Günümüzün hızla değişen ve dinamik ortamında varlığını sürdürebilmek için mücadele eden örgütler, bu zorlukların üstesinden gelebilecek stratejiler geliştirmeye çalışmaktadır. Bu bağlamda, öğrenen örgüt kavramı yalnızca adaptasyon sürecine rehberlik etmekle kalmamakta, aynı zamanda örgütlerin gelecekteki yönelimlerini belirlemede de kritik bir rol oynamaktadır. Eğitim örgütleri de diğer örgütler gibi bu zorunlu ihtiyaca yanıt verebilmek adına öğrenen örgüt anlayışını benimsemeye öncelik vermektedir. Bir okulun öğrenen bir örgüte dönüşmesinin en önemli önkoşullarından biri, kilit paydaşlar olan öğretmenlerin bu anlayışı içselleştirmesi ve uygulamaya koymasıdır. Bu nedenle, bu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin algılarına dayalı olarak öğrenen okul olmayı ölçen güvenilir ve geçerli bir ölçek geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda, ilgili literatür detaylı bir şekilde incelenmiş ve 56 maddeden oluşan bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliliğini sağlamak için Lawshe tekniği kullanılmış ve uzman görüşlerine dayalı düzenlemeler sonucunda ölçek, 55 maddeye indirilmiştir. Ölçeğin yapısını belirlemek için 314 katılımcıdan elde edilen verilerle açıklayıcı faktör analizi (AFA) yapılmış, bu süreçte 11 madde ölçekten çıkarılmış ve nihayetinde 5 faktör ve 44 maddeden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ölçeğin doğruluğunu test etmek amacıyla, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. Bu analiz, 312 katılımcıdan toplanan yeni bir veri setiyle yapılmış ve elde edilen uyum iyiliği indekslerinin referans değerlere göre kabul edilebilir sınırlar içinde olduğu saptanmıştır. Son olarak, ölçeğin güvenirliği, Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ile değerlendirilmiş ve ölçeğin yeterli iç tutarlılığa sahip olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlarla birlikte ölçek geliştirme süreci başarıyla tamamlanmıştır.
Organizations striving to survive in today’s rapidly changing and dynamic environment are actively seeking strategies to overcome these challenges. In this context, the concept of the learning organization not only provides a roadmap for adaptation but also plays a crucial role in shaping the future trajectories of such organizations. Like other organizations, educational institutions prioritize adopting the learning organization approach to address this essential need. One of the key prerequisites for transforming a school into a learning organization is for teachers, who are the primary stakeholders, to internalize and implement this understanding. Therefore, the main objective of this study is to develop a reliable and valid scale that measures learning schools based on teachers' perceptions. To achieve this objective, a comprehensive review of the relevant literature was conducted, leading to the creation of an item pool consisting of 56 items. To ensure the content validity of the scale, adjustments were made based on the results of a study employing the Lawshe technique, reducing the scale to 55 items. Exploratory factor analysis (EFA) was conducted using data collected from 314 participants, resulting in the removal of 11 items and the establishment of a structure comprising 5 factors and 44 items. To confirm the accuracy of the developed scale, confirmatory factor analysis (CFA) was conducted. This analysis was carried out using a new dataset collected from 312 participants, and the goodness-of-fit indices obtained were found to be within acceptable ranges according to reference criteria. Finally, the reliability of the scale was assessed using the Cronbach's alpha internal consistency coefficient, which demonstrated adequate internal consistency. Thus, the scale development process was successfully completed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2025 |
Submission Date | May 18, 2025 |
Acceptance Date | June 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |