Research Article
BibTex RIS Cite

Effect of Science and Technology Club on Students' Science and Technology Literacy and Attitudes towards Science

Year 2012, Volume: 23 Issue: 23, 100 - 120, 30.01.2014

Abstract

The purpose of this study is to determine whether The Science and Technology Club has effect on the scientific and technology literacy and the attitude towards science of primary school students or not. The study is an experimental study, in this study pretest–post-test control group pattern is used. A total of 48 students randomly selected by assigning were included in the survey, 24 students from the experimental group and 24 students from the control group. In the experimental group, activities of the Science and Technology Club were applied; whereas in the control group, activities of the other clubs were applied. In this study, Scientific Literacy Scale and Attitude Towards Science of Scale were used for data collection. Scientific Literacy Scale and Attitudes Toward Science Scale was applied as pre-test and post-test to control and experimental groups. In analysing data, t-test, Mann Whitney U-Testi for Independent
Samples and ANCOVA were used. End of the study, it was found that there were no diffrences between experimental and control groups, but, in the other hand both experimental and control groups science and technology literacy have been increased. There were no differences in attitutes to science.

References

  • American Association for the Advancement of Science (AAAS), (1993). Benchmarks For Scientific Literacy, Oxford University Press, New York.
  • http://www.project2061.org/tools/benchol/bolframe.html adresinden 07/01/2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Akbudak, Y. (2005). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine ve Öğretimine İlişkin Tutumları ve Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altınok, H. (2004). Öğretmenlerinin Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarına İlişkin Öğrenci Algıları ve Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum ve Güdüleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-8.
  • Bıkmaz, F. H. (2003). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 117-127.
  • Bilgin, İ., Karaduman, A. (2005). İşbirlikli Öğrenmenin 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Dersine Karsı Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. İlköğretim-Online, 4(2), 32–45. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 23.09.2011 tarihinde erişilmiştir.
  • Chin, C. C. (2005). First-Year Pre-service Teachers in Taiwan-Do They Enter the Teacher Program with Satisfactory Scientific Literacy and AttitudesToward Science? International Journal of Science Education, 27 (13), 1549-1570.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D., ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • Çepni, S., Bacanak, A. & Küçük, M. (2003). Fen Eğitiminin Amaçlarında Değişen Değerler: Fen-Teknoloji-Toplum. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 7-29.
  • DeBoer, G.E. (2000). Scientific Literacy: Another Look At Its Historical and Contemporary Meanings and Its Relationship to Science Education Reform. Journal of Research in Science Teaching, 37 (6), 582-601.
  • Duran, M. (2008). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Bilime Karsı Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Genç, M. (2007). Bilim-Fen ve Teknoloji Kulübü Çalışmalarının Öğrencilerin Fen Tutumlarına Etkisi. 1.Ulusal İlköğretim Kongresi: İlköğretimde Eğitim ve Öğretim. Hacettepe, Ankara.
  • Gezer, K., Köse, S. ve Bilen, K. (23-24 Kasım 2006). 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisine Yönelik Tutumları (Buldan Örneği). Buldan Sempozyumu. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Gültekin, Z. (2009). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamalarının Öğrencilerin Bilimin Doğasıyla İlgili Görüşlerine, Bilimsel süreç becerilerine ve Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hurd, P. D. (1998). Scientific Literacy: New Minds for a Changing World. Issues and Trends, 82, 407-416.
  • Ilgaz, G. (2006). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları ve Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Keskin, H. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine İlişkin Bilimsel Okuryazarlık Seviyeleri. Yüksek Lisans Tezi, Osman Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kozcu Çakır, N., Şenler B., Göçmen Taşkın, B. (2007). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655.
  • Külçe, C. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Derslerine Yönelik Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Laugksch, R. C. ve Spargo, P. E. (1999). Scientific Literacy Of Selected South African Matriculants Entering Tertiary Education: A Baseline Survey. South African Journal of Science, 95, 427-432.
  • Laugksch, R., C. (2000). Scientific Literacy:A Conceptual Overview. Science Education, 84(1), 71-94.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara:Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Soysal, M. (2011). Öğrencilerin Fen Ve Teknoloji Dersindeki Başarıları İle Fen Okuryazarlığı Düzeylerinin Karşılaştırılması ve Öğretmenlerin Fen Okuryazarlığı İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Turgut, H. (2005). Yapılandırmacı Tasarım Uygulamasının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Okuryazarlık Yeterliklerinden “Bilimin Doğası” ve “Bilim–Teknoloji–Toplum İlişkisi” Boyutlarının Gelişimine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Turmo, A. (2004). Scientific Literacy and Socio-Economic Background Among 15- year-olds-A Nordic Perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 48 (3), 287-305.
  • Türkmen, L. (2006). Bilimsel Bilginin Özellikleri ve Fen-Teknoloji Okuryazarlığı. Fen ve Teknoloji Öğretimi. M. Bahar ( Editör), s. 33-58. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • WEB, (2008). http://www.fenokulu.net/ adresinden 23.04.2010 tarihinde
  • erişilmiştir. United Nations Educational, Scientific and Cultural
  • Organization (UNESCO), (1994). The Project 2000+ Declaration: The Way Forward. Paris.

