Bu araştırmada dikte yazımının, müzik alanındaki akademisyenler tarafından nasıl algılandığı, bu algının ifade edilmesinde hangi metaforlara yer verildiği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de müzik alanında çalışmakta olan 112 akademisyen oluşturmaktadır. Yorumlayıcı fenomenoloji modelinin kullanıldığı çalışmada; akademisyenlerin dikte yazımına ilişkin algıları çalışmakta oldukları kurum, mesleki deneyimleri, perdeli/perdesiz çalgı çalma durumları, dikte eğitimi verme durumları, dikte eğitimi alırken kullanılan çalgı ve çoksesli dikte eğitimi almış olma durumları açısından karşılaştırılmıştır. Örneklemde yer alan akademisyenler dikteyi ifade etmek için 75 farklı metafora yer vermişlerdir. Dikte yazımı “bulmaca çözmek gibidir” ifadesi kullanım sıklığı açısından en fazla yer verilen metafor olarak öne çıkmıştır. Dikte yazımı “bir konuşmayı dinlemek ve yazmak gibidir” ifadesi de ikinci sırada en fazla kullanılan metafor olmuştur. Akademisyenlerin kullandığı metaforlar on kavramsal kategoride toplanmıştır. Araştırma sonuçları; müzik alanındaki akademisyenlerin dikte yazımını birinci sırada “Dikte yazımı müzik eğitiminin temelidir” ve ikinci sırada “Dikte yazımı bir çeşit dil eğitimidir” kategorileriyle ifade ettiklerini göstermektedir. Akademisyenlerin en az görüş bildirdikleri kategorilerse “Dikte yazımı arşiv oluşturmaktır” ve “Dikte yazımı eğlencedir” kategorileri olmuştur. Örneklemde yer alan akademisyenlerin dikte yazımına ilişkin görüşlerinin; çalışmakta oldukları kurum, mesleki deneyimleri, perdeli/perdesiz çalgı çalma durumları, dikte eğitimi verme durumları, dikte eğitimi alırken kullanılan çalgı ve çoksesli dikte eğitimi almış olma durumları açısından farklılaştığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Cognition |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 37 |