Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul öğrencilerinin kullandığı argo kelimeler çerçevesinden dil ahlakına genel bir bakış

Year 2020, Issue: Ö7, 172 - 191, 21.10.2020
https://doi.org/10.29000/rumelide.808340

Abstract

İnsanın doğuştan getirdiği ya da sonradan kazandığı bir takım tutum ve davranışların tümü olarak tanımlanan ahlak; insanların yaşadıkları topluma uyum sağlamaları ve toplumun huzuru için belirlenmiş kurallar bütünü olarak düşünülebilir. Toplumdan topluma değişebilecek olan bu ahlak kuralları, zamandan zamana göre de değişim arz etmektedir. Diller bu değişimden nasibini almakta ve ahlak kuralları gibi dil kuralları da değişim göstermektedir. Ahlak kavramı ile yola çıkılan çalışmada, dil ahlakı üzerinde durulacak ve ortaokul öğrencilerinin günlük Türkçeyi kullandıkları akran konuşmaları esnasında ne tür argo ve benzeri kelimeler tercih ettiklerinin tespiti yapılmaya çalışılacaktır. Durum tespiti yapıldıktan sonra konu ile ilgili öğretmen görüşleri alınmış ve öğretmenlerin okulda öğrencilerinden duydukları argo içerikli kelimelerin tespiti ile çalışmaya devam edilmiştir. Toplanan verilere öğrencilerin görüşleri de eklenerek çalışma küçük bir saha araştırmasına dönmüştür. Böylelikle öğrencilerden elde edilen veriler de çalışmaya dahil edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile öğretmen ve öğrencilerden toplanan veriler analiz edilmiştir. Çalışmanın bir diğer önemli basamağı da öğrencilerin argo kullanımına etki eden video içerikleri belirlenmesi ve bu videoların içerik analizi ile çözümlenmesi basamağıdır. Araştırma, nitel yöntemle desenlenen bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemini Trabzon ilinde resmî bir ortaokulda 6. ve 7. sınıfta eğitim gören 160 öğrenci oluşturmaktadır. Öğretmen görüşleri ise Türkiye genelinde muhtelif devlet okullarında görev yapan 15 Türkçe öğretmeninden elde edilmiş ve öğretmenlerin tespitleri ile öğrencilerin aktardıkları kıyaslanmıştır. Öğrencilerin kendi aralarında kullandıkları argo ve türevi kelimelerin öğretmenlerden elde edilenlerle örtüştüğü fakat öğretmenlerin bildiğinden çok daha fazla olduğu elde edilen sonuçlar arasındadır. Araştırmanın sebepleri irdelendirken genel anlamda internet kullanımının özel anlamda ise Youtube videolarının bu duruma etkisi tespit edilmiştir. Araştırmanın öğrenci merkezli olarak yürütülen kısmında tespit edilen sözcükler/sözcük grupları ile bu içeriklerde yer alanların birbirleriyle olan benzerliği bu duruma yol açan durumların açık bir göstergesidir.

References

  • Arıcı, A. F. (2016). Erken Çocukluk Dil Gelişiminde Ailenin Rolü. Türkiye Eğitim Dergisi, 1(1), 66-78.
  • Aydoğdu, H. (2009). “Ahlâk Filozofu” ve “Hareket Adamı” Olarak Nurettin Topçu. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 16(40), 439-462.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem A.........................................................
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Büyükşener, E. (2009). Türkiye’de sosyal ağların yeri ve sosyal medyaya bakış. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, İstanbul, 39-44.
  • Cangin, S. Ş. (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Dersine Bakış Açıları (Ankara-Keçiören Örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Ceran, M. (2019). Kültür Endüstrisi Bağlamında Medyanın Kültür Üretim Sürecine Etkisi: Bir Boş Zaman Etkinliği Olarak Youtube, Giresun Üniversitesi Tirebolu İletişim Fakültesi, Bitirme Projesi, Giresun.
  • Cihan, M. (2016). Nurettin Topçu ve Ahlak Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (56), 1387-1398.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal.
  • Creswell, J. W., ve Clark, P. (2007). Designingn an conducting mixed method research. USA: Sage Publications.
  • Gündoğan, A. O. (2014). Ahlak Filozofu Olarak Nurettin Topçu. Türk Dünya Bilgiler Zirvesi: Gönül Sultanlar Buluşması, 225-230.
  • Güngör, E. (2000). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak. İstanbul: Ötüken.........................
  • Güngör, E. (2010). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken..........................
  • Hocaoğlu, D. (2007). Dil Üzerine Notlar: İnsan’ın ve Dil’in Sıfır Noktası; İnsan, Dil ve Cemiyet ve Bir Tipoloji Olarak Aveyronlu Victor. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S, 13, 5-36.
  • Karacaoğlu, M. Ö. (2019). 2023 Eğitim Vizyonu Ekseninde Türkçe Öğretiminde Millî ve Manevî Değerler. UBEST Uluslararası Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Sempozyumu Bildirileri, 1680-1684, İzmir.
  • Karakuş, N. (2016). Maysa ve bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açısından incelenmesi/The evalutıon of the cartoon named maysa and bulut in terms of cultural elements. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
  • Karakuş, N. ve Çoksever, P. (2019). Değerler Eğitiminde Rol Model Olarak Kadın Kahramanlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 10(20), 46-62.
  • Kırık, A. M., Tanrıverdi Yılmaz B. (2018): Türkiye’de sosyal medya okuryazarlığı’nın gerekliliği üzerine bir araştırma. Asos Journal, 6/79 Ekim, 118-142.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Akademik.
  • Oğuzhan, Ö. (2015). “Giriş Niyetine: Sosyal Medya Karnavalında Yamyam Kullanıcılar”, (Ed. Özlem Oğuzhan), İletişimde Sosyal Medya Sosyal Medyada Etkileşim. İstanbul: Kalkedon, 11-13.
  • Özakpınar, Y. (2009). Bir medeniyet teorisi. İstanbul: Ötüken..................................
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11/1, 323-343.
  • Öztürk, M. F. ve Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşimi. Zeitschrift für die Welt der Türken, 7(1), 101-120.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publication.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Türkçe Sözlük (2005). Ankara: TDK......................................................................
  • Topçu, N. (2005). Ahlâk. İstanbul: Dergâh................................................................
  • Turan, S. (2014). Ahlaki açıdan modern okulun açmazı: Eleştirel bir bakış. Yeni Türkiye Dergisi, 10(58), 246-252.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması. Ankara: Nobel Akademik............................................

An overview of language ethics from the slang words framework used by secondary school students

Year 2020, Issue: Ö7, 172 - 191, 21.10.2020
https://doi.org/10.29000/rumelide.808340

Abstract

Morality, which is defined as all of the attitudes and behaviors brought by humans or acquired afterwards; It can be considered as a set of rules determined for people's adaptation to the society they live in and the peace of the society. These moral rules, which can change from society to society, also change from time to time. Languages get their share from this change, and language rules also change, just like moral codes. In the study, which is based on the concept of morality, language morality will be focused on and it will be tried to determine what kind of slang and similar words preferred by middle school students during their peer conversations in which they use Turkish daily. After the due diligence, teachers' opinions on the subject were taken and the study continued with the identification of the slang words that teachers heard from their students at school. Adding students' views to the collected data, the study turned into a small field study. Thus, the data obtained from the students were also included in the study. Data collected from teachers and students were analyzed using a semi-structured interview form. Another important step of the study is the determination of video content that affects students' use of slang and the analysis of these videos with content analysis. The research is a study designed with a qualitative method. The sample of the study consists of 160 students studying in the 6th and 7th grade at an official secondary school in Trabzon. Teachers' opinions are compared is derived from 15 Turkish teachers working in various public schools across Turkey and they communicated with the students identify the teacher. It is among the results that the slang and derivative words used by the students among themselves overlap with the ones obtained from the teachers but are much more than the teachers know. While examining the reasons of the research, the effect of internet usage in general and Youtube videos in particular was determined. The similarities between the words/phrases identified in the student-centered part of the study and those in these contents are a clear indicator of the situations that led to this situation.

References

  • Arıcı, A. F. (2016). Erken Çocukluk Dil Gelişiminde Ailenin Rolü. Türkiye Eğitim Dergisi, 1(1), 66-78.
  • Aydoğdu, H. (2009). “Ahlâk Filozofu” ve “Hareket Adamı” Olarak Nurettin Topçu. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 16(40), 439-462.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem A.........................................................
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Büyükşener, E. (2009). Türkiye’de sosyal ağların yeri ve sosyal medyaya bakış. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, İstanbul, 39-44.
  • Cangin, S. Ş. (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Dersine Bakış Açıları (Ankara-Keçiören Örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Ceran, M. (2019). Kültür Endüstrisi Bağlamında Medyanın Kültür Üretim Sürecine Etkisi: Bir Boş Zaman Etkinliği Olarak Youtube, Giresun Üniversitesi Tirebolu İletişim Fakültesi, Bitirme Projesi, Giresun.
  • Cihan, M. (2016). Nurettin Topçu ve Ahlak Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (56), 1387-1398.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal.
  • Creswell, J. W., ve Clark, P. (2007). Designingn an conducting mixed method research. USA: Sage Publications.
  • Gündoğan, A. O. (2014). Ahlak Filozofu Olarak Nurettin Topçu. Türk Dünya Bilgiler Zirvesi: Gönül Sultanlar Buluşması, 225-230.
  • Güngör, E. (2000). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak. İstanbul: Ötüken.........................
  • Güngör, E. (2010). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken..........................
  • Hocaoğlu, D. (2007). Dil Üzerine Notlar: İnsan’ın ve Dil’in Sıfır Noktası; İnsan, Dil ve Cemiyet ve Bir Tipoloji Olarak Aveyronlu Victor. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S, 13, 5-36.
  • Karacaoğlu, M. Ö. (2019). 2023 Eğitim Vizyonu Ekseninde Türkçe Öğretiminde Millî ve Manevî Değerler. UBEST Uluslararası Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Sempozyumu Bildirileri, 1680-1684, İzmir.
  • Karakuş, N. (2016). Maysa ve bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açısından incelenmesi/The evalutıon of the cartoon named maysa and bulut in terms of cultural elements. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
  • Karakuş, N. ve Çoksever, P. (2019). Değerler Eğitiminde Rol Model Olarak Kadın Kahramanlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 10(20), 46-62.
  • Kırık, A. M., Tanrıverdi Yılmaz B. (2018): Türkiye’de sosyal medya okuryazarlığı’nın gerekliliği üzerine bir araştırma. Asos Journal, 6/79 Ekim, 118-142.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Akademik.
  • Oğuzhan, Ö. (2015). “Giriş Niyetine: Sosyal Medya Karnavalında Yamyam Kullanıcılar”, (Ed. Özlem Oğuzhan), İletişimde Sosyal Medya Sosyal Medyada Etkileşim. İstanbul: Kalkedon, 11-13.
  • Özakpınar, Y. (2009). Bir medeniyet teorisi. İstanbul: Ötüken..................................
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11/1, 323-343.
  • Öztürk, M. F. ve Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşimi. Zeitschrift für die Welt der Türken, 7(1), 101-120.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publication.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Türkçe Sözlük (2005). Ankara: TDK......................................................................
  • Topçu, N. (2005). Ahlâk. İstanbul: Dergâh................................................................
  • Turan, S. (2014). Ahlaki açıdan modern okulun açmazı: Eleştirel bir bakış. Yeni Türkiye Dergisi, 10(58), 246-252.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması. Ankara: Nobel Akademik............................................
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Turkish language, culture and literature
Authors

Neslihan Karakuş This is me 0000-0001-7808-1099

Mehmet Önder Karacaoğlu 0000-0002-4461-6021

Murat Keten This is me 0000-0003-1129-0966

Publication Date October 21, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: Ö7

Cite

APA Karakuş, N., Karacaoğlu, M. Ö., & Keten, M. (2020). Ortaokul öğrencilerinin kullandığı argo kelimeler çerçevesinden dil ahlakına genel bir bakış. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(Ö7), 172-191. https://doi.org/10.29000/rumelide.808340