İnsanı tanıma çabası
ile başlayan her faaliyetin üzerine yoğunlaşması gereken cihetler vardır. Zira insan
maddi yönü olan bir varlık olmasının yanında manevi bir dünyaya da sahiptir.
İnsanı tanıma, anlama ve ona kendisini tanıtma faaliyeti olarak ortaya konan
her çabanın sonuca ulaşabilmesi için insanın maddi yönü kadar manevi yönüne ait
unsurların da iyi tahlil edilmesi gerekir. Çünkü insanı tanımak onun, düşünce,
duygu ve davranışsal motiflerini çözmek ve anlamak demektir. İşte bu sebeple
ahlak ilmi psikolojik boyutları olan bir alan olarak insanı bu motifler
üzerinden ele almaya ve çözümlemeye ihtiyaç duymaktadır. Bu ihtiyaca atıfla bu
makalede, günümüzde öne çıkan pozitif ve psikolojik yaklaşımlar üzerinden
insanın ahlaki gelişiminde manevi güçlerin ifadesi olan nefs ve bu güçlerin
maddi unsurlarını oluşturan değerlere ait konular ele alınacaktır. Zira ahlak
eğitimi insanın mutluluğu üzerinden hedeflerini belirlemekte, ahlaki davranışları
psikolojik temeller üzerinden değerlendirmeye tâbi tutmaktadır. Ahlak eğitimi mutluluğu
temin edecek, ruhsal olgunluğu oluşturacak psikolojik unsurlar üzerinde
ilerlemekte ve insan psikolojisi ile şekillendirilen bütüncül bir gelişimi ve
eğitimi içermektedir. Bu gelişim ve eğitimin temel unsurlarını ise nefs ve
değerler oluşturmaktadır. Bu bağlamda din ve ahlak eğitimi paydaşlarına insanın
mutluluğunu temin etmede nefs ve değerlerin ilişkisi konusunda bir bakış
kazandırmak, değerlerin psikolojik gelişim üzerindeki etkisine dikkat çekmek, değerlerin
dinî ve eğitimsel yönlerine dair bir bilinç kazandırmak bu makalenin amacını
oluşturmaktadır. Bu amaç çerçevesinde yapılan araştırmalar nefs ile insan
mutluluğu arasında yakın bir ilişkinin varlığını, insan mutluluğunun nefse ait
güçlerin değerler yönünde eğitilmesi ile mümkün olduğunu ortaya çıkarmıştır. Nefs
ve değerlerin insanın psikolojik ve ahlaki gelişiminde önemli bir yer edindiğini
göstermiştir.
In this article, nafs which
is the expression for spiritual forces in
moral development and issues regarding values which provide the material
elements for these forces are discussed
through positive and psychological
approaches that are prominent today.
In this reading it's emphasized that the
end goal of moral education is the happiness of human and that moral behaviors are being evaluated according to
psychological fundaments. It has been
also stated that moral education makes
progress through psychological elements forming spiritual maturity, ensuring happiness and aims a totalitarian development and education shaped by the psychology of human. It's
pointed out that the fundaments of this
development and education are formed
by nafs and values. In this context,it
has been set forth that it is important
for the shareholders of religious and
moral education to give an aspect of relationship between nafs and values, to
draw attention to the effect of values on
psychological development, and to raise awareness about the religious and
educational aspects of values in ensuring human happiness. The potentiality of educating nafs and the relationship between values are being underlined. In this research, it is concluded
that there is a close relationship
between nafs and the happiness of human and also that human happiness is
possible by deeducating the forces of
nafs towards values.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 19, 2019 |
Acceptance Date | December 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 10 |
Recep Tayyip Erdoğan University Journal of Social Sciences © 2015 is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivative 4.0 (CC-BY-NC-ND 4.0).