In this study, the analysis of the folk music repertoire in the Segâh makam sample is included in terms of makam theory. Segâh makam is a makam that, when examined in the theoretical sources which from the Anatolian Edvar Tradition to the present and the outstanding examples of performance field, is a makam that moves from the Segâh perde (pitch), which is its own house, and progress with main perdes and decides on the Segâh perde. It has a circular motion style which is one of the two main motion styles since it performs its beginning and end on the same pitch. When the start from any perde other than the Segâh perde ends on the Segâh perde, a linear movement style occurs. In this case, it is clear that melodies with a different movement style and different beginning perde cannot be called Segâh makam, contrary to popular belief. In this direction, in this research, it is aimed to determine the makam or compounds formed according to the beginning perde, by analyzing the works that move with full perdes in the folk music repertoire and decide on the Segâh perde, according to their makam understandings based on modes of melodic motion and contribute to the field of makam theory through folk music studies. In line with this purpose, firstly, the âgaz (beginning) perdes of 150 works selected from the folk music repertoire with the purposeful sampling method, watched with main perdes and ends on the Segâh perde, were determined. According to the findings, it was revealed that the works selected for the sample started with a total of 6 different perdes. These are listed as Neva, Eviç, Gerdaniye, Hüseynî, Segah and Çargâh curtains according to their density. It has been revealed that the sample works, all of which can be considered as Segâh makam in the the models of scale-centered approach, actually have 6 different makam-compounds structures, since the agâz pitch is the basis of the makam naming in the melodic movement-based makam understanding. One of the striking results of the research is that the works that fully comply with the descriptions of the segâh makam constitute only 9% of the sample. Within the framework of the results obtained, makams and compounds taken from current and historical theoretical sources for each âgaz pitch are presented as naming-classification suggestions.
Bu araştırmada, halk mûsikîsi repertuvarının makam nazariyesi açısından incelenmesine yer verilmiştir. Segâh makamı, Anadolu edvar geleneğinden günümüze nazarî kaynakların tarifleri ve icra alanının seçkin örnekleri incelendiğinde kendi hanesi olan Segâh perdesinden âgâz ederek, tam perdelerle seyir edip yine Segâh perdesinde karar eden bir makamdır. Âgâz ve kararını aynı perde üzerinde gerçekleştirdiği için dairesel hareket tarzına sahiptir. Segâh perdesi dışında herhangi bir perdeden âgâz ediş Segâh perdesinde karar ettiğinde ise doğrusal hareket tarzı meydana gelmektedir. Bu durumda farklı bir hareket tarzı oluşması ve farklı âgâz perdesi kullanılması sebebiyle bu tip ezgilerin yaygın kanının aksine Segâh makamı olarak adlandırılamayacağı açıktır. Bu doğrultuda araştırmada, halk mûsikîsi repertuvarında tam perdeler ile seyir edip Segâh perdesinde karar eden eserleri ezgisel hareket tarzı temelli makam anlayışlarına göre analiz ederek, âgâz edilen perdeye göre oluşan makam veya terkiblerin tespit edilmesi ve bu doğrultuda makam nazariyesi alanına halk mûsikîsi incelemeleri üzerinden katkı sağlamak amaçlanmıştır.
Bu amaç doğrultusunda ilk olarak, halk mûsikîsi repertuvarından amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen, tam perdeler ile seyredip Segâh perdesinde karar eden 160 adet eserin âgâz perdeleri tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre örneklem eserlerde toplamda 6 farklı perdeden âgâz edildiği tespit edilmiştir. Bunlar yoğunluklarına göre Neva, Eviç, Gerdaniye, Hüseynî, Segâh ve Çargâh perdeleri olarak sıralanmaktadır. Dizi odaklı makam anlayışında tamamı Segâh makamı olarak kabul edilebilecek örneklem eserlerin, ezgisel hareket temelli makam anlayışında âgâz perdesinin makam adlandırmasının temeli olması sebebiyle aslında 6 farklı makam-terkib yapısına sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Segâh makamı tariflerine tam olarak uyan eserlerin, örneklemin yalnızca %9’unu oluşturması ise araştırmanın dikkat çeken sonuçlarından biridir. Buna göre, her bir âgâz perdesi için güncel ve tarihsel nazarî kaynaklardan alınan makam ve terkibler, adlandırma-sınıflandırma önerileri olarak sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2022 |
Submission Date | January 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 22 |