The concept of the sublime defines the transformative experience of a certain negative or indefinable emotion associated with the intensity of pleasure, which emerges as a result of encountering objects or situations that pause the ability to perceive/comprehend for a partial period of time, transcending the limits of reason with its immensity.
In this article, the concept of 'the sublime' as an aesthetic value is analysed in the context of Edmund Burke and Immanuel Kant's sensing and criticism of the sublime in nature. In parallel with Burke and Kant's evaluations of the sublime, the works of Caspar David Friedrich, one of the painters of the Romanticism period, which constitute strong examples of the representation of the sublime in art, are analysed and evaluated within the framework of the exposition and interactions of the 'aesthetics of the sublime' in nature.
Sublime Art /Aesthetic Caspar David Friedrich Edmund Burke Immanuel Kant
Yüce kavramı, belirli bir olumsuz veya tanımlanamayan duygunun haz yoğunluğuyla ilişkili, ölçülemezliği ile aklın sınırlarını aşan ve algılama/kavrama yetisini kısmî zamanlı duraklatan nesne ya da durumlarla karşılaşma ile ortaya çıkan dönüştürücü bir deneyimi tanımlar.
Bu makalede, estetik bir değer olan ‘Yüce’ kavramı, Edmund Burke ve Immanuel Kant’ın doğada yücenin duyumsanması ve kritiği bağlamında ele alınmaktadır. Burke ve Kant’ın, yüce üzerine değerlendirmelerine paralel şekilde, sanatta yücelik temsilinin güçlü örneklerini oluşturan Romantizm ressamlarından Caspar David Friedrich’in eserleri; doğada ‘yüce estetiği’ nin açımlanması ve etkileşimleri çerçevesinde irdelenerek, değerlendirilmektedir.
Yüce Sanat /Estetik Caspar David Friedrich Edmund Burke Immanuel Kant
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 34 |