Çocuğun kişilik gelişiminde kitabın önemli rolü bulunur. Bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor gelişim açısından son derece işlevsel olan kitaplar çocukların düşüncelerini, duygularını, hayal dünyalarını biçimlendirmenin yanı sıra kişiliklerini de etkiler. Bu nedenle çocuk kitaplarının basımında yayınevlerinin, seçiminde ise ailelerin ve öğretmenlerin son derece bilinçli ve dikkatli olmaları gerekir. Özellikle çeviri çocuk kitaplarında farklı kültür ve inançlara sahip yazarların pedagojik özene sahip olup olmadıkları, çocuklar için yazıp yazmadıkları, evrensel değerleri göz önünde bulundurup bulundurmadıkları, dil ve anlatıma dikkat edip etmedikleri gibi pek çok ölçüt göz önüne alınmalıdır. Söz konusu ölçütleri taşımayan yayınlar, çocukların zihninde kültür ve inanç karmaşasına yol açabilir. Bu çalışmada, Gülten Dayıoğlu’nun Cambaz Parası ve Virginia Woolf’un Yaşlı Kadın ve Papağan adlı çocuk öykülerindeki temel değerler karşılaştırılmıştır. Söz konusu eserler incelenirken pedagojik duyarlık göz önünde tutularak Cambaz Parası’nda söz konusu duyarlığın gözetildiği ve ‘empati, güven, dürüstlük, iyilik, sevgi, paylaşma’ gibi temel değerlerin işlendiği, Yaşlı Kadın ve Papağan’da ise söz konusu duyarlığın gözetilmeyerek ‘bencillik, yabancılaşma, nefret söylemi, ölüye saygısızlık’ gibi olumsuz tutum ve davranışların yer aldığı tespit edilmiştir.
The book has an important role in the personality development of the child. Books, which are highly functional in terms of cognitive, affective and psycho-motor development, affect children’s thoughts, feelings and imagination as well as their personalities. For this reason, publishing houses should be extremely conscious and careful in the approving (printing) of children’s books, and parents and teachers in their selection. Especially in translated children’s books, many criteria should be taken into consideration, such as whether authors with different cultures and beliefs have pedagogical care, whether they write for children, whether they consider universal values, and whether they pay attention to language and expression. Publications that do not meet these criteria may cause cultural and belief confusion in children’s minds. In this study, the basic values of Gülten Dayıoğlu’s Cambaz Parası and Virginia Woolf’s The Widow and the Parrot children’s stories were compared. When examining these works in question taking into account pedagogical sensitivity it has been determined that the sensitivity in question is observed in Cambaz Parası and that basic values such as ‘empathy, trust, honesty, kindness, love, sharing’ are processed, in The Widow and the Parrot, it was found that negative attitudes and behaviors such as ‘selfishness, alienation, hate speech, disrespect for the dead’ were included without considering the sensitivity in question.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 29 |