İbrahim Balaban, akademik bir sanat eğitimi almamış olmasına rağmen geliştirdiği özgün
üslubuyla kırsal yaşamı, emekçi bireyleri ve özellikle kadın figürlerini toplumsal gerçekçilik
bağlamında ele alan önemli bir sanatçıdır. Literatür taramasına dayalı olarak ortaya
konulan araştırmada Balaban’ın resimlerindeki kırsal kadın figürleri, sanatsal ve tematik
boyutlarıyla ele alınarak, onların toplumsal konumları ve yaşam içerisindeki rolleri ortaya
konulmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda eserlerin analizinde betimleme, analiz ve yorumlama
aşamalarından yararlanılmıştır. Araştırma, Balaban’ın kırsal yaşam temalı resimlerinde
kadın imgesinin biçimsel ve anlatısal düzlemde nasıl kurgulandığını incelemekte; bu
yolla kadın emeğinin sanatsal temsiline ilişkin literatüre katkı sunmayı hedeflemektedir.
Çalışmada ayrıca Balaban’ın kadın temaları, benzer konularda eserler vermiş çağdaşı olan
sanatçılardan Neşet Günal, Nuri İyem, Turgut Zaim ve Fikret Otyam’ın eserlerindeki kadın
temaları ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Bu karşılaştırmalar doğrultusunda,
sanatçının kadın figürlerine getirdiği yorumun özgünlüğü ve Türk resminde kadın emeğini
görünür kılma çabası ön plana çıkarılmıştır. Sanatçının eserlerinde kadınlar en belirgin
özelliği ile hem aile içinde annelik ve ev işleri gibi sorumlulukları üstlenen bireyler, hem de
tarımsal üretime katılan emekçiler olarak tasvir edilmiştir. Bu yönüyle Balaban’ın resimleri,
kadınların kırsal yaşam içerisindeki üretkenliklerini ve toplumsal katkılarını görünür
kılan sanatsal belgeler niteliği taşımaktadır.
Although İbrahim Balaban did not receive an academic art education, he is an important
artist who deals with rural life, laboring individuals and especially female figures in the
context of social realism, employing his unique style. This research, based on a literature review,
examines the rural female figures in Balaban's paintings in their artistic and thematic
dimensions, with an attempt to reveal their social status and roles in life. In this context, the
study utilizes the stages of description, analysis, and interpretation. The research examines
how the female image is constructed at formal and narrative levels in Balaban's rural life-
themed paintings; in this way, it aims to contribute to the literature on the artistic representation
of women's labor. The study also compares Balaban's female themes with those of
his contemporaries Neşet Günal, Nuri İyem, Turgut Zaim, and Fikret Otyam, who painted
on similar subjects. In line with these comparisons, the originality of the artist's interpretation
of female figures and his effort to make women's labor visible in Turkish painting
are highlighted. In the artist's works, women are depicted both as individuals who assume
responsibilities such as motherhood and housework within the family, and as laborers participating
in agricultural production. In this respect, Balaban's paintings are artistic documents
that make visible the productivity and social contributions of women in rural life.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Resim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |