For the history of Turkish education, a very important the question is where we should begin an innovation
in education. Moreover, it is distinctly important in debates between Emrullah Efendi and Sati Bey on the
subject. According to Emrullah Efendi's "Theory of the Tûbâ Tree", innovation in education needs to be
initiated from higher education. Sati Bey stood against this theory, and he expressed that it would be better
to start innovation in education from the primary school level. In fact, thess debates still remain valid up to
date. In the 21st century, considering the conditions of Turkey, a comprehensive innovation in education
is considered to be useful for the future of the country. Hence, the purpose of this research is to discuss
Emrullah Efendi's "Theory of the Tûbâ Tree" and the opinions of Sati Bey in line with the present conditions.
The research method is a literature review. The domestic and foreign publications on the subject were
reviewed. At the end of the research, conclusions and suggestions were made in accordance with available
data.
Türk eğitim tarihi açısından eğitimde yenileşme nereden başlamalı? Sorusu ve bu soru temelinde özellikle Emrullah Efendi ve Satı Bey arasında geçen II. Meşrutiyet dönemindeki tartışmalar önem arz etmektedir. Tartışmada, Emrullah Efendi, eğitimde yenileşmenin yükseköğretimden başlatılması gerektiğini “Tuba Ağacı Nazariyesi” teorisi ile savunmuştur. Satı Bey ise bu teoriye karşı çıkarak eğitimde yenileşmenin ilkokuldan başlatılmasının daha iyi olacağını ifade etmiştir. Söz konusu tartışma için aslında birçok açıdan halen güncelliğini korumakta olan bir tartışma olduğu söylenebilir. Zira 21.yy’daki Türkiye koşulları göz önünde bulundurulduğunda; eğitimde kapsamlı bir yenileşmenin gündeme getirilmesinin ülke geleceği açısından faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türk eğitim tarihinin köklerine inerek, Emrullah Efendi ve Satı Bey’in öne sürmüş oldukları görüşler ışığında eğitimde yenileşme nereden başlamalı sorusunu yeniden ele almak ve günümüz koşulları dâhilinde tartışmaktır. Araştırmanın yöntemi alanyazın taramasıdır. Konuya ilişkin doğrudan ve birincil kaynaklar üzerinden verilere ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonunda, Emrullah Efendi’nin Tuba Ağacı Nazariyesi teorisi ve Satı Bey’in bu teoriye ilişkin muhalif görüşleri hakkında bilgi verilmiş, sonrasında ise “Türk eğitiminde yenileşme mümkün mü” sorusu tartışılmıştır. Nihai olarak, ulaşılan veriler ve değerlendirmeler üzerinden günümüze dair birtakım çıkarımlar ve önerilerde bulunulmuştur.
Other ID | JA44UY67HH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 21 |