In this study, the cognitive discourse of the poem Soul of the Wine (l'Ame du Vin) of
Baudelaire will be examined in the framework of Dionysos’s myth. We see that the poet
tells the adventure of the humanity through the adventure of wine making by making the
mythological god speak and using his story in the poem. The poet, with a sense of
symbolization peculiar to him, finds the chance to include his ideas about the humans in
his poems through the myth of wine. The subject of the poem utters the lines in the future
tense with using the words of Dionysos and implicating his goodwill in terms of deriving
benefits. Examining Baudelaire’s special grammar becomes a requirement in transferring
the myth into a different perception level and in these transferences which connect the
deep and surface structures. In this context, the poem will be examined by taking into
consideration whether the myth corresponds to its counterpart in the human cognition or
not. The cognitive discourse of Baudelaire’s poetry consists of depicting the human with
his simple, everyday concerns or telling the situations and the events that he witnesses in the vocabulary of the myth. As a poet, he evaluates the insensitive masses in terms of the
humanitarian values, he concentrates on total positive design principles and by activating
the readers’ prior knowledge, he writes his poems with metaphors coherent with the wine
signifier. He prefers the method in which he makes the readers find the truth through
myths by navigating them from the data available to unavailable. In conclusion, it can be
said that the myth of Dionysos forms the poetic discourse of Baudelaire.
Dionysos's myth cognitive discourse of poetry soul of wine future representation investment
Bu çalışmada Baudelaire'in (l'Ame du Vin) Şarabın Ruhu şiirinin bilişsel söylemi şarap tanrısı
Dionysos söyleni temel alınarak değerlendirilecektir. Ozanın, söylen tanrısını
konuşturarak, onun tüm birikimini insana yatıran öyküsünü şiirine konu
edinerek, insanın yeryüzü serüvenini şarabın üretim serüveni üzerinden
etkinleştirdiğine tanık oluyoruz. Ozan kendine özgü bir simgeleştirme ve
tasarım anlayışıyla oluşturduğu şiirinde şarap söyleni üzerinden insana değgin
tasarılarını şiirleştirme olanağı bulur. Şiirin öznesi şarap üzerinden insana
yatırım yapan Dionysos'un sözleriyle ilerde bir kazanç sağlamak yönündeki (iyi)
niyetini sezdirerek dizeleri gelecek zaman
kipinde sözceliyor. Ozanın, söyleni farklı bir
algılama düzlemine aktarmada, söylen bu yeni boyuta taşınırken derin ve yüzeysel
yapıyı birbirine bağlayan dönüşüm işlemlerinde, söylen tanrısının yaratıcı
edimlerine yerinde karşılıklar yükleyerek sözcelemesi, öncelikle bu,
Baudelaire'e özel dilbilgisini ele almayı zorunlu kılıyor. Bu bağlamda şiir,
söylenin insan bilişselliğindeki karşılıklarıyla örtüşmesi ve/veya örtüşmemesi
dikkate alınarak irdelenecektir. İnsanı günlük telaşlarının, basit kaygılarının
odağında sergileme, tanık olduğu durum ya da olayları söylene özgü
sözvarlığıyla dile getirerek şiirleştirme anlayışı Baudelaire şiirinin bilişsel
söylemini oluşturuyor. Bir ozan olarak o, duyarsız kitleyi daha çok insani
değerler açısından değerlendirir ve tümüyle olumlu bir tasarım ilkesi üzerinde
yoğunlaşarak şiirine taşıdığı bu bilişsel yapıyı, okurun bu konudaki önceki
bilgilerini etkinleştirerek şarap göstereniyle bağdaşık eğretilemelerle
şiirleştirir. Şiirde yatırımı önceleyen bir tasarım dizgesinden yararlanır ve
bu şekilde söylen aracılığıyla asıl gerçeği buldurma ve eldeki verilerden
olmayana ergi yöntemini yeğler, özetle Dionysos söyleni Baudelaire şiirinin
söylemini oluşturuyor.
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 4 |