Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aesthetic and Philosophical Reflections of the Concept of "Sublime" in Nature in the Artworks of C. David Friedrich

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 34, 63 - 78, 01.12.2024
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1479988

Öz

The concept of the sublime defines the transformative experience of a certain negative or indefinable emotion associated with the intensity of pleasure, which emerges as a result of encountering objects or situations that pause the ability to perceive/comprehend for a partial period of time, transcending the limits of reason with its immensity.
In this article, the concept of 'the sublime' as an aesthetic value is analysed in the context of Edmund Burke and Immanuel Kant's sensing and criticism of the sublime in nature. In parallel with Burke and Kant's evaluations of the sublime, the works of Caspar David Friedrich, one of the painters of the Romanticism period, which constitute strong examples of the representation of the sublime in art, are analysed and evaluated within the framework of the exposition and interactions of the 'aesthetics of the sublime' in nature.

Kaynakça

  • Burke, E. (2008). Yücevegüzelkavramlarımızınkaynağıhakkındafelsefibirsoruşturma. (M.B. Gümüşbaş, Çev.)BilgeSuYayım. (Orijinalçalışma, 1757’de yayımlandı)
  • Casaliggi, C. & Fermanis, P. (2016). Romanticism: A literary and cultural history. Routledge
  • Doran, R. (2015). The theory of the sublime from Longinus to Kant. Cambridge University Press.
  • Friedrich, C. D. (2016). Masters of Art Book 30- Caspar David Friedrich. Delphi.
  • Heath, D. (2002). Introducing Romanticism. (R. Appignanesi, Ed.;4.bs). Icon Books.
  • Honour, H. (1979). Romanticism. Westview Press.
  • Kant, I. (2007). Critique of judgement. (J. C. Meredith, Trans.;N. Walker, Ed.). Oxford University Press. (Orijinalçalışma, 1790’ da yayımlandı)
  • Rewald, S. (2001). Caspar David Friedrich: Moonwatchers. J. P. O'Neill (Ed.). The Metropolitan Museum of Art.
  • Rosenblum, R. & Asvarishch, B. I. (1990). The romantic vision of Caspar David Friedrich: Paintings and drawings from the U.S.S.R. (S. Rewald, Ed.). The Metropolitan Museum of Art; The Art Institute of Chicago.
  • Schaper, E. (2020). Beğeni, yücelik ve deha: Doğa ve sanat estetiği. E. E. Çakmak, (Ed.). Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi, (41-42), 154-179
  • Shaw, P. (2007). The sublime (2.bs.). Routledge.
  • Vaan, M. de. (2008). Etymological dictionary of Latin and the other Italic languages. A. Lubotsky, (Ed.), Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series (Vol. 7). Brill.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Blumenthal, K.R. (2006). Of gods and grizzlies: The non-aesthetic nature and the new kinship of Werner Herzog and Caspar David Friedrich. Bryn Mawr College. https://scholarship.tricolib.brynmawr.edu/items/d1674bbc-ee6d-4975-993a-387bf9c772f6
  • Morley, S. (2021, March 22). A short history of the Sublime. The Mit Press Reader. https://thereader.mitpress.mit.edu/a-short-history-of-the-sublime/
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. Friedrich, C.D. (1818). Sis denizi üzerindeki gezgin[Resim]. Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Caspar_David_Friedrich#/media/File:Friedrich_der-wanderer-ueber-dem-nebelmeer.jpg
  • Görsel 2. Friedrich, C.D. (1808-1810). Deniz kenarında keşiş [Resim]. Alte Nationalgalerie, Berlin, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caspar_David_Friedrich_-_Der_M%C3%B6nch_am_Meer_-_Google_Art_Project.jpg
  • Görsel 3. Friedrich, C.D. (1819-1820). Ayı seyreden iki adam[Resim]. New Masters Gallery, Dresden State Art Collections Dresden, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Caspar_David_Friedrich#/media/File:Friedrich_zwei-maenner-in-betrachtung-des-mondes.jpg
  • Görsel 4. Friedrich, C.D. (1825 civarı). Mezarlık [Resim].New Masters Gallery, Dresden State Art Collections, Dresden, Almanya https://arthive.com/caspardavidfriedrich/works/352360~Entrance_to_the_cemetery
  • Görsel 5. Friedrich, C.D. (1812-1813). Antik kahramanların mezarları [Resim]. Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Caspar_David_Friedrich#/media/File:Friedrich_graeber-gefallener-freiheitskrieger.jpg
  • Görsel 6. Friedrich, C.D. (1809-1810). Meşe ormanında manastır[Resim]. New Masters Gallery, Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caspar_David_Friedrich_-_The_Abbey_in_the_Oakwood_-_WGA08240.jpg

Doğada “Yüce” Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik ve Felsefi Yansımaları

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 34, 63 - 78, 01.12.2024
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1479988

Öz

Yüce kavramı, belirli bir olumsuz veya tanımlanamayan duygunun haz yoğunluğuyla ilişkili, ölçülemezliği ile aklın sınırlarını aşan ve algılama/kavrama yetisini kısmî zamanlı duraklatan nesne ya da durumlarla karşılaşma ile ortaya çıkan dönüştürücü bir deneyimi tanımlar.
Bu makalede, estetik bir değer olan ‘Yüce’ kavramı, Edmund Burke ve Immanuel Kant’ın doğada yücenin duyumsanması ve kritiği bağlamında ele alınmaktadır. Burke ve Kant’ın, yüce üzerine değerlendirmelerine paralel şekilde, sanatta yücelik temsilinin güçlü örneklerini oluşturan Romantizm ressamlarından Caspar David Friedrich’in eserleri; doğada ‘yüce estetiği’ nin açımlanması ve etkileşimleri çerçevesinde irdelenerek, değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Burke, E. (2008). Yücevegüzelkavramlarımızınkaynağıhakkındafelsefibirsoruşturma. (M.B. Gümüşbaş, Çev.)BilgeSuYayım. (Orijinalçalışma, 1757’de yayımlandı)
  • Casaliggi, C. & Fermanis, P. (2016). Romanticism: A literary and cultural history. Routledge
  • Doran, R. (2015). The theory of the sublime from Longinus to Kant. Cambridge University Press.
  • Friedrich, C. D. (2016). Masters of Art Book 30- Caspar David Friedrich. Delphi.
  • Heath, D. (2002). Introducing Romanticism. (R. Appignanesi, Ed.;4.bs). Icon Books.
  • Honour, H. (1979). Romanticism. Westview Press.
  • Kant, I. (2007). Critique of judgement. (J. C. Meredith, Trans.;N. Walker, Ed.). Oxford University Press. (Orijinalçalışma, 1790’ da yayımlandı)
  • Rewald, S. (2001). Caspar David Friedrich: Moonwatchers. J. P. O'Neill (Ed.). The Metropolitan Museum of Art.
  • Rosenblum, R. & Asvarishch, B. I. (1990). The romantic vision of Caspar David Friedrich: Paintings and drawings from the U.S.S.R. (S. Rewald, Ed.). The Metropolitan Museum of Art; The Art Institute of Chicago.
  • Schaper, E. (2020). Beğeni, yücelik ve deha: Doğa ve sanat estetiği. E. E. Çakmak, (Ed.). Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi, (41-42), 154-179
  • Shaw, P. (2007). The sublime (2.bs.). Routledge.
  • Vaan, M. de. (2008). Etymological dictionary of Latin and the other Italic languages. A. Lubotsky, (Ed.), Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series (Vol. 7). Brill.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Blumenthal, K.R. (2006). Of gods and grizzlies: The non-aesthetic nature and the new kinship of Werner Herzog and Caspar David Friedrich. Bryn Mawr College. https://scholarship.tricolib.brynmawr.edu/items/d1674bbc-ee6d-4975-993a-387bf9c772f6
  • Morley, S. (2021, March 22). A short history of the Sublime. The Mit Press Reader. https://thereader.mitpress.mit.edu/a-short-history-of-the-sublime/
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. Friedrich, C.D. (1818). Sis denizi üzerindeki gezgin[Resim]. Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Caspar_David_Friedrich#/media/File:Friedrich_der-wanderer-ueber-dem-nebelmeer.jpg
  • Görsel 2. Friedrich, C.D. (1808-1810). Deniz kenarında keşiş [Resim]. Alte Nationalgalerie, Berlin, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caspar_David_Friedrich_-_Der_M%C3%B6nch_am_Meer_-_Google_Art_Project.jpg
  • Görsel 3. Friedrich, C.D. (1819-1820). Ayı seyreden iki adam[Resim]. New Masters Gallery, Dresden State Art Collections Dresden, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Caspar_David_Friedrich#/media/File:Friedrich_zwei-maenner-in-betrachtung-des-mondes.jpg
  • Görsel 4. Friedrich, C.D. (1825 civarı). Mezarlık [Resim].New Masters Gallery, Dresden State Art Collections, Dresden, Almanya https://arthive.com/caspardavidfriedrich/works/352360~Entrance_to_the_cemetery
  • Görsel 5. Friedrich, C.D. (1812-1813). Antik kahramanların mezarları [Resim]. Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Caspar_David_Friedrich#/media/File:Friedrich_graeber-gefallener-freiheitskrieger.jpg
  • Görsel 6. Friedrich, C.D. (1809-1810). Meşe ormanında manastır[Resim]. New Masters Gallery, Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin, Almanya https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caspar_David_Friedrich_-_The_Abbey_in_the_Oakwood_-_WGA08240.jpg
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burçin Ünal 0000-0002-2773-8115

Erken Görünüm Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Ünal, B. (2024). Doğada “Yüce” Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik ve Felsefi Yansımaları. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 2(34), 63-78. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1479988
AMA Ünal B. Doğada “Yüce” Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik ve Felsefi Yansımaları. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2024;2(34):63-78. doi:10.18603/sanatvetasarim.1479988
Chicago Ünal, Burçin. “Doğada ‘Yüce’ Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik Ve Felsefi Yansımaları”. Sanat Ve Tasarım Dergisi 2, sy. 34 (Aralık 2024): 63-78. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1479988.
EndNote Ünal B (01 Aralık 2024) Doğada “Yüce” Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik ve Felsefi Yansımaları. Sanat ve Tasarım Dergisi 2 34 63–78.
IEEE B. Ünal, “Doğada ‘Yüce’ Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik ve Felsefi Yansımaları”, Sanat ve Tasarım Dergisi, c. 2, sy. 34, ss. 63–78, 2024, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1479988.
ISNAD Ünal, Burçin. “Doğada ‘Yüce’ Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik Ve Felsefi Yansımaları”. Sanat ve Tasarım Dergisi 2/34 (Aralık 2024), 63-78. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1479988.
JAMA Ünal B. Doğada “Yüce” Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik ve Felsefi Yansımaları. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;2:63–78.
MLA Ünal, Burçin. “Doğada ‘Yüce’ Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik Ve Felsefi Yansımaları”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, c. 2, sy. 34, 2024, ss. 63-78, doi:10.18603/sanatvetasarim.1479988.
Vancouver Ünal B. Doğada “Yüce” Kavramının C. David Friedrich’ in Eserlerinde Estetik ve Felsefi Yansımaları. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;2(34):63-78.