Research Article
BibTex RIS Cite

Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak “Melezlik”

Year 2017, , 165 - 182, 25.12.2017
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370751

Abstract

Son yıllarda, çeşitli gelişmelerle birlikte kültürlerin iç içe geçtiği ve disiplinlerin birbirlerine hızlıca yaklaştığı görülmektedir. Bu yakınlaşma sonucunda “şey-ler” “saf”lığını ve tekilliğini kaybetmekte olup çoğulcu yapılar oluşturmaktadır. Bunun en önemli oyuncusu olan insan dokunduğu, ürettiği, herhangi bir biçimde bağ kurduğu hemen tüm alanlarda, keskin sınırların zayıflayıp, çerçevelerin ortadan kalktığı tartışılmaz bir gerçektir. Küreselleşmeyi meydana getiren olguların birer aktivasyon görevi üstlendiği günümüzde, başta kültürel olmak üzere hemen her alanlarda bütünleşik ve çoğulcu yapıların meydana gelmesine neden olmuş ve bunun sonucunda da “melezlik” kavramını doğmasına neden olmuştur. Bu araştırma kapsamında, “melez-lik” kavramının terminolojik boyutu, günümüz sanatındaki rolü, varlık nedeni ve hareket alanı incelenecektir. Özellikle de II. Dünya Savaşından sonra, melez insan, melez kültür, melez ekonomi, melez dil gibi genişletilebilir söylemler haricinde, günümüzde, sanat alanında da “melez-lik” ifadesinin kullanılmasının normal, hatta gerekli olduğu örneklerle açıklanacaktır.  Ayrıca, yapılan görsel analizler, eser okumaları ve literatür taraması yoluyla, sanatsal bir ifade tarzı olarak “Melez-lik”, “Melez Sanat” ya da “Sanatta Melezlik” kapsamında değerlendirilen uygulama türlerinin “Güncel Sanat”ta konumlandırılması yapılacaktır.


References

  • Alıcı, B. (2014). Reklam Bir Sanat mıdır?. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 90-117.
  • Alp, K. Ö. (2013). Sanatın Temsili ve Postmodern Sanatta Temsil. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, Art-E, 6 (12), 40–61.
  • Arapoğlu, F. (2013). Sanatta Disiplinlerarasılık ya da Disiplinlerarası Sanat. Akbank Sanat. http://www.akbanksanat.com/detay/21-11-2013/sanatta-disiplinlerarasilik.
  • Atakan, N. (1998). Arayışlar: Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar (çev. Z. Rona). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Beyaz, G. G. (2016). Nam June Paik ve Onun Tabula Rasa’sı: Video. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8 (29), 1–16.
  • Candemir, T. (2006, Nisan). Çağdaş Teknolojinin Sanat Dallarına Etkileri ve Yardımcı Yazılımlarla Bilgisayarda Resim Yapmak. 6 th International Educational Technology Conference’ında sunulmuş bildiri, Department of Educational Sciences Eastern Mediterranean University Famagusta, Kuzey Kıbrıs.
  • Grabarz, W. (2010). http://enchanteddonkey.blogspot.com.tr/2010/03/nam-june-paik. html (18.1.2017) sayfasından erişilmiştir.
  • İşler, E. (2010). Mitler ve Kültürlerarası İletişim. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (5), 17–22.
  • Kahraman, D. (2015). Türkiye’de Edebiyat-Seramik Çerçevesi İçerisinde Disiplinlerarası Bir Etkileşim:” Gölgesizler” Seramik Sergisi. Journal Of International Social Research, 8 (39), 364–375.
  • Kara, D. (2003). Sanat Eğitiminde Disiplinler Arası Sanat. Yapı Mimarlık ve Kültür Sanat, (260), 108–109.
  • Kellner, D. (2001). Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası (çev. G. Seçkin). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Kurt, E. K. (2013, Mayıs-Haziran). Güncel Sanatin içinde Bir Melez İfade Alani: Yerleştirme (Enstalâsyon). Warhola, (4), İstanbul. (https://issuu.com/alanistanbul/docs/ www.alanistanbul.com.com) sayfasından erişilmiştir.
  • Melez. (2016). Türk Dil Kurumu içinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_ gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5734a4030ff677.22600349 sayfasından erişilmiştir.
  • Nalbantoğlu, F. (2012). Performans Sanatı, Teknoloji İle İlişkisi ve Sahne Sanatları Eğitimindeki Rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi Arte-Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 5 (10), 199–207.
  • Özel, V. (2007). Plastik Sanatlarda Disiplinlerarası Etkileşimler ve Seramik Sanatına Yansıması. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Said, E. W. (2004). Kültür ve Emperyalizm: Kapsamlı Bir Düsünsel ve Siyasal Sorgulama Çatısması (çev. N. Alpay). İstanbul: Hil Yayın.
  • Saygı, S. (2016). Kamusal Alanda Sözcüklerle Sanat. Atatürk Üniversitesi Sanat Dergisi, (29), 87-99.
  • Smith, E. L. (1996). 20. Yüzyılda Görsel Sanatlar (çev. E. Kılıç, B. Kovulmaz ve O. Akınhay). İstanbul: Akbank Kültür Sanat Yayınları.
  • Stallabrass, J. (2010). Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienaller (çev. E. Soğancılar). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Stross, B. (1999). The Hybrid Metaphor: From Biology to Culture. The Journal of American Folklore, 112 (445), 254–267. http://doi.org/10.2307/541361 sayfasından erişilmiştir.
  • Şahin, H. (2015). Günümüz Sanatı ve Pastiş. Süleyman Demirel Üniversitesi Arte-Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 7 (15), 110–126.
  • Tanrıbilir, R. N. (2010). Reklamlarda Melez Kültür Kullanımı ve Değişen Sosyal Değerin Reklamlara Yansıması. Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Reklamcılık ve Tanıtım Bilim Dalı. İstanbul.
  • Taşçıoğlu, M. (2013). Bir görsel iletişim platformu olarak mekân. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Türkdoğan, T. (2014). Sanat Kültür Politika: Modernizm Sonrası Tartışmalar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Uysal, A. (2011). Görsel Kültürün ve Sosyo-Kültürel Olgularin Öğrenci Resimlerindeki İmgelere Etkiler. Akademik Bakış Dergisi. (24), 1–20. http://www.akademikbakis.org sayfasından erişilmiştir.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur: 21. Yüzyıl Sanatını Yaşamak (çev. F. C. Erdoğan). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Web: Jeny Holzer, http://artaspoliticalvoice.weebly.com/jenny-holzer.html (Erişim tarihi: 15.02.2017).
  • Web: Williams, H., (Şubat-2015). “Es Devlin Interview: Meet Britain’s Most Astonishingly Prolific Designer”, http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/ theatre-dance/features/es-devlin-interview-meet-britains-most-astonishingly-prolificdesigner-10029405.html (Erişim tarihi: 25.01.2017).
  • Yılmaz, M. (2013). Modernizmden Postmodernizme Sanat. 127 Sanat Dizisi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, O. (2015). Sanat Akımları Üzerinden Gelişen Disiplinlerarası Sanat. Electronic Turkish Studies, 10 (10), 997–1012.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1: : https://becksearlescott.files.wordpress.com/2008/11/techno_buddha11.jpg
  • Görsel 2: http://artaspoliticalvoice.weebly.com/jenny-holzer.html
  • Görsel 3: http://www.aicanederland.org/category/uncategorized/page/12/
  • Görsel 4: https://tr.pinterest.com/pin/463870830351577028/
  • Görsel 5: https://almeidatheatre.wordpress.com/category/chimerica/
  • Görsel 6: Michael Wilson. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur. (çev. F. C. Erdoğan). İstanbul: Hayalperest Yayınları, s. 91.
Year 2017, , 165 - 182, 25.12.2017
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370751

Abstract

References

  • Alıcı, B. (2014). Reklam Bir Sanat mıdır?. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 90-117.
  • Alp, K. Ö. (2013). Sanatın Temsili ve Postmodern Sanatta Temsil. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, Art-E, 6 (12), 40–61.
  • Arapoğlu, F. (2013). Sanatta Disiplinlerarasılık ya da Disiplinlerarası Sanat. Akbank Sanat. http://www.akbanksanat.com/detay/21-11-2013/sanatta-disiplinlerarasilik.
  • Atakan, N. (1998). Arayışlar: Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar (çev. Z. Rona). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Beyaz, G. G. (2016). Nam June Paik ve Onun Tabula Rasa’sı: Video. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8 (29), 1–16.
  • Candemir, T. (2006, Nisan). Çağdaş Teknolojinin Sanat Dallarına Etkileri ve Yardımcı Yazılımlarla Bilgisayarda Resim Yapmak. 6 th International Educational Technology Conference’ında sunulmuş bildiri, Department of Educational Sciences Eastern Mediterranean University Famagusta, Kuzey Kıbrıs.
  • Grabarz, W. (2010). http://enchanteddonkey.blogspot.com.tr/2010/03/nam-june-paik. html (18.1.2017) sayfasından erişilmiştir.
  • İşler, E. (2010). Mitler ve Kültürlerarası İletişim. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (5), 17–22.
  • Kahraman, D. (2015). Türkiye’de Edebiyat-Seramik Çerçevesi İçerisinde Disiplinlerarası Bir Etkileşim:” Gölgesizler” Seramik Sergisi. Journal Of International Social Research, 8 (39), 364–375.
  • Kara, D. (2003). Sanat Eğitiminde Disiplinler Arası Sanat. Yapı Mimarlık ve Kültür Sanat, (260), 108–109.
  • Kellner, D. (2001). Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası (çev. G. Seçkin). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Kurt, E. K. (2013, Mayıs-Haziran). Güncel Sanatin içinde Bir Melez İfade Alani: Yerleştirme (Enstalâsyon). Warhola, (4), İstanbul. (https://issuu.com/alanistanbul/docs/ www.alanistanbul.com.com) sayfasından erişilmiştir.
  • Melez. (2016). Türk Dil Kurumu içinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_ gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5734a4030ff677.22600349 sayfasından erişilmiştir.
  • Nalbantoğlu, F. (2012). Performans Sanatı, Teknoloji İle İlişkisi ve Sahne Sanatları Eğitimindeki Rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi Arte-Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 5 (10), 199–207.
  • Özel, V. (2007). Plastik Sanatlarda Disiplinlerarası Etkileşimler ve Seramik Sanatına Yansıması. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Said, E. W. (2004). Kültür ve Emperyalizm: Kapsamlı Bir Düsünsel ve Siyasal Sorgulama Çatısması (çev. N. Alpay). İstanbul: Hil Yayın.
  • Saygı, S. (2016). Kamusal Alanda Sözcüklerle Sanat. Atatürk Üniversitesi Sanat Dergisi, (29), 87-99.
  • Smith, E. L. (1996). 20. Yüzyılda Görsel Sanatlar (çev. E. Kılıç, B. Kovulmaz ve O. Akınhay). İstanbul: Akbank Kültür Sanat Yayınları.
  • Stallabrass, J. (2010). Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienaller (çev. E. Soğancılar). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Stross, B. (1999). The Hybrid Metaphor: From Biology to Culture. The Journal of American Folklore, 112 (445), 254–267. http://doi.org/10.2307/541361 sayfasından erişilmiştir.
  • Şahin, H. (2015). Günümüz Sanatı ve Pastiş. Süleyman Demirel Üniversitesi Arte-Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 7 (15), 110–126.
  • Tanrıbilir, R. N. (2010). Reklamlarda Melez Kültür Kullanımı ve Değişen Sosyal Değerin Reklamlara Yansıması. Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Reklamcılık ve Tanıtım Bilim Dalı. İstanbul.
  • Taşçıoğlu, M. (2013). Bir görsel iletişim platformu olarak mekân. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Türkdoğan, T. (2014). Sanat Kültür Politika: Modernizm Sonrası Tartışmalar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Uysal, A. (2011). Görsel Kültürün ve Sosyo-Kültürel Olgularin Öğrenci Resimlerindeki İmgelere Etkiler. Akademik Bakış Dergisi. (24), 1–20. http://www.akademikbakis.org sayfasından erişilmiştir.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur: 21. Yüzyıl Sanatını Yaşamak (çev. F. C. Erdoğan). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Web: Jeny Holzer, http://artaspoliticalvoice.weebly.com/jenny-holzer.html (Erişim tarihi: 15.02.2017).
  • Web: Williams, H., (Şubat-2015). “Es Devlin Interview: Meet Britain’s Most Astonishingly Prolific Designer”, http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/ theatre-dance/features/es-devlin-interview-meet-britains-most-astonishingly-prolificdesigner-10029405.html (Erişim tarihi: 25.01.2017).
  • Yılmaz, M. (2013). Modernizmden Postmodernizme Sanat. 127 Sanat Dizisi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, O. (2015). Sanat Akımları Üzerinden Gelişen Disiplinlerarası Sanat. Electronic Turkish Studies, 10 (10), 997–1012.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1: : https://becksearlescott.files.wordpress.com/2008/11/techno_buddha11.jpg
  • Görsel 2: http://artaspoliticalvoice.weebly.com/jenny-holzer.html
  • Görsel 3: http://www.aicanederland.org/category/uncategorized/page/12/
  • Görsel 4: https://tr.pinterest.com/pin/463870830351577028/
  • Görsel 5: https://almeidatheatre.wordpress.com/category/chimerica/
  • Görsel 6: Michael Wilson. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur. (çev. F. C. Erdoğan). İstanbul: Hayalperest Yayınları, s. 91.
There are 37 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Yunus Kaya

Publication Date December 25, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Kaya, Y. (2017). Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak “Melezlik”. Sanat Ve Tasarım Dergisi(20), 165-182. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370751
AMA Kaya Y.Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak “Melezlik.” Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2017;(20):165-182. doi:10.18603/sanatvetasarim.370751
Chicago Kaya, Yunus. “Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak ‘Melezlik’”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 20 (December 2017): 165-82. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370751.
EndNote Kaya Y (December 1, 2017) Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak “Melezlik”. Sanat ve Tasarım Dergisi 20 165–182.
IEEE Y. Kaya, “Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak ‘Melezlik’”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 20, pp. 165–182, December 2017, doi: 10.18603/sanatvetasarim.370751.
ISNAD Kaya, Yunus. “Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak ‘Melezlik’”. Sanat ve Tasarım Dergisi 20 (December 2017), 165-182. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370751.
JAMA Kaya Y. Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak “Melezlik”. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2017;:165–182.
MLA Kaya, Yunus. “Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak ‘Melezlik’”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 20, 2017, pp. 165-82, doi:10.18603/sanatvetasarim.370751.
Vancouver Kaya Y. Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak “Melezlik”. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2017(20):165-82.