21. yüzyılın ilk çeyreğinde ortaya çıkan Covid-19 virüsü, küresel ölçekte yarattığı etkilerle yeni bir yaşam şekli oluşmasına neden olmuştur. Tüketicilerin istek ve ihtiyaçları bu değişimden önemli oranda etkilenmiştir. Bu bağlamda araştırmada tüketicilerin aşk markalarına olan tutumları incelenmiştir. Çalışmanın amacı, Covid-19 pandemisi öncesi ve pandemi sürecinde oluşan aşk markaları listesini değerlendirmek, meydana gelen değişimlerin nedenlerini araştırmak amacıyla analizler yapmaktır. Araştırma sorularından bazıları; “Pandemiyle değişen yaşam koşullarında tüketicilerin aşk markaları değişmiş midir?”, “Tüketiciler aşk markalarını Twitter’da konuşurken sıklıkla kullandıkları kelimeler nelerdir?” şeklindedir. Araştırma soruları MAXQDA 2020 analiz programı ile değerlendirilmiş, Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) Nitel Araştırma Yöntemiyle kelime bulutu, kod bulutu ve kod dağıtım modeli analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda, Covid-19 pandemisine rağmen değişmeyen aşk markalarının yanında bu süreçte değişen ve yeni döneme uyum sağlayan aşk markalarının da olduğu tespit edilmiştir. İçerik analiziyle elde edilen araştırma bulgularının ayrıntılı açıklaması yapılmıştır.
Corona virüs, which emerged in the first quarter of the 21st century caused a new lifestyle to emerge with its global effects. Consumers desires and needs have been signifıcantly affected by this change. In this context, the attitudes of consumers towards love brands were examined in the study. The aim of the study is to evaluate the list of love brands that occurred before the Covid-19 pandemic and during the pandemic period and to conduct analyzes to investigate the reasons for the changes that occurned. Some of the research questions are; “Have the brands of love of consumers changed under the changing life conditions with the pandemic?”, “What are the words that consumers frequently use when talking about love brands on Twitter?” in the form. The research questions were evaluated with the MAXQDA 2020 analysis program and the word cloud, code cloud and code distribution model analyzes were performed within the scope of the Word Association Test (WAT) Qualitative Research Method. As a result of the analysis, it was determined that there are love brands that have changed and adapted to the new era in addition to the love brands that have not changed despite the Covid-19 pandemic. Detailed explanation of the research findings obtained through content analysis was made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |
PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.