In
this study, the social validity of the Anatolian-Sak Intelligence Scale (ASIS)
was investigated. Data collection instrument, consisting of 40 items "ASIS
Practitioner Evaluation Survey (ASISPES)" is used. The participants of the
study consisted of 37 teachers assigned to the Ministry of National Education
(MEB), which were included in the norming study of the scale and who were
entitled to receive formator training after the scale was developed. In the
level of social validity, the universe was studied as all of the practitioners
were reached. In order to determine the social validity of the universe, the
mean and standard deviations of the data were interpreted. The overall mean of
the 6-point Likert survey was determined as 5,26. This value indicates that the
level of the social validity of ASIS is very high for the practitioners.
Bu çalışmada
Anadolu-Sak Zekâ Ölçeği’nin (ASIS) sosyal geçerlik düzeyi araştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak 40 maddeden oluşan
“ASIS Uygulayıcı Değerlendirme Anketi (ASISUDA)” kullanılmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını, ölçeğin norm çalışmasında uygulayıcı olarak yer alan ve ölçek
geliştirildikten sonra formatörlük eğitimi almaya hak kazanan Mili Eğitim
Bakanlığı’nın (MEB) görevlendirdiği 37 öğretmen oluşturmaktadır. Sosyal
geçerlik düzeyi araştırmasında, uygulayıcıların tamamına ulaşıldığından evren
ile çalışılmıştır. Evrenin sosyal geçerlik düzeyini belirlemek için ise elde
edilen verilerin ortalaması ve standart sapmaları yorumlanmıştır. 6’lı likert anketin
genel ortalaması 5,26 olarak belirlenmiştir. Bu değer ASIS’in sosyal geçerlik
düzeyinin uygulayıcılar açısından oldukça yüksek olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | June 11, 2019 |
Acceptance Date | November 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |