Türkiye’de her geçen gün özel hastane sayıları artmaktadır. Dijitalleşme hem müşterileri ile hastaneler arasındaki etkileşimi hem de hastaneler hakkındaki bilgiye daha kolay erişilmesini sağlamaktadır. Bu unsurlar hastaneler arasındaki rekabeti yoğunlaştırmaktadır. Çalışmanın amacı günümüzde sağlık kuruluşlarınca da yoğun bir şekilde kullanılan ve müşterileriyle ilişkilerini sürdürmeleri ve onlarda sadakat yaratmak için önemli bir araç olan sosyal medya faaliyetlerinin algılanan hizmet kalitesi, hastane marka imajı ve ağızdan ağıza iletişim ile ilişkisini belirlemektir. Araştırmada veriler yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizi, faktör analizi ve korelasyon analizi, çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Bulgular, algılanan hizmet kalitesi, ağızdan ağıza iletişim, marka imajı ve davranış eğilimi arasında olumlu yönde bir ilişkiye işaret etmektedir. Sosyal medyada müşteri etkileşiminin ise hasta tatmini ile arasında anlamlı bir ilişki belirlenememiştir.
The number of private hopitals in Turkey is increasing day by day. Digitilazition provides both communication between customers and hospitals and easier access to information about hospitals. These factors creates though competition between hospitals. The main purpose of the study is to determine the relationship between the perceived service quality, hospital brand image, word of mouth communication, behavioral intention, and social media activities, which are used extensively by healthcare institutions today and are an important tool for maintaining their relations with their customers and creating loyalty in them. Secondary aim of this study is to investigate the effect of social media activities, perceived service quality, word of mouth communication and behavioral intention on hospital brand image and patient satisfaction. The data in the study were collected by face-to-face survey method. In the analysis of the data, descriptive statistics, reliability analysis, factor analysis and corralation analysis, multiple regression analysis were applied. Findings revealed a positive relationship between perceived service quality, word-of-mouth, brand image and behavioral intention. There was no significant relationship between customer interaction and patient satisfaction in social media.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 2, 2022 |
Acceptance Date | October 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |