Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım

Yıl 2021, , 335 - 347, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709

Öz

Bir mekânın var olma nedeni olarak insan ele alındığında aslında tasarımın odak noktası olduğu görülmektedir.
İnsan ve mekân ilişkisinde, alanın algıya dayalı varoluşu ve eyleme bağlı şekillenmesi boşluğun tasarımını oluşturur.
Bu boşluk, hareket ve davranışlardan etkilenen bir alan olduğu sürece olası problemler karşısında kullanıcı odaklı
çözümler aranmaktadır. Mekânın kullanılabilirliğinden gelen sorunlara çözüm arayışı beraberinde iyi bir tasarım
ihtiyacını doğurmaktadır. Bu bağlamda, kullanıcı merkezli tasarım (UCD- User Centered Design) kavramının süreç
üzerindeki etkilerini gözlemlemek mümkündür. Ayrıca sözü edilen döngüdeki kullanıcı deneyimi tasarımı kavramının
değerlendirilmesi ve ölçümlenmesi, tüm tasarım disiplinlerinde olduğu gibi iç mimaride ve kamusal alanlarda da sonucu
etkileyen bir katma değer oluşturmaktadır. Son dönemlerde tasarlanan geleneksel mimari yapılardan öteye, kullanıcı
davranışını ölçüt alan yenilikçi, çözümcü ve etkileşime dayalı kamusal alanların tasarımları ele alındığında, kullanıcı
merkezli tasarım ve kullanıcı deneyiminin iç mekâna nitelik katan etkisi gözlemlenmektedir. Bu çalışmada insanın bir
kullanıcı olarak değerlendirip, deneyim ve alışkanlıklarına yönelik mekân tasarımı arayışları kamusal mekân örnekleri
üzerinde iç mimarlık bağlamında incelenmiş ve mekân-kullanıcı ilişkisi üzerinden değerlendirilmiştir

Kaynakça

  • Acırlı, Z. ve Kandemir, Ö. (2020). IDA-International Design Art and Journal. Tasarım Kavramında Değişen İnsan Faktörü ve Değişen Kapsayıcı Tasarım Yaklaşımları, 2(2)
  • Chammas, A., Quaresma, M., &Mont’Alvão, C. (2015). A Closer Look on the User Centred Design. Procedia Manufacturing, 3, 5397–5404.
  • Dervişoğlu, E. (2008). Beden Mekân İlişkisi: Bedenin Mekânla Kavrayış Üzerinden Değerlendirilmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Erap, B. N., Yurttaş, M. K. ve Kariptaş, F. S. (2021). “ Posthuman Space, User Experience in Anthropocene Age”, LivenARCH-VII : OTHER ARCHITECT/URE(S) Congress, 28-30 October, 2021, Trabzon
  • Hilmioğlu, S. (2017). Çok Aile Konut Tasarımına Yönelik Bir Evrensel Tasarım Modeli. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • ISO 9241-210 (2019) ISO 9241-210. Ergonomics Of Human-System Interaction – Part 210: Human-Centred Design For Interactive Systems. www.iso.org, 2019.
  • Lefebvre, H. (1991). Production of the Space. Basil Blackwell.
  • Norman, D. (2016). The Design of Everyday Things. In The Design of Everyday Things . Basic Books. s. 243
  • Pallasmaa, Y. (2005). The Eyes of the Skin. John Wiley & SonsLtd, s.41
  • Schulz, N. C. (1971). Existence, Space and Architecture. Studio Vista.
  • Url-1:http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=361&RecID=2062 (Son erişim tarihi :11.03.2021)
  • Url-2: https://archello.com/project/oodi-helsinki-central-library#story-3 (Son erişim tarihi: 12.02.2021)
  • Url-3: http://ala.fi/work/helsinki-central-library/ (Son erişim tarihi : 08.03.2021)
  • Url-4:https://www.arkitera.com/proje/oodi-helsinki-merkez-kutuphanesi/ (Son erişim tarihi : 05.12.2021)
  • Url-5:https://www.avontuura.com/forum-groningen-by-nl-architects/( Erişim tarihi: 22.02.2021)
  • Şekil 1 – İnsan Merkezli Tasarım ve Tasarım Yaklaşımları, ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
  • Şekil 2 – Mekâna Bağlı Kullanıcı Deneyimi Tasarımı (UXD), ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
  • Şekil 3 – Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Süreci (UXD), ilk yazar tarafından çizilmiştir, 2021, İstanbul
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bedriye Begüm Nazlı Erap Bu kişi benim

Sennur Hilmioğlu Bu kişi benim

Füsun Seçer Kariptaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Nazlı Erap, B. B., Hilmioğlu, S., & Seçer Kariptaş, F. (2021). Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat Ve Tasarım Dergisi(28), 335-347. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709
AMA Nazlı Erap BB, Hilmioğlu S, Seçer Kariptaş F. Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2021;(28):335-347. doi:10.18603/sanatvetasarim.1048709
Chicago Nazlı Erap, Bedriye Begüm, Sennur Hilmioğlu, ve Füsun Seçer Kariptaş. “Kamusal Mekânlarda Deneyim Ve Kullanıcı Merkezli Tasarım”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28 (Aralık 2021): 335-47. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709.
EndNote Nazlı Erap BB, Hilmioğlu S, Seçer Kariptaş F (01 Aralık 2021) Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 335–347.
IEEE B. B. Nazlı Erap, S. Hilmioğlu, ve F. Seçer Kariptaş, “Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 28, ss. 335–347, Aralık 2021, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1048709.
ISNAD Nazlı Erap, Bedriye Begüm vd. “Kamusal Mekânlarda Deneyim Ve Kullanıcı Merkezli Tasarım”. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 (Aralık 2021), 335-347. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048709.
JAMA Nazlı Erap BB, Hilmioğlu S, Seçer Kariptaş F. Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021;:335–347.
MLA Nazlı Erap, Bedriye Begüm vd. “Kamusal Mekânlarda Deneyim Ve Kullanıcı Merkezli Tasarım”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28, 2021, ss. 335-47, doi:10.18603/sanatvetasarim.1048709.
Vancouver Nazlı Erap BB, Hilmioğlu S, Seçer Kariptaş F. Kamusal Mekânlarda Deneyim ve Kullanıcı Merkezli Tasarım. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021(28):335-47.

Cited By

USER EXPERIENCE DESIGN AND ARCHITECTURE – AN APPLICATION WITH ARDUINO
Eskişehir Technical University Journal of Science and Technology A - Applied Sciences and Engineering
https://doi.org/10.18038/estubtda.1170735