The
purpose of the current study is to determine the Universal Science Literacy
level of pre-service science teachers attending universities located in
different units of Turkish Statistical Regions and to investigate whether the
universal science literacy level varies significantly depending on the
variables of gender and grade level. The
current study was carried out with the participation of a total of 1088
first-year pre-service science teachers and 920 fourth-year pre-service science
teachers enrolled in the education faculties of 20 different universities from
12 different statistical regions of Turkey in the spring term of 2015-2015
academic year. The total number of the participants is 2008 and 1564 of them
are females and 444 are males. The findings revealed that the pre-service
science teachers’ universal science literacy level is high in all the
dimensions. Moreover, it was concluded that the female
participants’ universal literacy level is higher than that of the male
participants and the fourth-year students’ universal literacy level is higher
than that of the first-year students. On the other hand, the level of universal
science literacy was found to be varying depending on the units of Turkish
Statistical Regions.
Universal science literacy USLS pre-service science teacher Turkish statistical regional units
Bu çalışmanın amacı, Türkiye İstatistiki Bölgelerinin farklı
birimlerinde öğrenim görmekte olan fen bilgisi öğretmen adaylarının Evrensel
Fen Okuryazarlığı’nın hangi düzeyde olduğu; evrensel fen okuryazarlık düzeyine
istatistiki bölge birimleri, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinin etkisini
araştırmaktır. Araştırma, 2015-2016 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında
Türkiye’nin 12 farklı istatistiki bölge birimlerinde yer alan 20 üniversitenin
eğitim fakültelerinde öğrenim gören 1088 birinci sınıf ve 920 dördüncü sınıf
olmak üzere, toplam 2008 (Kadın:1564; Erkek:444) fen bilgisi öğretmen adayı ile
yürütülmüştür. Elde edilen bulgularda, tüm boyutlarda fen bilgisi öğretmen
adaylarının evrensel fen okuryazarlık düzeyi yüksek bulunmuştur. Ayrıca kadın
öğretmen adaylarının erkeklere göre, 4. sınıf öğretmen adaylarının da 1.
sınıflara göre evrensel fen okuryazarlık düzeyinin daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Diğer taraftan Evrensel Fen Okuryazarlık düzeyi Türkiye
istatistiki bölge birimlerine göre farklılık oluşturduğu görülmüştür.
EFOYÖ evrensel fen okuryazarlığı fen bilgisi öğretmen adayı Türkiye istatistiki bölge birimleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | March 7, 2019 |
Acceptance Date | September 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |