Factors Affecting Food and Beverage Preferences of Young Consumers and A Research in Gaziantep Center
Year 2019,
, 172 - 184, 30.04.2019
Yakup Durmaz
,
Mehmet Düzgün
,
Metin Sürme
Abstract
There are some values and criteria that shapes the consumption behaviors
of people. These values and criteria are valid both in the general sense and in
the choice of food and drinks. In this research, the criteria that young
consumers consider while buying food and drinks has been detected and the
relationship between these criteria and the consumer behavior towards fast food
businesses ,which have an important place in terms of food and drinks, has been
tried to be revealed. The questionnaire for this research was conducted on 394
young consumers. The findings of this research suggest that young consumers
adopt pragmatic values while choosing food and drinks, they trust the fast food
businesses but their dependence on them is low. It has also been detected that
when the pragmatic value increases the satisfaction of food and drinks also
increases. Another important finding is that young consumers living in
Gaziantep, which is in the category of gastronomy in UNESCO cultural heritage
list, adopt socio-cultural values less in their food and drink choices.
References
- Ağaç, S. ve Harmankaya, H. (2009). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerin Giysi Tercihleri ve Giysi Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 1-13.
- Akbay, C., Tiryaki, G. Y. ve Gül, A. (2007). Consumer Characteristics Influencing Fast Food Consumption in Turkey. Food Contol, 18(8), 904-913.
- Akat, Ö. (2004). Uluslararası Pazarlama Karması ve Yönetimi. 5. Baskı, Ekin Kitabevi, Bursa.
- Akat, Ömer; Ç.,Taşkın ve A., Özdemir (2006). Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerinin Satın Alma Davranışı Bursa İlinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 13-30.
- Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İDEAL Kültür Yayıncılık.
- Altunışık, R., Recai C., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı 5.Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
- Aktuğlu K. I. ve Temel A., (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma. Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
- Bekar, A. ve Dönmez, F. G. (2016). Tüketicilerin dışarıda yemek yeme nedenlerine ilişkin bir değerlendirme. Social Sciences, 11(1), 1-15.
- Bowen, J.T. and Chen, S.-L. (2001). The Relationship Between Customer Loyalty And Customermsatisfaction. International Journal of Service Industry Management, 15(4), 213-217.
- Can, P. (2016). Marka Deneyimi, Hedonik Duygular ve Algılanan Reklam Harcamalarının Marka Değeri Boyutlarına Etkisi Üzerine Fast Food Sektöründe Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(30),121-143.
- Caraher, S. M. Lloyd, T. Madelin, (2014). The “School Foodshed”: schools and fast-food outlets in a London borough. British Food Journal, 116(3), 472-493.
- Critser, G. (2003). Fat Land: How Americans Became the Fattest People in the World. Houghton Mifflin, New York, NY
- Comrey, A. L., and Lee, H. B. (1992). A First Course in Factor Analysis . Hillsdale, NJ, Lawrence Eribaum Associates. Inc., Publishers.
- Çağlıyan, V. I., Zeynep. E.. ve Hassan, S. A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarında Sosyal Medya Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Ve Teknik Araştırmalar Dergisi,11, 43-56.
- Çakır, M., Çakır, F. ve Usta, G. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Tüketim Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 87-94.
- Çivitci, Ş. Ç., F. Zeynep, Işık, E. (2006). Yerli ve Yabancı Markalı Giysi Seçiminde Tüketicilerin Karar Verme Tarzları. Mesleki Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 202–212.
- Duman, T. (2003). Richard L. Oliver'ın Tüketici Memnuniyeti (Customer Satisfaction) ve Tüketici Değer Algısı (Consumer Value) Kavramları Hakkındaki Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi 5(2), 45-56.
- Durmaz,Y. (2006). Modern Pazarlamada Tüketici Memnuniyeti ve Evrensel Tüketici Hakları. Journal of Yaşar University, 3(1), 255-266.
- Eriş, N. ve Kutlu, Ş. (2007). Marka bağlılığı yaratmada müşteri ilişkileri yönetimi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Ankara, Mayıs, 26.
- Gram, M. Hogg M, Blichfeldt S.B., MacLaran, P. (2015). Intergenerational relationships and food consumption: the stories of young adults leaving home. Young Consumers, 16 (1),71-84.
- Hamşıoğlu, A.B. (2013). Fastfood ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 11, 18-32.
- Güler, S. (2007). Yiyecek ve İçecek İşletmeleri İçin Rekabet Avantajı Yaratacak Stratejik Seçenekler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1), 101-104.
- Goyal, A. and N.P. Singh, (2007). Consumer perception about fast food in India: an exploratory study. British Food Journal, 109 (2), 182-195.
- Hacıefendioğlu, Ş. ve Koç, Ü. (2009). Hizmet Kalitesi Algılamalarının Müşteri Bağlılığına Etkisi ve Fast-Food Sektöründe Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(18), 146–167.
- Kayışoğlu, S. ve İçöz, A. (2012). Eğitim Düzeyinin Fast-Food Tüketim Alışkanlığına Etkisi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 9(2), 16-19.
- Kellershohn, J., Walley,K. Vriesekoop,F. (2018). Young children’s perceptions of branded healthy fast food. British Food Journal, 120(11), 2569-2581.
- Kline, P. (1994). An Easy Guide To Factor Analysis:. New York: Routledge.
- Keskin, S. ve Baş, M. (2015). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(3), 51-69.
- Kobayashi F. (2011) Japanese High School Students' Television Viewing And Fast Food Consumption. Nutrition & Food Science,.41(4), 242-248.
- Kumar, V. and Shah, D. (2004). Building and sustaining profitable customer loyalty for the 21st century. Journal of Retailing, 80 (4), 317-329.
- Küçükergin, K. G. ve Dedeoğlu, B. B. (2014). Fast Food Restoranlarda Fiziksel Çevre, Fiyat Algısı ve Tekrar Satın Alma Eğilimi Arasındaki İlişki. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(1), 101-107.
- Lee, W. and Lombert, C. U. (2000). Impact Of Waiting Time On Evaluation Of Service Quality And Customer Satisfaction In Foodservice Operations. Food Service Research International, 12 (4), 241-254.
- Lusk, J. L., and Briggeman, B. C. (2009). Food Values. American Journal of Agricultural Economics, 91, 184-196.
- Maviş, F. (2005). Mönü Planlama Tekniği. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir No. 1614.
- Odabaşı Y. ve Barış, G. (2002). Tüketici Davranısı. Kapital Medya Hizmetleri, İstanbul.
- Olcay, A., ve Akçi, Y. (2014). Adıyaman Ve Gaziantep’te Yaşayan İnsanların Fast-Food İşletmelerini Tercih Nedenlerinin Faktörler İtibariyle Ortaya Konmasına Yönelik Bir Uygulama. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24, 158-181.
- Öncü, M. A., Çatı K. ve Özbay, G. (2007). Hızlı Yiyecek İşletmelerinin Tercihinde Etkili Olan Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 317-336.
- Sürücüoğlu, M. S. ve Çakıroğlu, F. P. (2000). Ankara Üniversitesi Öğrencilerinin Hızlı Hazır Yiyecek Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Tarım Bilimleri Dergisi, 6 (3), 116-121.
- TURAN, A. H. (2011). İnternet Alışverişi Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenler: Planlı Davranış Teorisi (TPB) İle Ampirik Bir Test. Doğuş Üniv. Dergisi, 12 (1), 128-143.
- Uygur, S.M., Küçükergin, K.G. (2013) Fast Food Restoranlarda Bireyselleştirme. Müşteri Tatmini Minnettarlık ve Tekrar Satın Alma Eğilimi Arasındaki İlişki. Ege Akademik Bakış Dergisi. 13 (3), 383-392.
- Ünal, S., Akkuş, G. ve Akkuş, Ç. (2014). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Atmosfer, Duygu, Memnuniyet ve Davranışsal Sadakat İlişkisi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1(1), 23-49
- Qin, H. and Prybutok, V.P. (2009). Determinants of customer-perceived service quality in fast-food restaurants and their relationship to customer satisfaction and behavioral intentions.The Quality Management Journal, 15 (2), 35-50.
- Yağcı, M. İ. ve İlarslan, N. (2010). Reklamların ve Cinsiyet Kimliği Rolünün Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11 (1), 138-155.
- Yaman, F. (2013). Tüketici Davranışı Olarak Özgeciliğin İncelenmesi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 79-92.
- Yıldız, Y. (2014). Tüketici Davranışları Üzerinde Sosyal Medya Etkileri: Apple ve Samsung Örneği. Kastamonu University Journal of Economics & Administrative Sciences Faculty. 4 (2), 5-15.
GENÇ TÜKETİCİLERİN YİYECEK VE İÇECEK TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE GAZİANTEP MERKEZİNDE BİR ARAŞTIRMA
Year 2019,
, 172 - 184, 30.04.2019
Yakup Durmaz
,
Mehmet Düzgün
,
Metin Sürme
Abstract
İnsanlar
tüketim davranışlarını yönlendiren bir takım değer ve kriterler söz konusudur.
Bu değer ve kriterler genel anlamda olduğu gibi yiyecek ve içeceklerin
tercihinde de geçerli olmaktadır. Bu araştırmada genç tüketicilerin yiyecek ve
içecekleri tercih ederken referans aldıkları kriterler belirlenmiş, söz konusu
kriterlerin yoğun yaşam temposu içinde yiyecek ve içecek tüketimi açısından
önemli bir yer tutan fast food işletmelerine yönelik tüketici davranışı
arasındaki ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla oluşturulan anket
394 genç tüketici üzerinde uygulanmıştır. Bu araştırma sonucunda genç
tüketicilerin yiyecek ve içecekleri tercih ederken faydacı değerleri
benimsedikleri fast food işletmelerine güvendikleri ancak söz konusu
işletmelere yönelik bağlılıklarının düşük olduğu tespit edilmiştir. Bununla
beraber araştırmada faydacılık değeri artarken yiyecek içecek memnuniyetinin de
arttığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularına göre dikkat çeken bir diğer sonuç
ise UNESCO Kültür mirası listesinin gastronomi kategorisinde yer alan
Gaziantep’te yaşayan genç tüketicilerin yiyecek ve içecek tercihinde
sosyo-kültürel değerleri daha az benimsemiş olmalarıdır.
References
- Ağaç, S. ve Harmankaya, H. (2009). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerin Giysi Tercihleri ve Giysi Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 1-13.
- Akbay, C., Tiryaki, G. Y. ve Gül, A. (2007). Consumer Characteristics Influencing Fast Food Consumption in Turkey. Food Contol, 18(8), 904-913.
- Akat, Ö. (2004). Uluslararası Pazarlama Karması ve Yönetimi. 5. Baskı, Ekin Kitabevi, Bursa.
- Akat, Ömer; Ç.,Taşkın ve A., Özdemir (2006). Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerinin Satın Alma Davranışı Bursa İlinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 13-30.
- Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İDEAL Kültür Yayıncılık.
- Altunışık, R., Recai C., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı 5.Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
- Aktuğlu K. I. ve Temel A., (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma. Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
- Bekar, A. ve Dönmez, F. G. (2016). Tüketicilerin dışarıda yemek yeme nedenlerine ilişkin bir değerlendirme. Social Sciences, 11(1), 1-15.
- Bowen, J.T. and Chen, S.-L. (2001). The Relationship Between Customer Loyalty And Customermsatisfaction. International Journal of Service Industry Management, 15(4), 213-217.
- Can, P. (2016). Marka Deneyimi, Hedonik Duygular ve Algılanan Reklam Harcamalarının Marka Değeri Boyutlarına Etkisi Üzerine Fast Food Sektöründe Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(30),121-143.
- Caraher, S. M. Lloyd, T. Madelin, (2014). The “School Foodshed”: schools and fast-food outlets in a London borough. British Food Journal, 116(3), 472-493.
- Critser, G. (2003). Fat Land: How Americans Became the Fattest People in the World. Houghton Mifflin, New York, NY
- Comrey, A. L., and Lee, H. B. (1992). A First Course in Factor Analysis . Hillsdale, NJ, Lawrence Eribaum Associates. Inc., Publishers.
- Çağlıyan, V. I., Zeynep. E.. ve Hassan, S. A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarında Sosyal Medya Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Ve Teknik Araştırmalar Dergisi,11, 43-56.
- Çakır, M., Çakır, F. ve Usta, G. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Tüketim Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 87-94.
- Çivitci, Ş. Ç., F. Zeynep, Işık, E. (2006). Yerli ve Yabancı Markalı Giysi Seçiminde Tüketicilerin Karar Verme Tarzları. Mesleki Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 202–212.
- Duman, T. (2003). Richard L. Oliver'ın Tüketici Memnuniyeti (Customer Satisfaction) ve Tüketici Değer Algısı (Consumer Value) Kavramları Hakkındaki Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi 5(2), 45-56.
- Durmaz,Y. (2006). Modern Pazarlamada Tüketici Memnuniyeti ve Evrensel Tüketici Hakları. Journal of Yaşar University, 3(1), 255-266.
- Eriş, N. ve Kutlu, Ş. (2007). Marka bağlılığı yaratmada müşteri ilişkileri yönetimi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Ankara, Mayıs, 26.
- Gram, M. Hogg M, Blichfeldt S.B., MacLaran, P. (2015). Intergenerational relationships and food consumption: the stories of young adults leaving home. Young Consumers, 16 (1),71-84.
- Hamşıoğlu, A.B. (2013). Fastfood ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 11, 18-32.
- Güler, S. (2007). Yiyecek ve İçecek İşletmeleri İçin Rekabet Avantajı Yaratacak Stratejik Seçenekler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1), 101-104.
- Goyal, A. and N.P. Singh, (2007). Consumer perception about fast food in India: an exploratory study. British Food Journal, 109 (2), 182-195.
- Hacıefendioğlu, Ş. ve Koç, Ü. (2009). Hizmet Kalitesi Algılamalarının Müşteri Bağlılığına Etkisi ve Fast-Food Sektöründe Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(18), 146–167.
- Kayışoğlu, S. ve İçöz, A. (2012). Eğitim Düzeyinin Fast-Food Tüketim Alışkanlığına Etkisi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 9(2), 16-19.
- Kellershohn, J., Walley,K. Vriesekoop,F. (2018). Young children’s perceptions of branded healthy fast food. British Food Journal, 120(11), 2569-2581.
- Kline, P. (1994). An Easy Guide To Factor Analysis:. New York: Routledge.
- Keskin, S. ve Baş, M. (2015). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(3), 51-69.
- Kobayashi F. (2011) Japanese High School Students' Television Viewing And Fast Food Consumption. Nutrition & Food Science,.41(4), 242-248.
- Kumar, V. and Shah, D. (2004). Building and sustaining profitable customer loyalty for the 21st century. Journal of Retailing, 80 (4), 317-329.
- Küçükergin, K. G. ve Dedeoğlu, B. B. (2014). Fast Food Restoranlarda Fiziksel Çevre, Fiyat Algısı ve Tekrar Satın Alma Eğilimi Arasındaki İlişki. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(1), 101-107.
- Lee, W. and Lombert, C. U. (2000). Impact Of Waiting Time On Evaluation Of Service Quality And Customer Satisfaction In Foodservice Operations. Food Service Research International, 12 (4), 241-254.
- Lusk, J. L., and Briggeman, B. C. (2009). Food Values. American Journal of Agricultural Economics, 91, 184-196.
- Maviş, F. (2005). Mönü Planlama Tekniği. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir No. 1614.
- Odabaşı Y. ve Barış, G. (2002). Tüketici Davranısı. Kapital Medya Hizmetleri, İstanbul.
- Olcay, A., ve Akçi, Y. (2014). Adıyaman Ve Gaziantep’te Yaşayan İnsanların Fast-Food İşletmelerini Tercih Nedenlerinin Faktörler İtibariyle Ortaya Konmasına Yönelik Bir Uygulama. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24, 158-181.
- Öncü, M. A., Çatı K. ve Özbay, G. (2007). Hızlı Yiyecek İşletmelerinin Tercihinde Etkili Olan Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 317-336.
- Sürücüoğlu, M. S. ve Çakıroğlu, F. P. (2000). Ankara Üniversitesi Öğrencilerinin Hızlı Hazır Yiyecek Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Tarım Bilimleri Dergisi, 6 (3), 116-121.
- TURAN, A. H. (2011). İnternet Alışverişi Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenler: Planlı Davranış Teorisi (TPB) İle Ampirik Bir Test. Doğuş Üniv. Dergisi, 12 (1), 128-143.
- Uygur, S.M., Küçükergin, K.G. (2013) Fast Food Restoranlarda Bireyselleştirme. Müşteri Tatmini Minnettarlık ve Tekrar Satın Alma Eğilimi Arasındaki İlişki. Ege Akademik Bakış Dergisi. 13 (3), 383-392.
- Ünal, S., Akkuş, G. ve Akkuş, Ç. (2014). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Atmosfer, Duygu, Memnuniyet ve Davranışsal Sadakat İlişkisi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1(1), 23-49
- Qin, H. and Prybutok, V.P. (2009). Determinants of customer-perceived service quality in fast-food restaurants and their relationship to customer satisfaction and behavioral intentions.The Quality Management Journal, 15 (2), 35-50.
- Yağcı, M. İ. ve İlarslan, N. (2010). Reklamların ve Cinsiyet Kimliği Rolünün Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11 (1), 138-155.
- Yaman, F. (2013). Tüketici Davranışı Olarak Özgeciliğin İncelenmesi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 79-92.
- Yıldız, Y. (2014). Tüketici Davranışları Üzerinde Sosyal Medya Etkileri: Apple ve Samsung Örneği. Kastamonu University Journal of Economics & Administrative Sciences Faculty. 4 (2), 5-15.