Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 salgınının psikolojik sağlamlık, algılanan stres ve kaygı düzeyleri üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamıştır. Yöntem: Araştırmaya İstanbul'da hemşirelik bölümünde öğrenim gören toplam 372 öğrenciden 264 öğrenci katılmıştır. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu, Koronavirüs Anksiyete Ölçeği, Algılanan Stres Ölçeği ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin Koronavirüs Kaygı Ölçeği’nde düşük ortalama puanlara sahip olduğunu, Algılanan Stres Ölçeği ve Kısa Psikolojik Dayanıklılık Ölçeğinde ise orta puanlara sahip olduğu görüldü. Algılanan stres ile koronavirüs kaygısı arasında pozitif yönlü ilişki gözlemlenirken, koronavirüs kaygısı ile psikolojik sağlamlık arasında ve algılanan stres ile psikolojik sağlamlık arasında negatif yönlü ilişki bulundu. Sonuç: Başta hemşirelik öğrencileri olmak üzere sağlık bilimleri öğrencileri arasında psikolojik sağlamlığın arttırılmasının önemini vurgulamakta ve bu alanda daha fazla araştırma yapılmasını önermektedir.
COVID-19 psikolojik sağlamlık kaygı algılanan stres hemşirelik öğrencileri.
Çalışmamız İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Etik Kurulu tarafından onaylandı (Tarih: 07.10.2021, karar no: 2021/61).
Aim: This study aimed to investigate the impact of the COVID-19 pandemic on psychological resilience, perceived stress, and anxiety levels among nursing students. Method: The research involved 264 students from a nursing department in Istanbul, out of a total population of 372. Data were collected using an Introductory Information Form, the Coronavirus Anxiety Scale, the Perceived Stress Scale, and the Short Psychological Resilience Scale. Results: Results indicated that students had low average scores on the Coronavirus Anxiety Scale, and moderate scores on both the Perceived Stress Scale and the Short Psychological Resilience Scale. Positive correlations were observed between perceived stress and coronavirus anxiety, and negative correlations were found between coronavirus anxiety and resilience, as well as between perceived stress and resilience. Conclusion: These findings underscore the importance of enhancing psychological resilience among health sciences students, particularly nursing students, and suggest further research in this area.
REFERENCES
1) Ahorsu, D.K., Lin, C.Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M.D., & Pakpour, A.H. (2020). The fear of Covid-19 scale: development and ı̇nitial validation. International Journal Of Mental Health And Addiction, 27, 1–9 doi: 10.1007/s11469-020-00270-8.
2) Apaydın Cırık, V., Aksoy, B., & Gül, U. (2021). Psychological resilience levels and coping strategies of nursing students in the Covid-19 Process: A descriptive study. Turkiye Klinikleri Journal Of Nursing Sciences, 13(3). doi: 10.5336/nurses.2020-79559
3) Aslan, H., & Pekince, H. (2021). Nursing students' views on the Covid-19 pandemic and their percieved stress levels. Perspectives In Psychiatric Care, 57(2), 695–701. doi: 10.1111/ppc.12597
4) Aslan, I., Ochnik, D., & Çınar, O. (2020). Exploring perceived stress among students in turkey during the Covid-19 pandemic. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 17(23), 8961. DOI: 10.3390/ijerph17238961
5) Aydın, A., Kahraman, N., & Hiçdurmaz, D. (2017). Determining the perceived social support and psychological well-being levels of nursing students. Journal Of Psychiatric Nursing, 8(1), 40-47. DOI: 10.14744/phd.2017.95967
6) Babore, A., Lombardi, L., Viceconti, M. L., Pignataro, S., Marino, V., Crudele, M., Candelori, C., Bramanti, M. S., & Trumello, C. (2020). Psychological effects of the Covid-19 pandemic: Perceived stress and coping strategies among healthcare professionals. Psychiatry Research, 293, 113366. doi: 10.1016/j.psychres.2020.113366
7) Bai, W., Xi, H. T., Zhu, Q., Ji, M., Zhang, H., Yang, B. X., Cai, H., Liu, R., Zhao, Y. J.,Chen, L., Ge, Z. M., Wang, Z., Han, L., Chen, P., Liu, S., Cheung, T., Tang, Y. L., Jackson,T., An, F., & Xiang, Y. T. (2021). Network analysis of anxiety and depressive symptoms among nursing students during the Covid-19 pandemic. Journal Of Affective Disorders, 294, 753–760. doi: 10.1016/j.jad.2021.07.072
8) Bayat, D., & Polat Olca, S. (2023). The effect of Covid 19 pandemic on nurses' psychological resilience anxiety and depression levels. Journal of Health Academicians, 10(1), 146-154. https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1201781
9) Baykal, D., & Koç Tütüncü, S. (2021). The perceived stress of paramedic students and paramedics on their stress coping behaviors during Covid. Journal of General Health Sciences, 3 (2), 90-101.
10) Bo, H., Li, W., Yang, Y., Wang, Y., Zhang, Q., Cheung, T., & Xiang, Y. (2021). Posttraumatic stress symptoms and attitude toward crisis mental health services among clinically stable patients with Covid-19 in China. Psychological Medicine, 51(6),1052-1053. doi: 10.1017/S0033291720000999
: COVID-19 resilience anxiety perceived stress nursing students.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4 |