The purpose of this study is to examine whether the Inspection and Institutional Guidance targets included in the MEB 2023 Education Vision Document have been realized in the context of the provisions in the current Ministry of National Education Education Inspectors Regulation and the Ministry of National Education Inspection Board Regulation. In the study conducted using the document analysis method, which is one of the qualitative research methods, the relevant vision document and regulations were accessed from official internet addresses. As a result of the study, it was concluded that the goal of providing guidance services to education workers and sharing the data collected during guidance services with stakeholders was achieved; however, the goal of separating guidance and investigation duties and realizing specialized institutional guidance activities could not be achieved; the goal of conducting guidance activities at the provincial and district levels was partially realized. In this context, it was suggested that the guidance and investigation roles of inspectors be separated.
Bu çalışmanın amacı MEB 2023 Eğitim Vizyonu Belgesinde yer alan Teftiş ve Kurumsal Rehberlik hedeflerinin yürürlükteki Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Yönetmeliği ile Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Yönetmeliği’nde yer alan hükümler bağlamında gerçekleşip gerçekleşmediğinin incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada ilgili vizyon belgesi ile yönetmeliklere resmi internet adreslerinden ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda eğitim çalışanlarına rehberlik hizmetlerinin sunulması ve rehberlik hizmetleri esnasında toplanan verilerin paydaşlarla paylaşılması hedefine ulaşıldığı; ancak rehberlik ve soruşturma görevlerinin ayrılması hedefi ile ihtisaslaşmış kurumsal rehberlik faaliyetinin gerçekleşmesi hedefine ulaşılamadığı; rehberlik faaliyetinin il ve ilçe düzeyinde yapılması hedefinin ise kısmen gerçekleştiği sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda müfettişlerin rehberlik ve soruşturma rollerinin ayrılması önerilmiştir.
Çalışma doküman analizi yöntemi ile gerçekleştirildiği için etik kurul onayı gerekmemektedir. Başta aşırmacılık olmak üzere tüm etik kurallara uyduğumu beyan ederim.
Destekleyen kurum yoktur.
Çalışmanızda kolaylıklar dilerim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2025 |
Submission Date | April 2, 2025 |
Acceptance Date | June 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |