Research Article
BibTex RIS Cite

Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım

Year 2021, , 335 - 347, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709

Abstract

Bir mekânın var olma nedeni olarak insan ele alındığında aslında tasarımın odak noktası olduğu görülmektedir.
İnsan ve mekân ilişkisinde, alanın algıya dayalı varoluşu ve eyleme bağlı şekillenmesi boşluğun tasarımını oluşturur.
Bu boşluk, hareket ve davranışlardan etkilenen bir alan olduğu sürece olası problemler karşısında kullanıcı odaklı
çözümler aranmaktadır. Mekânın kullanılabilirliğinden gelen sorunlara çözüm arayışı beraberinde iyi bir tasarım
ihtiyacını doğurmaktadır. Bu bağlamda, kullanıcı merkezli tasarım (UCD- User Centered Design) kavramının süreç
üzerindeki etkilerini gözlemlemek mümkündür. Ayrıca sözü edilen döngüdeki kullanıcı deneyimi tasarımı kavramının
değerlendirilmesi ve ölçümlenmesi, tüm tasarım disiplinlerinde olduğu gibi iç mimaride ve kamusal alanlarda da sonucu
etkileyen bir katma değer oluşturmaktadır. Son dönemlerde tasarlanan geleneksel mimari yapılardan öteye, kullanıcı
davranışını ölçüt alan yenilikçi, çözümcü ve etkileşime dayalı kamusal alanların tasarımları ele alındığında, kullanıcı
merkezli tasarım ve kullanıcı deneyiminin iç mekâna nitelik katan etkisi gözlemlenmektedir. Bu çalışmada insanın bir
kullanıcı olarak değerlendirip, deneyim ve alışkanlıklarına yönelik mekân tasarımı arayışları kamusal mekân örnekleri
üzerinde iç mimarlık bağlamında incelenmiş ve mekân-kullanıcı ilişkisi üzerinden değerlendirilmiştir

References

  • Acırlı, Z. ve Kandemir, Ö. (2020). IDA-International Design Art and Journal. Tasarım Kavramında Değişen İnsan Faktörü ve Değişen Kapsayıcı Tasarım Yaklaşımları, 2(2)
  • Chammas, A., Quaresma, M., &Mont’Alvão, C. (2015). A Closer Look on the User Centred Design. Procedia Manufacturing, 3, 5397–5404.
  • Dervişoğlu, E. (2008). Beden Mekân İlişkisi: Bedenin Mekânla Kavrayış Üzerinden Değerlendirilmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Erap, B. N., Yurttaş, M. K. ve Kariptaş, F. S. (2021). “ Posthuman Space, User Experience in Anthropocene Age”, LivenARCH-VII : OTHER ARCHITECT/URE(S) Congress, 28-30 October, 2021, Trabzon
  • Hilmioğlu, S. (2017). Çok Aile Konut Tasarımına Yönelik Bir Evrensel Tasarım Modeli. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • ISO 9241-210 (2019) ISO 9241-210. Ergonomics Of Human-System Interaction – Part 210: Human-Centred Design For Interactive Systems. www.iso.org, 2019.
  • Lefebvre, H. (1991). Production of the Space. Basil Blackwell.
  • Norman, D. (2016). The Design of Everyday Things. In The Design of Everyday Things . Basic Books. s. 243
  • Pallasmaa, Y. (2005). The Eyes of the Skin. John Wiley & SonsLtd, s.41
  • Schulz, N. C. (1971). Existence, Space and Architecture. Studio Vista.
  • Url-1:http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=361&RecID=2062 (Son erişim tarihi :11.03.2021)
  • Url-2: https://archello.com/project/oodi-helsinki-central-library#story-3 (Son erişim tarihi: 12.02.2021)
  • Url-3: http://ala.fi/work/helsinki-central-library/ (Son erişim tarihi : 08.03.2021)
  • Url-4:https://www.arkitera.com/proje/oodi-helsinki-merkez-kutuphanesi/ (Son erişim tarihi : 05.12.2021)
  • Url-5:https://www.avontuura.com/forum-groningen-by-nl-architects/( Erişim tarihi: 22.02.2021)
  • Şekil 1 – İnsan Merkezli Tasarım ve Tasarım Yaklaşımları, ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
  • Şekil 2 – Mekâna Bağlı Kullanıcı Deneyimi Tasarımı (UXD), ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
  • Şekil 3 – Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Süreci (UXD), ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
Year 2021, , 335 - 347, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709

Abstract

References

  • Acırlı, Z. ve Kandemir, Ö. (2020). IDA-International Design Art and Journal. Tasarım Kavramında Değişen İnsan Faktörü ve Değişen Kapsayıcı Tasarım Yaklaşımları, 2(2)
  • Chammas, A., Quaresma, M., &Mont’Alvão, C. (2015). A Closer Look on the User Centred Design. Procedia Manufacturing, 3, 5397–5404.
  • Dervişoğlu, E. (2008). Beden Mekân İlişkisi: Bedenin Mekânla Kavrayış Üzerinden Değerlendirilmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Erap, B. N., Yurttaş, M. K. ve Kariptaş, F. S. (2021). “ Posthuman Space, User Experience in Anthropocene Age”, LivenARCH-VII : OTHER ARCHITECT/URE(S) Congress, 28-30 October, 2021, Trabzon
  • Hilmioğlu, S. (2017). Çok Aile Konut Tasarımına Yönelik Bir Evrensel Tasarım Modeli. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • ISO 9241-210 (2019) ISO 9241-210. Ergonomics Of Human-System Interaction – Part 210: Human-Centred Design For Interactive Systems. www.iso.org, 2019.
  • Lefebvre, H. (1991). Production of the Space. Basil Blackwell.
  • Norman, D. (2016). The Design of Everyday Things. In The Design of Everyday Things . Basic Books. s. 243
  • Pallasmaa, Y. (2005). The Eyes of the Skin. John Wiley & SonsLtd, s.41
  • Schulz, N. C. (1971). Existence, Space and Architecture. Studio Vista.
  • Url-1:http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=361&RecID=2062 (Son erişim tarihi :11.03.2021)
  • Url-2: https://archello.com/project/oodi-helsinki-central-library#story-3 (Son erişim tarihi: 12.02.2021)
  • Url-3: http://ala.fi/work/helsinki-central-library/ (Son erişim tarihi : 08.03.2021)
  • Url-4:https://www.arkitera.com/proje/oodi-helsinki-merkez-kutuphanesi/ (Son erişim tarihi : 05.12.2021)
  • Url-5:https://www.avontuura.com/forum-groningen-by-nl-architects/( Erişim tarihi: 22.02.2021)
  • Şekil 1 – İnsan Merkezli Tasarım ve Tasarım Yaklaşımları, ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
  • Şekil 2 – Mekâna Bağlı Kullanıcı Deneyimi Tasarımı (UXD), ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
  • Şekil 3 – Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Süreci (UXD), ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Bedriye Begüm Nazlı Erap This is me

Sennur Hilmioğlu This is me

Füsun Seçer Kariptaş This is me

Publication Date December 27, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Nazlı Erap, B. B., Hilmioğlu, S., & Seçer Kariptaş, F. (2021). Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat Ve Tasarım Dergisi(28), 335-347. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709
AMA Nazlı Erap BB, Hilmioğlu S, Seçer Kariptaş F. Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2021;(28):335-347. doi:10.18603/sanatvetasarim.1048709
Chicago Nazlı Erap, Bedriye Begüm, Sennur Hilmioğlu, and Füsun Seçer Kariptaş. “Kamusal Mekânlarda Deneyim Ve Kullanıcı Merkezli Tasarım”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 28 (December 2021): 335-47. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709.
EndNote Nazlı Erap BB, Hilmioğlu S, Seçer Kariptaş F (December 1, 2021) Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 335–347.
IEEE B. B. Nazlı Erap, S. Hilmioğlu, and F. Seçer Kariptaş, “Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 28, pp. 335–347, December 2021, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1048709.
ISNAD Nazlı Erap, Bedriye Begüm et al. “Kamusal Mekânlarda Deneyim Ve Kullanıcı Merkezli Tasarım”. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 (December 2021), 335-347. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709.
JAMA Nazlı Erap BB, Hilmioğlu S, Seçer Kariptaş F. Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021;:335–347.
MLA Nazlı Erap, Bedriye Begüm et al. “Kamusal Mekânlarda Deneyim Ve Kullanıcı Merkezli Tasarım”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 28, 2021, pp. 335-47, doi:10.18603/sanatvetasarim.1048709.
Vancouver Nazlı Erap BB, Hilmioğlu S, Seçer Kariptaş F. Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021(28):335-47.

Cited By

USER EXPERIENCE DESIGN AND ARCHITECTURE – AN APPLICATION WITH ARDUINO
Eskişehir Technical University Journal of Science and Technology A - Applied Sciences and Engineering
https://doi.org/10.18038/estubtda.1170735