Research Article
BibTex RIS Cite

Tendency analysis related to artificial intelligence implementations in in-service training

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 158 - 168, 31.12.2024

Abstract

Adaptation and acquiring of new knowledge and skills are crucial in business life in today’s world where information is perpetually updated with technological developments. One of the most efficient tools that enable employees to update themselves is in-service training. In-service training is an inseparable part of business life in both the private and public sectors. The recent level reached by today’s technology is artificial intelligence that renews itself each day. It is substantial for employees to get in-service training on artificial intelligence and on how to adapt this technological development to their work and use it effectually. This study aims to deal with artificial intelligence implementations in in-service training and reveal the current tendency in this field. In the content analysis carried out within this scope, it was found out that the themes of education, medicine, technology and other sectors emerged regarding artificial intelligence implementations in in-service training and many concepts from the theme subheadings such as from sustainability to inclusiveness, from cyber security to ethics, were related to the subject of artificial intelligence in in-service training.

References

  • Aksoy, M. (2013). Kavram olarak hayat boyu öğrenme ve hayat boyu öğrenmenin Avrupa Birliği Serüveni. Bilig Dergisi, 64.
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi. 11(1), 71-88.
  • Aytaç, T. (2024). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, 147. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/147/aytac.htm
  • Bacak, B., Yabanova, E. K., &Yabanova, U. (2016). Hizmet içi eğitimde teknoloji uygulamaları alanının gelişimi. Yönetim Bilimleri Dergisi / Journal of Administrative Sciences, 14(27), 557–58.
  • Balcı, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61–82.
  • Bayrak, N., & Bayrak, G. (2021). Eğitimde teknoloji kullanımı içerikli hizmet içi eğitim kurslarının öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenine etkileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1009–1041. https://doi.org/10.33711/yyuefd.957385
  • Coşkun, B., Aktaş, M., &Sarcan, N. (2023). Kamu yönetiminde yapay zekâ uygulamaları. In M. Aktaş (Ed.), Yapay zekâ yönetim ve eğitim (pp. 55-83). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Elglaad, M., Ewees, A. A., &Abd-Elrazek, E. E. (2017). A prediction method to improve training management. International Journal of Computer Applications, 166(4). https://doi.org/10.5120/ijca2017913034
  • Ersen, H. (1997). Toplam kalite ve insan kaynakları yönetimi ilişkisi, verimli ve etkin olmanın yolu. Sim Matbaacılık.
  • Dünya Bankası. (2024). Investing in education from early childhood to lifelong learning. World Bank. https://www.worldbank.org/en/topic/education (Erişim: 18.12.2024).
  • Ghosh, M., ve Thirugnanam, A. (2021). Introduction to artificial intelligence. In Artificial intelligence for information management: A healthcare perspective (Studies in Big Data, Vol. 88, pp. 15–29). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-0415-7_2
  • Gumbo, M., Makgato, M., & Müller, H. (2012). The impact of in-service technology training programmes on technology teachers. The Journal of Technology Studies, 38(1), 23–33. https://jotsjournal.org/articles/61
  • Gül, G. (2004). Birey toplum eğitim ve öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1.
  • Gül, S. S., Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde söylem ve içerik analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 181–198. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Grzybowski, A., et al. (2024). A history of artificial intelligence. Clinics in Dermatology, 42, 221–229. https://doi.org/10.1016/j.clindermatol.2024.01.001
  • İşler, B., Kılıç, M., Y. (2021). Eğitimde yapay zeka kullanımı ve gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 5(1), 1-11.
  • McCarthy, J. (2007). What is artificial intelligence? Stanford University. https://www.formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf
  • McCorduck, P., Minsky, M., Selfridge, O. G., & Simon, H. A. (1977). History of artificial intelligence. InInternational Joint Conference on Artificial Intelligence (pp. 3–20).
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 32(1). https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001170
  • Karbuz, N. (2019). Bilgi toplumuna geçiş sürecinde kamuda eğitim sektöründeki yöneticilere yönelik hizmet içi eğitim stratejisi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 2(1), 22–39.
  • Polat, M. (2024). Dijitalleşme ve eğitimde yapay zekâ: Eğitim yönetimine yansımaları. Education Science and Sports 6 (2). https://doi.org/10.70053/esas.1566395
  • Selimoğlu, E., & Yılmaz, B. (2009). Hizmet içi eğitimin kurum ve çalışanlar üzerine etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 1.
  • Sen, N., & Akbay, T. (2023). Artificial intelligence and innovative applications in special education. Instructional Technology and Lifelong Learning, 4(2), 176–199. https://doi.org/10.1007/s10758-023-09600-0
  • Sen, Z. (2018). Significance of artificial intelligence in science and technology. Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications, 1(1), 1–4. https://doi.org/10.1142/S1793962318500025
  • Taylor, W. (2024). In-service training. Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/teacher-education/In-service-training
  • UNESCO. (2021). AI and education: Guidance for policy makers. UNESCO. https://doi.org/10.54675/PCSP7350
  • UNESCO. (2024). Service training. UNESCO Institute for Statistics. https://uis.unesco.org/en/glossary-term/service-training

Hizmet içi eğitimde yapay zeka uygulamaları eğilim analizi

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 158 - 168, 31.12.2024

Abstract

Bilginin teknolojik gelişmeler ile birlikte sürekli güncellendiği günümüzde iş hayatında adaptasyon ve yeni bilgi ve becerilerin edinimi oldukça önem taşımaktadır. Çalışanların kendilerini güncellemelerini sağlayan en etkin araçlardan biri de hizmet içi eğitimdir. Gerek özel gerekse kamu sektöründe hizmet içi eğitim iş hayatının ayrılmaz bir parçasıdır. Günümüz teknolojisinin ulaştığı son seviye her geçen gün kendini yenileyen yapay zekadır. Çalışanların yapay zeka ile bu teknolojik gelişmeyi çalışmalarına nasıl adapte edebilecekleri ve etkin bir biçimde kullanabilecekleri konusunda hizmet içi eğitim almaları önemlidir. Bu çalışma, hizmet içi eğitimde yapay zeka uygulamalarını ele alıp günümüzde bu konudaki mevcut eğilimi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda gerçekleştirilmiş olan içerik analizinde hizmet içi eğitimde yapay zeka uygulamaları konusunda eğitim, tıp, teknoloji ve diğer sektörler temalarının ortaya çıktığı, tema alt başlıklarından ise sürdürülebilirlikten kapsayıcılığa, siber güvenlikten etik konularına kadar bir çok kavramın hizmet içi eğitimde yapay zeka konusuna dahil olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Aksoy, M. (2013). Kavram olarak hayat boyu öğrenme ve hayat boyu öğrenmenin Avrupa Birliği Serüveni. Bilig Dergisi, 64.
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi. 11(1), 71-88.
  • Aytaç, T. (2024). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, 147. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/147/aytac.htm
  • Bacak, B., Yabanova, E. K., &Yabanova, U. (2016). Hizmet içi eğitimde teknoloji uygulamaları alanının gelişimi. Yönetim Bilimleri Dergisi / Journal of Administrative Sciences, 14(27), 557–58.
  • Balcı, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61–82.
  • Bayrak, N., & Bayrak, G. (2021). Eğitimde teknoloji kullanımı içerikli hizmet içi eğitim kurslarının öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenine etkileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1009–1041. https://doi.org/10.33711/yyuefd.957385
  • Coşkun, B., Aktaş, M., &Sarcan, N. (2023). Kamu yönetiminde yapay zekâ uygulamaları. In M. Aktaş (Ed.), Yapay zekâ yönetim ve eğitim (pp. 55-83). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Elglaad, M., Ewees, A. A., &Abd-Elrazek, E. E. (2017). A prediction method to improve training management. International Journal of Computer Applications, 166(4). https://doi.org/10.5120/ijca2017913034
  • Ersen, H. (1997). Toplam kalite ve insan kaynakları yönetimi ilişkisi, verimli ve etkin olmanın yolu. Sim Matbaacılık.
  • Dünya Bankası. (2024). Investing in education from early childhood to lifelong learning. World Bank. https://www.worldbank.org/en/topic/education (Erişim: 18.12.2024).
  • Ghosh, M., ve Thirugnanam, A. (2021). Introduction to artificial intelligence. In Artificial intelligence for information management: A healthcare perspective (Studies in Big Data, Vol. 88, pp. 15–29). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-0415-7_2
  • Gumbo, M., Makgato, M., & Müller, H. (2012). The impact of in-service technology training programmes on technology teachers. The Journal of Technology Studies, 38(1), 23–33. https://jotsjournal.org/articles/61
  • Gül, G. (2004). Birey toplum eğitim ve öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1.
  • Gül, S. S., Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde söylem ve içerik analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 181–198. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Grzybowski, A., et al. (2024). A history of artificial intelligence. Clinics in Dermatology, 42, 221–229. https://doi.org/10.1016/j.clindermatol.2024.01.001
  • İşler, B., Kılıç, M., Y. (2021). Eğitimde yapay zeka kullanımı ve gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 5(1), 1-11.
  • McCarthy, J. (2007). What is artificial intelligence? Stanford University. https://www.formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf
  • McCorduck, P., Minsky, M., Selfridge, O. G., & Simon, H. A. (1977). History of artificial intelligence. InInternational Joint Conference on Artificial Intelligence (pp. 3–20).
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 32(1). https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001170
  • Karbuz, N. (2019). Bilgi toplumuna geçiş sürecinde kamuda eğitim sektöründeki yöneticilere yönelik hizmet içi eğitim stratejisi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 2(1), 22–39.
  • Polat, M. (2024). Dijitalleşme ve eğitimde yapay zekâ: Eğitim yönetimine yansımaları. Education Science and Sports 6 (2). https://doi.org/10.70053/esas.1566395
  • Selimoğlu, E., & Yılmaz, B. (2009). Hizmet içi eğitimin kurum ve çalışanlar üzerine etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 1.
  • Sen, N., & Akbay, T. (2023). Artificial intelligence and innovative applications in special education. Instructional Technology and Lifelong Learning, 4(2), 176–199. https://doi.org/10.1007/s10758-023-09600-0
  • Sen, Z. (2018). Significance of artificial intelligence in science and technology. Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications, 1(1), 1–4. https://doi.org/10.1142/S1793962318500025
  • Taylor, W. (2024). In-service training. Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/teacher-education/In-service-training
  • UNESCO. (2021). AI and education: Guidance for policy makers. UNESCO. https://doi.org/10.54675/PCSP7350
  • UNESCO. (2024). Service training. UNESCO Institute for Statistics. https://uis.unesco.org/en/glossary-term/service-training
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects In-Service Training, Instructional Technologies
Journal Section Research Articles
Authors

Nurdan Karbuz 0000-0002-8680-5242

Halil İbrahim Aydınlı 0000-0001-7807-1739

Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 8, 2024
Acceptance Date December 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Karbuz, N., & Aydınlı, H. İ. (2024). Hizmet içi eğitimde yapay zeka uygulamaları eğilim analizi. Okul Yönetimi, 4(2), 158-168.