Tarihî akış içerisinde farklılaşan gereksinimlere bağlı olarak ön plana çıkan değerler değişebilmektedir. Yaşanılan yüzyılda da ön plana çıkan ve bir bireyin hayatını devam ettirebilmesi için gerekli olan beceriler bulunmaktadır. Bu çalışmada, belirlenen bir çocuk kitabı üzerinden çocuk kitaplarındaki 21. yüzyıl becerilerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için Talim ve Terbiye Kurulunun belirlemiş olduğu 21. yüzyıl beceri modeli temele alınarak “Uzaya Giden Tren” isimli çocuk kitabı incelenmiştir. İlgili kitabın araştırmaya tabi tutulmasında hem ilk baskısının 2022 yılında olması hem de yayımlandığı tarihten beri çok okunanlar listesinde yer alması etkili olmuştur. İnceleme esnasında nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verileri toplamak için nitel araştırma yönteminin tekniklerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu teknikle toplanan veriler, içerik analizi ile yorumlanmıştır. İçerik analizinden elde edilen bulgularda, “Uzaya Giden Tren” kitabındaki 21. yüzyıl becerilerinden her birinin ne düzeyde yer aldığı grafikler yardımıyla sayısal olarak sunulmuştur. Ardından “Uzaya Giden Tren” kitabında yer alan her bir beceriye ait ifadeler açıklanıp yorumlanmıştır. Sonuç olarak; ilgili kitapta 21. yüzyıl ana becerilerinin hepsini örneklendirecek ifadelerin yer aldığı, en çok benlik becerilerinin bulunduğu ve bu sayede çocuklarda benlik becerilerinin geliştirilmesi için özellikle faydalanılması gereken bir eser olduğu görülmüştür. İlgili kitapta en az ise okuryazarlık becerilerinin bulunduğu tespit edilmiştir. Alt becerilerden genelinin kitapta yer aldığı, bazı alt becerilerin ise yer almadığı tespit edilmiştir. Genel olarak kitabın, hitap ettiği yaş seviyesindeki çocukların çoklu gelişimini destekleyecek uygunlukta olduğu görülmüştür. 21. yüzyıl becerilerini konu alan daha önceki çalışmalar ile bu çalışma arasındaki benzer ve farklı sonuçlar ele alındıktan sonra konu ile ilgili öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Children's Literature |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2023 |
Submission Date | November 2, 2023 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 37 |