Research Article
BibTex RIS Cite

İşyeri Mutluluğunun Öncülleri ve Sonuçları Üzerine Nitel Bir Çalışma

Year 2021, Volume: 8 Issue: 1, 215 - 229, 30.06.2021
https://doi.org/10.47097/piar.918559

Abstract

İşyeri mutluluğu, örgütlerin geleceği ve bireylerin genel hayat mutluluğu açısından son derece önemli bir konudur. Bu yönüyle iş yaşamında çalışanları mutsuz eden unsurları belirleyip düzeltmekle birlikte onları gerçekte nelerin mutlu ettiğini keşfetmek ve mutlu çalışanların tutumlarını belirlemek de örgütlerin başarısı açısından önemli bir husustur. Bu bağlamda çalışmanın amacı, özel sektör çalışanlarının deneyimlerinden faydalanarak işyeri mutluluğunun öncüllerini ve sonuçlarını belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örneklem yöntemine göre seçilen 10 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış olup ayrıca görüşme sırasında katılımcıların vermiş oldukları cevaplara yönelik sondaj sorular da sorulmuştur. Verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre, işyeri mutluluğunun öncülleri; “bireysel faktörler, yönetici kaynaklı faktörler, örgütsel faktörler, iş ile ilgili faktörler ve çevresel faktörler” şeklinde belirginlik kazanmıştır. İşyeri mutluluğunun sonuçları ise; “örgütsel sonuçlar” ve “bireysel sonuçlar” olmak üzere iki tema altında sınıflandırılmıştır. Nitel araştırma yöntemi sayesinde işyeri mutluluğuna ait öncüllerin ve sonuçların detaylı bir şekilde değerlendirilmesini sağlayan bu araştırma sonuçlarının ileride yapılması planlanan çalışmalar için yaralı olacağı düşünülmektedir.

References

  • Achor, S. (2010). The Happiness Advantage: The Seven Principles of Positive Psychology that Fuel Success and Performance at Work, Random House.
  • Akın, O. ve Aktar, A. (2019). Muhasebe Meslek Mensuplarında Mesleki Yabancılaşmanın İşyeri Mutluluğu Üzerine Etkisi: Burdur İli Ve Bucak İlçesinde Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 1-24.
  • Alparslan, A. M. (2016). Emek İşçilerinde Fazladan Rol Davranışının Öncülü: İş Tatmini mi İşyerinde Mutluluk mu?, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30 (1), 201-213.
  • Alparslan, A. M., Kahraman, M. ve Cantürk, N. (2016). Araştırma Görevlilerinin İşyerinde Mutluluk ve Mutsuzluk Nedenleri: Bir Alan Çalışması, 15. Ulusal İşletmecilik Kongresi Bildiriler Kitapçığı, 65-75.
  • Alves, P. C., Neves, V. F., Coleta, M. F. D., & Oliveira, A. F. (2012). Evaluation of Well-being at Work Among Nursing Professionals at a University Hospital. Latino-Am. Enfermagem, 20(4), 701-709.
  • Andrew, S. S. (2011). S.M.I.L.E.S.: The Differentiating Quotient for Happiness at Work. Social Sciences and Medicine, 1-13.
  • Arslan, Y. ve Polat, S. (2017). Adaptation of Well-Being Work Scale to Turkish. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(4), 603-622.
  • Bane, M. & Desai, P. (2015). An Empirical Study on Relationship of Various Factors with Workplace Happiness. Reflections-Journal of Management, 3, 1-11.
  • Cohen, M. Z., Kahn, D. L., & Steeves, D. L. (2000). Hermeneutic Phenomenological Research: A Practical Guide For Nurse Researchers. Thousand Oaks. CA: Sage Publish.
  • Çakır, A. A. (2019). Öncülleri ve Sonuçları Bağlamında Akademisyenlerde İş Yeri Mutluluğu: Bir Model Denemesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Diener, E. (2000). Subjective Well-Being: The Science of Happiness and a Proposal for a National Index. American Psychologist, 55(1), 34–43.
  • Diener, E. & Ryan, K. (2009). Subjective Well-Being: A General Overview. South African Journal of Psychology, 39(4), 391–406.
  • Fisher, C. D. (2010). Happiness at Work. International Journal of Management Reviews, 12(4), 384-412.
  • Gavin, J. H. & Mason, R. O. (2004). The Virtuous Organization: The Value of Happiness in the Workplace. Organizational Dynamics, 33(4), 379–392.
  • Gentles, S. J., Charles, C., Ploeg, J., & McKibbon, K. A. (2015). Sampling in Qualitative Research: Insights from an Overview of The Methods Literature. The Qualitative Report, 20(11), 1772-1789.
  • Gilman, R., Huebner, E. S., & Laughlin, J. E. (2000). A First Study of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale with Adolescents. Social Indicators Research, 52(2),135-160.
  • Güner, F. ve Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Banka Çalışanlarının İşyerinde Mutluluk ve Mutsuzluk Nedenleri Üzerine Keşif Amaçlı Bir Araştırma, Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 2(2), 85-105.
  • Hosie, P., Willemyns, M., & Sevastos, P. (2012). The Impact of Happiness on Managers' Contextual and Task Performance, Asia Pacific Journal of Human Resources, 50 (3), 268-287.
  • Jones, J. P. (2010). Happiness at Work: Maximizing Your Psychological Capital For Success. UK: Blackwell Publishing.
  • Khosrojerdi, Z., Tagharrobi, Z., Sooki, Z., & Shari, K. (2018). Predictors of Happiness among Iranian Nurses. International Journal of Nursing Sciences, 5, 281–286.
  • Kjerulf, A. (2015). Sabah 9’dan Akşam 6’ya Happy Hour. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Kır, A., Kösem, Ü., Akçakanat, T. ve Uzunbacak, H. H. (2020). Öğretmenlerde Şükrün İşyeri Mutluluğuna Etkisinde Cinsiyetin Düzenleyici Rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6 (2), 5-18.
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change. Review of General Psychology, 9, 111–131.
  • Maenapothi, R. (2007). Happiness in the Workplace Indicator. Master's Thesis, Human Resource Development, National Institute of Development Administration.
  • Marshall, B., Cardon, P., Poddar, A., & Fontenot, R. (2013). Does Sample Size Matter in Qualitative Research?: A Review of Qualitative İnterviews in IS Research. Journal of Computer Information Systems, 54(1), 11-22.
  • Punch, K. F. (2020). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi. Salas-Valina. A. & Alegre, J. (2018). Unselfish Leaders? Understanding the Role of Altruistic Leadership and Organizational Learning on Happiness at Work (HAW). Leadership & Organizaiton Development Journal, 39 (5), 633-649.
  • Salzberg, S. (2013). Real Happiness at Work: Meditations for Accomplishment, Achievement, and Peace, Workman Publishing.
  • Suojanen, I. I. (2017). Young Professionals and the Pursuit of Happiness at Work, Doctoral Dissertation, The University of Edinburgh.
  • Tadić, M., Bakker, A. B., & Oerlemans, W. G. M. (2013). Work happiness among teachers: A day reconstruction study on the role of self-concordance. Journal of School Psychology, 51(6), 735–750.
  • Titchen, A. & Hobson, D. (2005). Phenomenology. B. Somekh, C. Lewin (Edit.), Research methods in the social sciences (121-130). İngiltere: SAGE Publications.
  • Turan, N. (2018). Çalışma Mutluluğu: Kavram ve Kapsam. Uludağ Journal of Economy and Society / B.U.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(1), 169-212.
  • Turan, N. (2019). Bir Kamu Üniversitesi Personelinin Çalışma Mutluluğunu Etkileyen Faktörler: Nitel Araştırma Örneği. Journal of Economy Culture and Society, 60, 187–205.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Ankara: TDK Yayını.
  • Veenhoven, R. (2009). How Do We Assess How Happy We Are? Tenets, Implications and Tenability of Three Theories, Happiness, Economics and Politics, 45-69.
  • Wesarat, P. O., Sharif, M. Y., & Majid, A. H. A. (2015). A Conceptual Framework of Happiness at the Workplace, Asian Social Science, 11 (2), 78-88.
  • Williams, P., Kern L. M., & Waters, L. (2017). The Role of Reprocessing of Attitudes in Fostering Employee Work Happiness: An Intervention Study. Frontiers in Psychology, 8, 1-12.
  • Wright, T. A. & Cropanzano, R. (2004). The Role of Psychological Well-being on Job Performance. Organizational Dynamics, 33, 338-351.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. ve Şahin, T. (2016). Eğitim Fakültelerindeki Araştırma Görevlilerinin Mesleki Deneyimlerinin İncelenmesi: Araştırma Görevlisi Olmanın Anlamına İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 44, 143-168.

A Qualitative Study on the Antecedents and Consequences of Workplace Happiness

Year 2021, Volume: 8 Issue: 1, 215 - 229, 30.06.2021
https://doi.org/10.47097/piar.918559

Abstract

Workplace happiness is an extremely important issue in terms of the future of organizations and the general happiness of individuals. In this respect, identifying and correcting the factors that make employees unhappy in business life, discovering what actually makes them happy and determining the attitudes of happy employees is also an important issue for the success of organizations. In this context, the purpose of this study is to determine the antecedents and results of workplace happiness by making use of the experiences of private sector employees. The phenomenology approach, one of the qualitative research designs, was used in the study. The participants of the study consist of 10 people selected according to the purposeful sampling method. The research data were collected using a semi-structured interview form consisting of open-ended questions, and also probe questions were asked about the answers given by the participants during the interview. Content analysis was used in the analysis of the data. According to the data obtained from the research, the antecedents of workplace happiness are; It became prominent as “individual factors, manager-based factors, organizational factors, business-related factors and environmental factors”. The results of workplace happiness are; It has been classified under two themes as “organizational results” and “individual results”. It is thought that the results of this research, which provides a detailed evaluation of the antecedents and results of workplace happiness thanks to the qualitative research method, will be useful for future studies.

References

  • Achor, S. (2010). The Happiness Advantage: The Seven Principles of Positive Psychology that Fuel Success and Performance at Work, Random House.
  • Akın, O. ve Aktar, A. (2019). Muhasebe Meslek Mensuplarında Mesleki Yabancılaşmanın İşyeri Mutluluğu Üzerine Etkisi: Burdur İli Ve Bucak İlçesinde Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 1-24.
  • Alparslan, A. M. (2016). Emek İşçilerinde Fazladan Rol Davranışının Öncülü: İş Tatmini mi İşyerinde Mutluluk mu?, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30 (1), 201-213.
  • Alparslan, A. M., Kahraman, M. ve Cantürk, N. (2016). Araştırma Görevlilerinin İşyerinde Mutluluk ve Mutsuzluk Nedenleri: Bir Alan Çalışması, 15. Ulusal İşletmecilik Kongresi Bildiriler Kitapçığı, 65-75.
  • Alves, P. C., Neves, V. F., Coleta, M. F. D., & Oliveira, A. F. (2012). Evaluation of Well-being at Work Among Nursing Professionals at a University Hospital. Latino-Am. Enfermagem, 20(4), 701-709.
  • Andrew, S. S. (2011). S.M.I.L.E.S.: The Differentiating Quotient for Happiness at Work. Social Sciences and Medicine, 1-13.
  • Arslan, Y. ve Polat, S. (2017). Adaptation of Well-Being Work Scale to Turkish. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(4), 603-622.
  • Bane, M. & Desai, P. (2015). An Empirical Study on Relationship of Various Factors with Workplace Happiness. Reflections-Journal of Management, 3, 1-11.
  • Cohen, M. Z., Kahn, D. L., & Steeves, D. L. (2000). Hermeneutic Phenomenological Research: A Practical Guide For Nurse Researchers. Thousand Oaks. CA: Sage Publish.
  • Çakır, A. A. (2019). Öncülleri ve Sonuçları Bağlamında Akademisyenlerde İş Yeri Mutluluğu: Bir Model Denemesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Diener, E. (2000). Subjective Well-Being: The Science of Happiness and a Proposal for a National Index. American Psychologist, 55(1), 34–43.
  • Diener, E. & Ryan, K. (2009). Subjective Well-Being: A General Overview. South African Journal of Psychology, 39(4), 391–406.
  • Fisher, C. D. (2010). Happiness at Work. International Journal of Management Reviews, 12(4), 384-412.
  • Gavin, J. H. & Mason, R. O. (2004). The Virtuous Organization: The Value of Happiness in the Workplace. Organizational Dynamics, 33(4), 379–392.
  • Gentles, S. J., Charles, C., Ploeg, J., & McKibbon, K. A. (2015). Sampling in Qualitative Research: Insights from an Overview of The Methods Literature. The Qualitative Report, 20(11), 1772-1789.
  • Gilman, R., Huebner, E. S., & Laughlin, J. E. (2000). A First Study of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale with Adolescents. Social Indicators Research, 52(2),135-160.
  • Güner, F. ve Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Banka Çalışanlarının İşyerinde Mutluluk ve Mutsuzluk Nedenleri Üzerine Keşif Amaçlı Bir Araştırma, Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 2(2), 85-105.
  • Hosie, P., Willemyns, M., & Sevastos, P. (2012). The Impact of Happiness on Managers' Contextual and Task Performance, Asia Pacific Journal of Human Resources, 50 (3), 268-287.
  • Jones, J. P. (2010). Happiness at Work: Maximizing Your Psychological Capital For Success. UK: Blackwell Publishing.
  • Khosrojerdi, Z., Tagharrobi, Z., Sooki, Z., & Shari, K. (2018). Predictors of Happiness among Iranian Nurses. International Journal of Nursing Sciences, 5, 281–286.
  • Kjerulf, A. (2015). Sabah 9’dan Akşam 6’ya Happy Hour. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Kır, A., Kösem, Ü., Akçakanat, T. ve Uzunbacak, H. H. (2020). Öğretmenlerde Şükrün İşyeri Mutluluğuna Etkisinde Cinsiyetin Düzenleyici Rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6 (2), 5-18.
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change. Review of General Psychology, 9, 111–131.
  • Maenapothi, R. (2007). Happiness in the Workplace Indicator. Master's Thesis, Human Resource Development, National Institute of Development Administration.
  • Marshall, B., Cardon, P., Poddar, A., & Fontenot, R. (2013). Does Sample Size Matter in Qualitative Research?: A Review of Qualitative İnterviews in IS Research. Journal of Computer Information Systems, 54(1), 11-22.
  • Punch, K. F. (2020). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi. Salas-Valina. A. & Alegre, J. (2018). Unselfish Leaders? Understanding the Role of Altruistic Leadership and Organizational Learning on Happiness at Work (HAW). Leadership & Organizaiton Development Journal, 39 (5), 633-649.
  • Salzberg, S. (2013). Real Happiness at Work: Meditations for Accomplishment, Achievement, and Peace, Workman Publishing.
  • Suojanen, I. I. (2017). Young Professionals and the Pursuit of Happiness at Work, Doctoral Dissertation, The University of Edinburgh.
  • Tadić, M., Bakker, A. B., & Oerlemans, W. G. M. (2013). Work happiness among teachers: A day reconstruction study on the role of self-concordance. Journal of School Psychology, 51(6), 735–750.
  • Titchen, A. & Hobson, D. (2005). Phenomenology. B. Somekh, C. Lewin (Edit.), Research methods in the social sciences (121-130). İngiltere: SAGE Publications.
  • Turan, N. (2018). Çalışma Mutluluğu: Kavram ve Kapsam. Uludağ Journal of Economy and Society / B.U.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(1), 169-212.
  • Turan, N. (2019). Bir Kamu Üniversitesi Personelinin Çalışma Mutluluğunu Etkileyen Faktörler: Nitel Araştırma Örneği. Journal of Economy Culture and Society, 60, 187–205.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Ankara: TDK Yayını.
  • Veenhoven, R. (2009). How Do We Assess How Happy We Are? Tenets, Implications and Tenability of Three Theories, Happiness, Economics and Politics, 45-69.
  • Wesarat, P. O., Sharif, M. Y., & Majid, A. H. A. (2015). A Conceptual Framework of Happiness at the Workplace, Asian Social Science, 11 (2), 78-88.
  • Williams, P., Kern L. M., & Waters, L. (2017). The Role of Reprocessing of Attitudes in Fostering Employee Work Happiness: An Intervention Study. Frontiers in Psychology, 8, 1-12.
  • Wright, T. A. & Cropanzano, R. (2004). The Role of Psychological Well-being on Job Performance. Organizational Dynamics, 33, 338-351.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. ve Şahin, T. (2016). Eğitim Fakültelerindeki Araştırma Görevlilerinin Mesleki Deneyimlerinin İncelenmesi: Araştırma Görevlisi Olmanın Anlamına İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 44, 143-168.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Beyza Erer 0000-0003-0083-7102

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Erer, B. (2021). İşyeri Mutluluğunun Öncülleri ve Sonuçları Üzerine Nitel Bir Çalışma. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(1), 215-229. https://doi.org/10.47097/piar.918559

Cited By








PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

by-nc-nd.png