Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphoric Perceptions of Secondary School Students about Smartboard Concept

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 3, 207 - 216, 29.11.2020

Öz

This study was carried out to reveal the metaphorical perceptions of secondary school students about the concept of smart board. In this research phenomenology which is one of a qualitative research, is used. The study group of the research consists of a total of 226 secondary school students, 93 of whom are girls and 133 are boys, at a public school where the smart board installation is completed. For the collection of the data, students were asked to complete the sentence “Smartboard is like ……; because ……”. Content analysis technique was used in the analysis of the data. The data obtained from the study were presented as the form of tables including frequency and percentage ratios, and then this data were interpreted accordingly. In some places, students' views are included with direct quotations. As a result of the research, have been identified that students produced 23 different metaphors. These metaphors are grouped as six different categories in terms of their features. The most television, computer and telephone metaphors about the concept of smart board have been produced.

Kaynakça

  • Akgün, M., Yücekaya, G. K. & Dısbudak, K. (2016). Türkiye’de akıllı tahta kullanımına yönelik araştırmalar: Bir içerik analizi çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 73-94.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. Ankara: Ceren Yayınları.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (7.Baskı). İstanbul: Tübitak Bitav-Ceren Yayınları.
  • Berber, S. (2019). 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde değer öğretimine ilişkin öğrencilerin oluşturduğu metaforların incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Çepni, S. (Ed.). (2014). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gündüz, S. & Kutluca, T. (2018). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının akademik başarıya etkisini inceleyen çalışmaların eğilimleri. Akkılıç, K. ve diğerleri (Ed.), International Social Sciences and Education Conference (ISSEC 2018) Proceeding Book (s. 380-386). Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.
  • Gündüz, S. & Kutluca, T. (2019). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 183-204.
  • Hebebci, M. T., Çelik, İ. & Şahin, İ. (2016). Eğitim ortamlarında etkileşimli tahta kullanımı: Araştırmalar ve eğilimler. Eğitim, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 55-76.
  • Kaya, İ. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin etkileşimli tahta kavramına ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 67-81.
  • Kayak, S. & Kır, E. (2015). Assessing candidate language teachers’ level of knowledge and ideas towards the use of interactive whiteboard. Journal of Computer and Education Research, 3(5), 50-77.
  • Kutluca, T. & Gündüz, S. (2017, Mayıs). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik derslerinde kullanılabilecek teknolojik araçlara yönelik görüşleri [Öz]. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya. Erişim adresi: http://www.icits.net/bildiri-kitapciklari
  • Kutluca, T. & Tum, A. (2018). Matematik öğretiminde akıllı tahtaların kullanımında karşılaşılan zorluklar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), 183-207.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2020a). [Çevrim-içi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr], Erişim Tarihi: 25.03.2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2020b). [Çevrim-içi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html], Erişim Tarihi: 25.03.2020.
  • Mıhçı, S., Aktürk, A. O. & Çelik, İ. (2014). Lise öğrencilerinin “akıllı tahta” kavramına ilişkin metaforları. Şahin, İ., Kıray, A. & Alan, S. (Ed.), International Conference on Education in Mathematıcs, Science & Technology (ICEMST 2014) Proceeding Book (s. 784-793). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Ozer, O. (2020). Smartphone addiction and fear of missing out: does smartphone use matter for students’ academic performance?. Journal of Computer and Education Research, 8 (15), 344- 355. DOI: 10.18009/jcer.696481
  • Önür, Z., & Kozikoğlu, İ. (2020). The relationship between 21st century learning skills and educational technology competencies of secondary school students. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(1), 65-77. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.535491
  • Parın, K. (2017). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil. Söylem Filoloji Dergisi, 2(1), 149-151.
  • Perry, C. & Cooper, M. (2001). Metaphors are good mirrors: Reflecting on change for teacher educators. Reflective Practice, 2(1), 41-52.
  • Polat, S. & Özcan, A. (2014). Akıllı tahta kullanımıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 439-455.
  • Sağlam, F. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin derslerinde bilgi teknolojisi yararlanma öz-yeterlilikleri ve etki algılarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saraç, H. (2018). Use of instructional technologies by teachers in the educational process: Metaphor analysis study. European Journal of Educational Research, 7(2), 189-202.
  • Saraç, H. (2019). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin akıllı tahta ve cep telefonu hakkında görüşleri: Metafor analizi çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45), 22-37.
  • Soylu, Ü. İ. & Bozdoğan, A. E. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin akıllı tahta kullanım durumlarının belirlenmesi: Tokat ili örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 15-29.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Tekerek, M., Ercan, O., Udum, M. S. & Saman, K. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlilikleri. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-12.
  • Vadeboncoeur, J. A. & Torres, M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 87-103.
  • Yalap, H. & Yılmaz, A. (2017). Türkçe öğretmenlerinin akıllı tahta kavramına ilişkin metaforik algıları. Millî Kültür Araştırmaları Dergisi, 1, 13-24.
  • Yalçınkaya, Y. & Özkan, H. (2014). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 69-91.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TAHTA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 3, 207 - 216, 29.11.2020

Öz

Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin akıllı tahta kavramına ilişkin metaforik algılarını ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu akıllı tahta kurulumunun tamamlandığı bir devlet okulunda öğrenim gören 93’ü kız, 133’ü erkek olmak üzere toplam 226 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için öğrencilerden “Akıllı tahta …… gibidir; çünkü ……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler frekans ve yüzde oranlarına dayalı olacak şekilde yorumlanarak tablolarla sunulmuştur. Ayrıca bazı yerlerde öğrencilerin görüşlerine doğrudan alıntılar ile yer verilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin 23 farklı metafor ürettiği tespit edilmiştir. Bu metaforlar özellikleri bakımından 4 farklı kategori altında toplanmıştır. Akıllı tahta kavramına ilişkin en fazla televizyon, bilgisayar ve telefon metaforları üretilmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, M., Yücekaya, G. K. & Dısbudak, K. (2016). Türkiye’de akıllı tahta kullanımına yönelik araştırmalar: Bir içerik analizi çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 73-94.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. Ankara: Ceren Yayınları.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (7.Baskı). İstanbul: Tübitak Bitav-Ceren Yayınları.
  • Berber, S. (2019). 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde değer öğretimine ilişkin öğrencilerin oluşturduğu metaforların incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Çepni, S. (Ed.). (2014). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gündüz, S. & Kutluca, T. (2018). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının akademik başarıya etkisini inceleyen çalışmaların eğilimleri. Akkılıç, K. ve diğerleri (Ed.), International Social Sciences and Education Conference (ISSEC 2018) Proceeding Book (s. 380-386). Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.
  • Gündüz, S. & Kutluca, T. (2019). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 183-204.
  • Hebebci, M. T., Çelik, İ. & Şahin, İ. (2016). Eğitim ortamlarında etkileşimli tahta kullanımı: Araştırmalar ve eğilimler. Eğitim, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 55-76.
  • Kaya, İ. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin etkileşimli tahta kavramına ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 67-81.
  • Kayak, S. & Kır, E. (2015). Assessing candidate language teachers’ level of knowledge and ideas towards the use of interactive whiteboard. Journal of Computer and Education Research, 3(5), 50-77.
  • Kutluca, T. & Gündüz, S. (2017, Mayıs). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik derslerinde kullanılabilecek teknolojik araçlara yönelik görüşleri [Öz]. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya. Erişim adresi: http://www.icits.net/bildiri-kitapciklari
  • Kutluca, T. & Tum, A. (2018). Matematik öğretiminde akıllı tahtaların kullanımında karşılaşılan zorluklar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), 183-207.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2020a). [Çevrim-içi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr], Erişim Tarihi: 25.03.2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2020b). [Çevrim-içi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html], Erişim Tarihi: 25.03.2020.
  • Mıhçı, S., Aktürk, A. O. & Çelik, İ. (2014). Lise öğrencilerinin “akıllı tahta” kavramına ilişkin metaforları. Şahin, İ., Kıray, A. & Alan, S. (Ed.), International Conference on Education in Mathematıcs, Science & Technology (ICEMST 2014) Proceeding Book (s. 784-793). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Ozer, O. (2020). Smartphone addiction and fear of missing out: does smartphone use matter for students’ academic performance?. Journal of Computer and Education Research, 8 (15), 344- 355. DOI: 10.18009/jcer.696481
  • Önür, Z., & Kozikoğlu, İ. (2020). The relationship between 21st century learning skills and educational technology competencies of secondary school students. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(1), 65-77. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.535491
  • Parın, K. (2017). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil. Söylem Filoloji Dergisi, 2(1), 149-151.
  • Perry, C. & Cooper, M. (2001). Metaphors are good mirrors: Reflecting on change for teacher educators. Reflective Practice, 2(1), 41-52.
  • Polat, S. & Özcan, A. (2014). Akıllı tahta kullanımıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 439-455.
  • Sağlam, F. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin derslerinde bilgi teknolojisi yararlanma öz-yeterlilikleri ve etki algılarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saraç, H. (2018). Use of instructional technologies by teachers in the educational process: Metaphor analysis study. European Journal of Educational Research, 7(2), 189-202.
  • Saraç, H. (2019). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin akıllı tahta ve cep telefonu hakkında görüşleri: Metafor analizi çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45), 22-37.
  • Soylu, Ü. İ. & Bozdoğan, A. E. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin akıllı tahta kullanım durumlarının belirlenmesi: Tokat ili örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 15-29.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Tekerek, M., Ercan, O., Udum, M. S. & Saman, K. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlilikleri. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-12.
  • Vadeboncoeur, J. A. & Torres, M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 87-103.
  • Yalap, H. & Yılmaz, A. (2017). Türkçe öğretmenlerinin akıllı tahta kavramına ilişkin metaforik algıları. Millî Kültür Araştırmaları Dergisi, 1, 13-24.
  • Yalçınkaya, Y. & Özkan, H. (2014). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 69-91.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Samet Gündüz 0000-0003-2458-5384

Tamer Kutluca 0000-0003-0730-5248

Sevtap Kutluca Bu kişi benim 0000-0001-9785-7550

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 2 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gündüz, S., Kutluca, T., & Kutluca, S. (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TAHTA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 207-216.

                                     DRJI_Logo.jpg         

Akademia_sosyal_bilimler_indeksi_logosu.gif                     imageedit_26_6265761829.png               ESJIndex_logo.png

 

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.