The aim of this study was to determine the relationship between the mobbing and motivation levels of the teachers working in primary schools. The population of the study consisted of 673 teachers working in 59 primary schools in the Yakutiye district of Erzurum province in the 2018-2019 academic year, and 217 teachers were the sample. Personal information form developed by the researchers, “Mobbing Scale” developed by Tanhan and Çam (2011) and “Teacher Motivation Scale” developed by Polat (2010) were used as data collection tools. Mean, standard deviation, Pearson Product Moment Correlation Coefficient was used for statistical analysis of the data. In addition, Multiple Linear Regression Analysis was performed to determine the predictive levels of independent variables on dependent variables. As a result of the research; in terms of mobbing dimensions, the highest level was determined as the prevention of professional practices and the lowest level was determined as a direct insult to the person. Taking the teacher motivation scale into consideration, it was found that the highest level was in the intrinsic motivation dimension while the lowest level was in the extrinsic motivation dimension. It was determined that there was a significant relationship between mobbing and motivation levels of teachers. According to the results of the regression analysis, it was found that the sub-dimensions of the mobbing significantly predicted the sub-dimensions of the teacher motivation.
Mobbing teacher motivation primary school prevention of professional practices external motivation
Bu araştırma ile
ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin karşılaştıkları yıldırma davranışları
ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Yakutiye
ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı 59 ilkokulda görev yapan 673 öğretmen
oluştururken, örneklemini ise 217 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri
toplama aracı olarak; araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel bilgi
formu, Tanhan ve Çam (2011) tarafından geliştirilen “Yıldırma Ölçeği” ve Polat
(2010) tarafından geliştirilen “Öğretmen Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin istatistiksel çözümlemeleri için; ortalama, standart sapma, Pearson
Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Bununla birlikte,
bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama düzeylerini belirlemek
amacıyla Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma
sonucunda; yıldırma ölçeği boyutları açısından en yüksek düzey mesleki
uygulamaların engellenmesi boyutunda tespit edilirken, en düşük düzey ise
kişiye yönelik doğrudan hakaret boyutunda tespit edilmiştir. Öğretmen
motivasyon ölçeğine ilişkin dağılımlara bakıldığında en yüksek düzey içsel
motivasyon boyutunda, en düşük düzey dışsal motivasyon boyutunda olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin karşılaştıkları yıldırma davranışları ile
öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit
edilmiştir. Regresyon analizi sonuçlarına göre, yıldırma ölçeğinin alt
boyutlarının, öğretmen motivasyon ölçeğinin alt boyutlarını anlamlı düzeyde
yordadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | July 25, 2019 |
Acceptance Date | January 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |