Opinion Article
BibTex RIS Cite

Eğitim yönetiminde değişimin kritiği

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 123 - 126, 31.12.2024

Abstract

Eğitim yönetimi, yeni bir bilim dalı olarak disiplinler arası yaklaşımı esas alan bir çalışma alanıdır. Eğitim yönetimi, günümüzde bilim olarak kimliğini ispat etmiştir. Eğitim yönetiminde de diğer disiplinlerde olduğu değişim süreklidir. Eğitim yönetimi, diğer disiplinlerdeki ve alanlardaki değişimi takip etmektedir. Eğitim yönetimin kendi kimliğinin özgünlüğünü açık ve net olarak ortaya koyabilmesi için değişimde öncü olması gerekmektedir

References

  • Balcı, A. (2008). Türkiye’de eğitim yönetiminin bilimleşme düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 181-209.
  • Erdem, A. R. (2020). Değişim liderliği. K. Yılmaz (Ed.), Liderlik: Kuram - araştırma - uygulama içinde (ss. 121-144). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hope, S. (1991). Policy making, the arts and school change. (Briefing Paper). (ss. 1-5). Council of Arts Accrediting Associations.
  • Jacobs, H. H. (1989). The growing need for interdisciplinary curriculum content. In H. H. Jacobs (Ed.), Interdisciplinary curriculum: Design and implementation (pp. 1-11). Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2023). Eğitim yönetimi: Kavramlar ve uygulamaları (7. basımdan çeviri). G. Arastaman (Çev Ed). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Müller Merbeach, H. (1984). Interdisciplinarity in Operational research? In the past and in the future: An invitation to IFORS '84 in Washington D.C. The Journal of the Operational Research Society, 35(2), 83- 89. https://doi.org/10.1057/jors.1984.15
  • Özdemir, M. (2018). Eğitim yönetimi: Alanın temelleri ve çağdaş yönelimler. Anı Yayıncılık.
  • Stember, M. (1991). Advancing the social sciences through the interdisciplinary enterprise. The Social Science Journal, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/0362-3319(91)90040-B
  • Takmak, H. (2019). Eğitim yönetiminin özgünleşme ve özerkleşme sorunsalı. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 113 126. https://doi.org/10.12984/egeefd.452705
  • Taymaz, H. (2023). Okul yönetimi (13. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.

Critique of change in educational administration

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 123 - 126, 31.12.2024

Abstract

Educational administration is a field of study based on an interdisciplinary approach as a new branch of science. Educational administration has proven its identity as a science today. Change is constant in educational administration as in other disciplines. Educational administration follows the change in other disciplines and fields. Educational administration must be a pioneer in change in order to clearly and explicitly reveal the originality of its own identity.

References

  • Balcı, A. (2008). Türkiye’de eğitim yönetiminin bilimleşme düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 181-209.
  • Erdem, A. R. (2020). Değişim liderliği. K. Yılmaz (Ed.), Liderlik: Kuram - araştırma - uygulama içinde (ss. 121-144). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hope, S. (1991). Policy making, the arts and school change. (Briefing Paper). (ss. 1-5). Council of Arts Accrediting Associations.
  • Jacobs, H. H. (1989). The growing need for interdisciplinary curriculum content. In H. H. Jacobs (Ed.), Interdisciplinary curriculum: Design and implementation (pp. 1-11). Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2023). Eğitim yönetimi: Kavramlar ve uygulamaları (7. basımdan çeviri). G. Arastaman (Çev Ed). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Müller Merbeach, H. (1984). Interdisciplinarity in Operational research? In the past and in the future: An invitation to IFORS '84 in Washington D.C. The Journal of the Operational Research Society, 35(2), 83- 89. https://doi.org/10.1057/jors.1984.15
  • Özdemir, M. (2018). Eğitim yönetimi: Alanın temelleri ve çağdaş yönelimler. Anı Yayıncılık.
  • Stember, M. (1991). Advancing the social sciences through the interdisciplinary enterprise. The Social Science Journal, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/0362-3319(91)90040-B
  • Takmak, H. (2019). Eğitim yönetiminin özgünleşme ve özerkleşme sorunsalı. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 113 126. https://doi.org/10.12984/egeefd.452705
  • Taymaz, H. (2023). Okul yönetimi (13. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Education Policy
Journal Section Commentary
Authors

Ali Rıza Erdem

Publication Date December 31, 2024
Submission Date December 9, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Erdem, A. R. (2024). Eğitim yönetiminde değişimin kritiği. Okul Yönetimi, 4(2), 123-126.