The purpose of this study is to determine whether The Science and Technology Club has effect on the scientific and technology literacy and the attitude towards science of primary school students or not. The study is an experimental study, in this study pretest–post-test control group pattern is used. A total of 48 students randomly selected by assigning were included in the survey, 24 students from the experimental group and 24 students from the control group. In the experimental group, activities of the Science and Technology Club were applied; whereas in the control group, activities of the other clubs were applied. In this study, Scientific Literacy Scale and Attitude Towards Science of Scale were used for data collection. Scientific Literacy Scale and Attitudes Toward Science Scale was applied as pre-test and post-test to control and experimental groups. In analysing data, t-test, Mann Whitney U-Testi for Independent
Samples and ANCOVA were used. End of the study, it was found that there were no diffrences between experimental and control groups, but, in the other hand both experimental and control groups science and technology literacy have been increased. There were no differences in attitutes to science.
Science and technology education science and technology club science and technology literacy attitude
Bu çalışma, ilköğretim okullarında yer alan “Bilim-Fen ve Teknoloji Kulübü”nün öğrencilerin fen ve teknoloji okuryazarlıklarına ve fene yönelik tutumlarına etkisini test etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ön test–son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmaya deney grubundan 24, kontrol grubundan 24 öğrenci olmak üzere toplam 48 öğrenci katılmıştır. Deney grubunda Bilim-Fen ve Teknoloji Kulübü’nün çalışma planı uygulanırken, kontrol grubunda diğer kulüplerin çalışma planları uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarına Fen Okuryazarlık Ölçeği ve Fene Yönelik Tutum Ölçeği ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, Mann Whitney U testi ve ortak değişkenli varyans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Çalışma sonunda deney ve kontrol grubu arasında fark oluşmazken, hem deney hem de kontrol grubunda fen ve teknoloji okuryazarlıklarının arttığı görülmüştür. Kulübün, fene yönelik tutuma ise etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.
Fen ve teknoloji öğretimi bilim-fen ve teknoloji kulübü fen ve teknoloji okuryazarlığı tutum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2014 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 23 Issue: 23 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.