İslam kelâmında nübüvvetin imkân ve gerekliliği konusu, nübüvvete karşı yapılan itirazlar üzerinden şekillenmiştir. İmamü'l-Harameyn el-Cüveynî, özellikle Berâhime akımının nübüvvete yönelik itirazlarını ele alarak bu görüşlere karşı cevaplar sunmuştur. Berâhime, aklın doğruyu bilme noktasında yeterli olduğunu, ibadetlerin anlamsız olduğunu ve mucizelerin nübüvvete delil teşkil etmediğini savunmuştur. Cüveynî, mucizenin Allah’ın fiili olduğunu kabul etmekle birlikte, bunun nübüvvete işaret eden en güçlü delil olduğunu vurgulamıştır. O, mucizenin olağanüstü olaylardan farklı olarak, peygamberin doğruluğunu tasdik eden bir işaret olduğunu ifade etmektedir. Ayrıca, Cüveynî, Deizm gibi benzer görüşlere sahip düşüncelere de atıfta bulunarak, Allah’ın dünyayı yaratıp müdahale etmediği görüşünü reddetmiştir. Cüveynî, Mu`tezile akımının nübüvvet anlayışını eleştirirken, onların kullandığı kıyas yöntemine karşı çıkmış ve daha farklı bir kelâmî argüman geliştirmiştir. Çalışma, Cüveynî’nin nübüvvetin imkân ve gerekliliğine dair görüşlerini, Berâhime akımının itirazlarına verdiği cevaplarla birlikte ortaya koymaktadır.
In Islamic theology, the issue of the possibility and necessity of prophethood has been shaped largely by objections raised against it. Imam al-Haramayn al-Juwayni, particularly in his works, addressed the objections of the Brahima movement towards prophethood and offered responses to these views. The Brahima argue that human reason is sufficient to know the truth, that religious rituals are meaningless, and that miracles do not serve as evidence for prophethood. Juwayni accepts that miracles are acts of God, but he emphasizes that they are the strongest evidence pointing to the truth of prophethood. He argues that miracles are distinct from other extraordinary events in that they serve as signs confirming the prophet's truth. Additionally, Juwayni critiques views similar to Deism, which claims that God created the world but does not intervene in it. He rejects this perspective, insisting on God's ongoing involvement. In his criticism of the Mu'tazila's understanding of prophethood, Juwayni rejects their use of analogy and develops a more different theological argument. This study presents Juwayni’s views on the possibility and necessity of prophethood, alongside his responses to the objections raised by the Brahima movement.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kelam |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 16 |