Bilim-Fen ve Teknoloji Kulübü’nün Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Okuryazarlığına ve Fene Yönelik Tutumlarına Etkisi

Year 2012, Volume: 23 Issue: 23, 100 - 120, 30.01.2014

Abstract

Bu çalışma, ilköğretim okullarında yer alan “Bilim-Fen ve Teknoloji Kulübü”nün öğrencilerin fen ve teknoloji okuryazarlıklarına ve fene yönelik tutumlarına etkisini test etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ön test–son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmaya deney grubundan 24, kontrol grubundan 24 öğrenci olmak üzere toplam 48 öğrenci katılmıştır. Deney grubunda Bilim-Fen ve Teknoloji Kulübü’nün çalışma planı uygulanırken, kontrol grubunda diğer kulüplerin çalışma planları uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarına Fen Okuryazarlık Ölçeği ve Fene Yönelik Tutum Ölçeği ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, Mann Whitney U testi ve ortak değişkenli varyans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Çalışma sonunda deney ve kontrol grubu arasında fark oluşmazken, hem deney hem de kontrol grubunda fen ve teknoloji okuryazarlıklarının arttığı görülmüştür. Kulübün, fene yönelik tutuma ise etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. 

References

  • American Association for the Advancement of Science (AAAS), (1993). Benchmarks For Scientific Literacy, Oxford University Press, New York.
  • http://www.project2061.org/tools/benchol/bolframe.html adresinden 07/01/2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Akbudak, Y. (2005). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine ve Öğretimine İlişkin Tutumları ve Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altınok, H. (2004). Öğretmenlerinin Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarına İlişkin Öğrenci Algıları ve Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum ve Güdüleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-8.
  • Bıkmaz, F. H. (2003). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 117-127.
  • Bilgin, İ., Karaduman, A. (2005). İşbirlikli Öğrenmenin 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Dersine Karsı Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. İlköğretim-Online, 4(2), 32–45. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 23.09.2011 tarihinde erişilmiştir.
  • Chin, C. C. (2005). First-Year Pre-service Teachers in Taiwan-Do They Enter the Teacher Program with Satisfactory Scientific Literacy and AttitudesToward Science? International Journal of Science Education, 27 (13), 1549-1570.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D., ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • Çepni, S., Bacanak, A. & Küçük, M. (2003). Fen Eğitiminin Amaçlarında Değişen Değerler: Fen-Teknoloji-Toplum. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 7-29.
  • DeBoer, G.E. (2000). Scientific Literacy: Another Look At Its Historical and Contemporary Meanings and Its Relationship to Science Education Reform. Journal of Research in Science Teaching, 37 (6), 582-601.
  • Duran, M. (2008). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Bilime Karsı Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Genç, M. (2007). Bilim-Fen ve Teknoloji Kulübü Çalışmalarının Öğrencilerin Fen Tutumlarına Etkisi. 1.Ulusal İlköğretim Kongresi: İlköğretimde Eğitim ve Öğretim. Hacettepe, Ankara.
  • Gezer, K., Köse, S. ve Bilen, K. (23-24 Kasım 2006). 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisine Yönelik Tutumları (Buldan Örneği). Buldan Sempozyumu. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Gültekin, Z. (2009). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamalarının Öğrencilerin Bilimin Doğasıyla İlgili Görüşlerine, Bilimsel süreç becerilerine ve Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hurd, P. D. (1998). Scientific Literacy: New Minds for a Changing World. Issues and Trends, 82, 407-416.
  • Ilgaz, G. (2006). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları ve Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Keskin, H. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine İlişkin Bilimsel Okuryazarlık Seviyeleri. Yüksek Lisans Tezi, Osman Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kozcu Çakır, N., Şenler B., Göçmen Taşkın, B. (2007). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655.
  • Külçe, C. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Derslerine Yönelik Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Laugksch, R. C. ve Spargo, P. E. (1999). Scientific Literacy Of Selected South African Matriculants Entering Tertiary Education: A Baseline Survey. South African Journal of Science, 95, 427-432.
  • Laugksch, R., C. (2000). Scientific Literacy:A Conceptual Overview. Science Education, 84(1), 71-94.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara:Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Soysal, M. (2011). Öğrencilerin Fen Ve Teknoloji Dersindeki Başarıları İle Fen Okuryazarlığı Düzeylerinin Karşılaştırılması ve Öğretmenlerin Fen Okuryazarlığı İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Turgut, H. (2005). Yapılandırmacı Tasarım Uygulamasının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Okuryazarlık Yeterliklerinden “Bilimin Doğası” ve “Bilim–Teknoloji–Toplum İlişkisi” Boyutlarının Gelişimine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Turmo, A. (2004). Scientific Literacy and Socio-Economic Background Among 15- year-olds-A Nordic Perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 48 (3), 287-305.
  • Türkmen, L. (2006). Bilimsel Bilginin Özellikleri ve Fen-Teknoloji Okuryazarlığı. Fen ve Teknoloji Öğretimi. M. Bahar ( Editör), s. 33-58. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • WEB, (2008). http://www.fenokulu.net/ adresinden 23.04.2010 tarihinde
  • erişilmiştir. United Nations Educational, Scientific and Cultural
  • Organization (UNESCO), (1994). The Project 2000+ Declaration: The Way Forward. Paris.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Belhan This is me

Canan Laçin Şimşek This is me

Publication Date January 30, 2014
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2012 Volume: 23 Issue: 23

Cite

APA Belhan, Ö., & Laçin Şimşek, C. (2014). Bilim-Fen ve Teknoloji Kulübü’nün Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Okuryazarlığına ve Fene Yönelik Tutumlarına Etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 100-120.