Şiî
Müfessir Kummî (ö. 329/941) İmâmiyye’nin Ahbârî ekolünün önemli ve ilk
temsilcileri arasında yer almaktadır. Kummî tefsirinin tebarüz eden yönü aşırı
şiî yorumları muhtevi olmasıdır. Bu tespit mezkur tefsiri tahlil eden neredeyse
tüm müelliflerin ortak söylemidir. Biz bu çalışmada müfessirin tefsirini ilk
inen sûreler ekseninde tavzih etmeye çalıştık. Müfessir çoğu kavramı veya
ibareyi diğer şiî müfessirlerin de dahil olduğu cumhur müfessirin yorumuna
mümasil mahiyette yorumlamıştır. Fakat müfessir gayet makul ve makbul açıklamalar
yaptığı yerlerde kendi kaynaklarına müstenit rivayetler ekseninde mutaassıp ve
anakronik yorumlar yapmıştır. Bilhassa rivayetlere müstenit yorumlarda çoğu
kavram ve ibare bağlamından bağımsız ve alakasız mahiyette tefsir edilmiştir.
Mamafih âyetlerin nüzûl zamanı ve zemininden bağımsız bir şekilde velayete ve
Ehli Beyt’e tebdil gayreti tebarüz etmiştir. Makalede müfessirin Kummî’nin
yorumları öncelikle şiî müfessirlerin, bilahare diğer müfessirlerin yorumları
ile eş zamanlı analitik okumaya tabi tutulmuştur. Bu metot ile müfessirin
yorumlarının daha nitelikli ve tarafsız değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 16 |