Öğretmenlik Meslek Kanunu (ÖMK) ve Millî Eğitim Akademisi’nin (MEA) kurulması, Türkiye’de eğitim yöneticiliği alanında önemli bir kırılmaya işaret etmektedir. Bu yapılar, üniversitelerdeki eğitim yönetimi anabilim dallarına ve lisansüstü programlara yönelik ilgiyi düşürmüş görünüyor. Bu durum, zamanla akademik alanın kurumsal işlevini sorgulanır hale getirebileceğinden, eğitim yönetimi alanı için yapısal bir krize dönüşme potansiyeli taşımaktadır. Bu çalışma, söz konusu krizi fırsata çevirmeye dönük olarak, Türkiye bağlamına özgü, yeterlik temelli ve çok aktörlü bir okul yöneticisi yetiştirme modeli önermektedir. Model dünyadaki deneyimi ABD, Birleşik Krallık ve OECD örneklerinden yararlanarak göz önünde bulunduruyor. Fakat ağırlıklı olarak ulusal literatürde yer alan tartışmalar, öneriler modeller ve denemeler üzerinden sosyo-kültürel bağlamla, politik ve akademik birikimle uyumlu bir model öneriyor. Model, Türkiye’de eğitim liderliğinin meslekleşmesini ve okul yöneticiliğinin sürdürülebilir biçimde profesyonelleşmesini amaçlamaktadır. Çalışma, akademi ile MEB arasında kurumsal bir eşgüdüm önererek, politika yapıcılara bütüncül bir yol haritası sunmaktadır.
Bu modelin taslağını okuyan ve geliştirici ve destekleyici öneriyleriyle katkı sağlayan Murat Polat ve Kevser Yıldırım'a teşekkür ederim.
The enactment of the Teaching Profession Law (ÖMK) and the establishment of the National Education Academy (MEA) mark a significant turning point in the field of educational leadership in Turkey. These new structures appear to have diminished interest in educational administration departments and graduate programs at universities. Over time, this situation carries the potential to evolve into a structural crisis for the field of educational administration, as it may call into question the institutional role of academia. In response to this emerging challenge, the present study proposes a qualification-based, multi-actor model for school leadership training tailored to the Turkish context. While the model draws on international experiences—particularly from the United States, the United Kingdom, and OECD frameworks—it is primarily grounded in national discussions, policy proposals, and experimental practices found in the Turkish literature. It aims to align with the country’s socio-cultural context, as well as its political and academic heritage. The model aspires to contribute to the professionalization of educational leadership and the sustainable development of school leadership as a profession in Turkey. By proposing institutional coordination between academia and the Ministry of National Education (MoNE), this study offers policymakers a comprehensive roadmap.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2025 |
Submission Date | June 20, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |