Research Article
PDF EndNote BibTex RIS Cite

Year 2017, Volume 3, Issue 3, 164 - 171, 01.10.2017

Abstract

References

  • Akın, Ü. ve Divanoğlu U. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımına Karşı Genel Tutumları ve Bu Tutumların, Kullanımına Yansımalarına Yönelik Aksaray Üniversitesi’ nde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı 17, 69-93. Arslan, A. ve Ünal, A. T. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanım Alışkanlıkları ve Amaçlarının İncelenmesi. International Journal of Human Sciences [Online]. 10 (1), 182-201. Bianchi, A. & Phillips, J. G. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. Journal of Cyberpsychology & Behavior, 8 (1), 39-51. Caplan, S.E. (2005). A Social Skill Account of Problematic Internet Use. Journal of Communication, 55(4), 721-736. Coogan, K., & Kangas, S. (2001). Nuoret ja kommunikaatioakrobatia, 16-18-vuotiaiden nuorten k. annykk . a- ja internetkulttuurit. Nuorisotutkimusverkosto ja Elisa ommunications. Elisa tutkimuskeskus. Raportti 158. Deniz, L. & Tutgun, A. (2010). The Relationship Between Problematic Internet Usage And Loneliness Level Of Prospective Teachers, International Educational Technology Conference (IETC) 2010, Volume III, Page 1563, Boğaziçi University, Istanbul. Deniz, S., Yıldırım, E. A. ve Çobanyıldız, M. (2014). Ergenlerde Problemli Mobil Telefon Kullanımı İle Utangaçlık ve Sosyal Anksiyete İlişkisi. Online Journal Of Technology Addiction Cyberbullying, 1, 1-16. Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Leena, K., Tomi, L. & Arja, R. (2005). Intensity of mobile phone use and health compromising behaviors –how is information and communication technology connected to healthrelated lifestyle in adolescence? Journal of Adolescence, 28, 35-47. Lobet-Maris C. (2003). Mobile Phone Tribes: Youth and Social Identity. In: Fortunati L., Katz J. E., Riccini R., Editors. Mediating the Human Body: Technology, Communication and Fashion. New York, NY: Lawrence Erlbaum; p. 93–102. Şar, A. H., Işıklar, A. (2012). Problemli mobil telefon kullanım ölçeğinin Türkçeye yarlaması. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 264-275. Taylor, A.S. & Harper, R. (2003). The Gift of the Gab? A design Oriented Sociology of Young People’s Use of Mobiles, J.Comput Support Coop Work, 12:267-96. Tutgun, A, Deniz, L. & Moon, Man-Ki (2011). A Comperative Study of Problematic Internet Use and Loneliness among Turkish and Korean Prospective Teachers. TOJET (The Turkish Online Journal of Educational Technology), Vol: 10, issue:4.

Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları

Year 2017, Volume 3, Issue 3, 164 - 171, 01.10.2017

Abstract

Mobile phones with multiple functions such as listening to music, social networking, watching movies at home, in the classroom, walking or on the bus can be regarded as an important tool on today. But so is the accuracy of the intensive use of this technology is questionable and called the problematic use of mobile phones in the literature. In this research has been applied “problematic mobile phone usage scale” university students who believed that relatively more intense and education to subject of computer. Data were collected from total of 203 university students of CEIT (educational faculty) and Computer Programming (vocational school) level in the academic year of 2015-2016. As a result, the students have low levels of problematic phone use, the terms of problematic phone use computer programming to students that the lower level of the students BÖTE but has been found there is no difference in terms of gender and use of mobile phone years. 

References

  • Akın, Ü. ve Divanoğlu U. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımına Karşı Genel Tutumları ve Bu Tutumların, Kullanımına Yansımalarına Yönelik Aksaray Üniversitesi’ nde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı 17, 69-93. Arslan, A. ve Ünal, A. T. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanım Alışkanlıkları ve Amaçlarının İncelenmesi. International Journal of Human Sciences [Online]. 10 (1), 182-201. Bianchi, A. & Phillips, J. G. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. Journal of Cyberpsychology & Behavior, 8 (1), 39-51. Caplan, S.E. (2005). A Social Skill Account of Problematic Internet Use. Journal of Communication, 55(4), 721-736. Coogan, K., & Kangas, S. (2001). Nuoret ja kommunikaatioakrobatia, 16-18-vuotiaiden nuorten k. annykk . a- ja internetkulttuurit. Nuorisotutkimusverkosto ja Elisa ommunications. Elisa tutkimuskeskus. Raportti 158. Deniz, L. & Tutgun, A. (2010). The Relationship Between Problematic Internet Usage And Loneliness Level Of Prospective Teachers, International Educational Technology Conference (IETC) 2010, Volume III, Page 1563, Boğaziçi University, Istanbul. Deniz, S., Yıldırım, E. A. ve Çobanyıldız, M. (2014). Ergenlerde Problemli Mobil Telefon Kullanımı İle Utangaçlık ve Sosyal Anksiyete İlişkisi. Online Journal Of Technology Addiction Cyberbullying, 1, 1-16. Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Leena, K., Tomi, L. & Arja, R. (2005). Intensity of mobile phone use and health compromising behaviors –how is information and communication technology connected to healthrelated lifestyle in adolescence? Journal of Adolescence, 28, 35-47. Lobet-Maris C. (2003). Mobile Phone Tribes: Youth and Social Identity. In: Fortunati L., Katz J. E., Riccini R., Editors. Mediating the Human Body: Technology, Communication and Fashion. New York, NY: Lawrence Erlbaum; p. 93–102. Şar, A. H., Işıklar, A. (2012). Problemli mobil telefon kullanım ölçeğinin Türkçeye yarlaması. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 264-275. Taylor, A.S. & Harper, R. (2003). The Gift of the Gab? A design Oriented Sociology of Young People’s Use of Mobiles, J.Comput Support Coop Work, 12:267-96. Tutgun, A, Deniz, L. & Moon, Man-Ki (2011). A Comperative Study of Problematic Internet Use and Loneliness among Turkish and Korean Prospective Teachers. TOJET (The Turkish Online Journal of Educational Technology), Vol: 10, issue:4.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hakkı BAĞCI>


Ahmet Naci ÇOKLAR>

Publication Date October 1, 2017
Application Date September 10, 2017
Acceptance Date October 5, 2017
Published in Issue Year 2017, Volume 3, Issue 3

Cite

Bibtex @research article { pesausad410551, journal = {PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi}, issn = {2528-9950}, eissn = {2149-8385}, address = {Sakarya Üniversitesi Esentepe Kampüsü Siyasal Bilgiler Fakültesi A Blok 420, Serdivan/SAKARYA}, publisher = {Politik Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi}, year = {2017}, volume = {3}, number = {3}, pages = {164 - 171}, title = {Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları}, key = {cite}, author = {Bağcı, Hakkı and Çoklar, Ahmet Naci} }
APA Bağcı, H. & Çoklar, A. N. (2017). Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları . PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 3 (3) , 164-171 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/pesausad/issue/36305/410551
MLA Bağcı, H. , Çoklar, A. N. "Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları" . PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 3 (2017 ): 164-171 <https://dergipark.org.tr/en/pub/pesausad/issue/36305/410551>
Chicago Bağcı, H. , Çoklar, A. N. "Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları". PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 3 (2017 ): 164-171
RIS TY - JOUR T1 - Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları AU - HakkıBağcı, Ahmet NaciÇoklar Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - DO - T2 - PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 164 EP - 171 VL - 3 IS - 3 SN - 2528-9950-2149-8385 M3 - UR - Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 PESA International Journal of Social Studies Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları %A Hakkı Bağcı , Ahmet Naci Çoklar %T Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları %D 2017 %J PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi %P 2528-9950-2149-8385 %V 3 %N 3 %R %U
ISNAD Bağcı, Hakkı , Çoklar, Ahmet Naci . "Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları". PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 3 / 3 (October 2017): 164-171 .
AMA Bağcı H. , Çoklar A. N. Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları. CC Licence. 2017; 3(3): 164-171.
Vancouver Bağcı H. , Çoklar A. N. Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017; 3(3): 164-171.
IEEE H. Bağcı and A. N. Çoklar , "Bilgisayar Odaklı Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerinin Problemli Cep Telefonu Kullanım Durumları", PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 3, no. 3, pp. 164-171, Oct. 2017

This website was licenced under Creative Commons 4.0 International Licence.