amaçla olumlu ve olumsuz olarak sırasıyla benlik saygısı ve
stres değişkenleri ele alınmış ve mükemmeliyetçilik alt boyutları ile
ilişkileri modellenmiştir. Çalışmada ölçüm hatalarını da hesaba katarak daha
güçlü tahmin sonuçları üreten yapısal eşitlik modelleri ile tahminler
yapılmıştır. Bu çalışma ile üniversite öğrencilerin mükemmeliyetçilik
algılarının stres ve benlik saygısı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı
etkilere sahip olduğu bulgusunun yanı sıra bazı mükemmeliyetçilik alt boyutları
için benlik saygısının aracılık etkisi gösterdiği ortaya konulmuştur. Analizler
sonucunda mükemmeliyetçiliğin dört boyutunun stres üzerinde, tüm boyutlarının
ise benlik saygısı üzerinde direk etkisi olduğu sonuçları elde edilmiştir. Bu
çalışmanın bulguları daha önceki çalışmalarda elde edilen sonuçlarla
desteklenmesinin yanı sıra mevcut örneklem için mükemmeliyetçiliğin tek boyutlu
yapısından ziyade çok boyutlu yapısının daha fazla bilgi içerdiğine yönelik
kanıtlar sunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | March 9, 2019 |
Acceptance Date | July 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 48 |