Yapay zekâ (YZ), eğitimde kişiselleştirilmiş öğrenim, veri analitiği ve yenilikçi teknolojilerle öğretme ve öğrenme süreçlerinde dönüşüm potansiyeline sahiptir. Bu süreçte, okul müdürleri stratejik liderlik, veri güvenliği, etik uyum ve öğretmen desteği konularında kritik roller üstlenmelidir. YZ, öğrenme deneyimlerini zenginleştirirken, veri gizliliği, insânî bağların zayıflaması ve eşitsizlik gibi riskler taşımaktadır. Okul müdürleri, teknolojinin dengeli entegrasyonunu sağlayarak hem öğrencilerin bireysel gelişimini desteklemeli hem de insânî dokunuşu korumalıdır. Dengeli ve etik bir yaklaşım, geleceğin eğitim sisteminin başarıyla inşa edilmesine olanak tanıyacaktır.
Artificial intelligence (AI) has the potential to transform education through personalized learning, data analytics, and innovative technologies. In this process, school principals play a critical role in strategic leadership, data security, ethical compliance, and supporting teachers. While AI enriches learning experiences, it also poses risks such as data privacy concerns, weakened human connections, and inequalities. Principals must ensure the balanced integration of technology, supporting students' individual development while preserving the human touch. A balanced and ethical approach will enable the successful construction of future education systems.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Education Policy |
Journal Section | Commentary |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 9, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |