Çocuk kitapları, çocuk edebiyatının önemli
gereçlerindendir. Çocuk kitap ile 0-2 yaş arasında tanışır. Bu dönemin en
belirleyici özelliği çocuk ve kitap arasındaki ilk bağın kurulmasıdır. Etkin
bir uyaran olarak çocuğun yaşamına giren kitap aracılığıyla çocuk işitsel,
dilsel ve kültürel ögelerle tanışmaya başlar. Çocuğun erken yaşta kitap ile bağ
kurması kadar önemli olan bir diğer öge çocuğu doğru ve gelişim dönemine uygun
nitelikli kitaplarla buluşturmaktadır. Çocuğa görelik ilkesi gözetilerek
hazırlanan kitaplar, çocuğun düzeyine ve yaşına uygun olmalıdır. Bu çalışmanın
amacı Andrew Clements'in Bunun Adı Findel
adlı çocuk edebiyatı eserinin çocuğa görelik açısından uygun olup olmadığını araştırmaktır.
Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi ile elde edilen
veriler tasarım, konu, ileti, karakter,
dil ve anlatım, eğitsel ilkeler çerçevesinde incelenmiştir. Araştırmanın
öne çıkan sonuçları şunlardır: Kitabın içerik ve dış kapak tasarımındaki görsel
ve dilsel unsurların çocuğa görelik açısından uygun olduğu, resimlerin
çocukların konu hakkında betimleme yapmalarına yardımcı olacak şekilde
çizildiği; kitapta yer alan olayların çocukların gülmesine, heyecanlanmasına,
düş kurmasına ve düşünmesine olanak sağladığı, kitapta sık sık kurallar
sorgulandığı için eleştirel düşünmenin ve yaratıcılık temalarının işlendiği;
kitapta yer alan kahramanların çocuğun sevgi ve güven ihtiyacına yanıt
verebilecek özellikte olduğu; kitapta karakter ve olay betimlemelerinde
deyimlere, sıfat ve isim tamlamalarına ve ikilemelere çokça yer verildiği
tespit edilmiştir.
Children’s books are important instruments of
children's literature. A child meets the book between the ages of 0-2. The most
decisive feature of this period is the establishment of the first link between
the child and the book. Through the book that enters the child's life as an
effective stimulus, the child begins to become familiar with auditory,
linguistic and cultural elements. Another element that is as important as the
child's bonding with the book at an early age brings the child to the right and
suitable books for the period of development. Books prepared in accordance with
the principle of suitable for the child should be appropriate to the level and
age of the child. The purpose of this study is to investigate whether Andrew
Clements novel, which is named as Frindle, is suitable for children. In this
study, which examined a book in terms of the basic elements of children's
literature, the principles of qualitative research method were followed. The
data were obtained by using document analysis method which is one of the
qualitative research methods and examined within the framework of design,
subject, message, character, language and expression, educational principles.
The results of the research are as follows: the visual and linguistic elements
of the book's content and cover design are appropriate for children. The
pictures are drawn to help children to describe the subject. The events in the
book allow children to laugh, excite, dream and think. Critical thinking and
creativity themes are covered in the book because the rules are frequently
questioned in the text. The characters in the book are appropriate for the
child's need for love and trust. Idioms, adjective and noun phrases, and dilemmas
are widely used in character and event descriptions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 16 |