Research Article
BibTex RIS Cite

İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE ATÖLYE DENEYİMİ: ‘BAUHAUS İLE TASARLAMAK’

Year 2025, Issue: 53, 581 - 594, 30.11.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1732150

Abstract

Mimarlık ve içmimarlık eğitiminde, güncel gelişmeler doğrultusunda değişen tasarım anlayışıyla birlikte formel eğitimi des-tekleyen çalıştay, atölye ve workshop gibi informel yöntemler, öğrenme sürecini etkili biçimde desteklemektedir. Bu çalışma da Mimarlar Odası Konya Şubesi'nin “Bauhaus 100. Yıl Etkinlikleri” kapsamında düzenlenen “Bauhaus ile Tasarlamak” atölye-sinin sürecini ve çıktısını ele almaktadır. Koordinatörlüğü yazarlar tarafından yürütülen, mimarlık ve iç mimarlık öğrencilerinin katılımıyla gerçekleşen iki günlük atölyede, Bauhaus ilkelerinin günümüzdeki tasarım anlayışına etkisi, 9KG Yöntemi aracılığıy-la teorik ve uygulamalı olarak incelenmiştir. İki gün süren atölye sonucunda, katılımcılar ve yürütücüler için verimli bir dene-yim sunmuş, Bauhaus ilkeleri kısa sürede benimsenerek iki ve üç boyutlu tasarımlara aktarılmıştır. Farklı sınıflardan öğrenci-lerin grup çalışması ekip bilinci kazandırmış, zamanın kısıtlı olması ise motivasyonu artırmıştır. 9KG yöntemi sayesinde iç mimari projelerde özgün biçim ve mekân tasarımlarına olanak tanıyan, çok ölçekli bir tasarım yaklaşımı geliştirilmiştir. Atölye sürecinde, paylaşım ve düşünsel üretimin arttığı ortamda 12 farklı tasarım ürünü ortaya çıkmıştır.

References

  • Anteet, Q., Binabid, J. (2024). Investigating the discourse on pedagogical effectiveness in the architectural design studio. Architectural Engineering and Design Management, 21(1), 17–34. https://doi.org/10.1080/17452007.2024.2402055
  • Aslan, Ş., Kızıltepe, F. (2020). Bauhaus ekolünün değişen paradigmaları: Tasarım eğitimini yeniden düşünmek. A. D. İnan ve A. Cengizkan (Ed.), Bauhaus_100+TR, içinde (ss. 300–321). TED Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. ISBN: 978-605-80942-1-5
  • Bilen, M. (2002). Plandan uygulamaya öğretim. Anı Yayıncılık.
  • Bulat, S., Bulat, M. ve Aydın, B. (2014). Bauhaus tasarım okulu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 105–120.
  • Ciravoğlu, A. (2001). Mimari tasarım eğitiminde workshop-stüdyo paralelliği üzerine [Yayımlanmamış yüksek li-sans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çınar, H., Köse Doğan, R. (2019, Kasım 21-22). İç mimarlık eğitiminde deneysel stüdyo yaklaşımı: 9 kare grid [Tam metin]. Türkiye’de İç Mimarlık Eğitiminin Tarihi, Gelişimi ve Geleceği Ulusal Sempozyumu, İstanbul Teknik Üniversi-tesi.
  • Droste, M. (2002). The Bauhaus, 1919–1933: Reform and avant-garde. Taschen.
  • Gür, B. F. (2003). 9 kare grid problemi: Deneysel bir çalışma. H. Gökmen ve D. Sürer (Ed.), Eğitiminde tasarım stüd-yolarına farklı yaklaşımlar, içinde (ss. 20–23). Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayınları.
  • Işır, Ö., İnce, M. (2021). Tasarım eğitiminde workshop etkinlikleri üzerine bir durum çalışması. ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 180–194. https://dergipark.org.tr/en/pub/stdarticle/issue/66538/1026063
  • İmamoğlu, B. (2020). Meslekleşme, mesleki eğitim, yüksek öğrenim. A. D. İnan ve A. Cengizkan (Ed.), Ba-uhaus_100+TR içinde (ss. 22–39). TED Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. ISBN: 978-605-80942-1-5
  • İnan, A. D. (2020). Bauhaus ve ‘Basic Design’/‘Temel Tasarım’: Bağlantılar ya da farklılıklar. A. D. İnan ve A. Cengiz-kan (Ed.), Bauhaus_100+TR içinde (ss. 334–359). TED Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. ISBN: 978-605-80942-1-5
  • İnce, M., Işır Yarkataş, Ö. (2017). Tasarım çalıştayları (workshopları) ve çağdaş tasarım eğitiminde önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2), 101–122. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.394014
  • Johnson, M., Oates, T. (2025). The Bauhaus as education model: Enduring design and powerful knowledge. Inter-national Journal of Art & Design Education, 44(1), 43–58. https://doi.org/10.1111/jade.12598
  • Nowakowski, P. (2024). Beauty and utility in architecture, interior design and in the new European Bauhaus con-cepts. Buildings, 14(4), 870. https://doi.org/10.3390/buildings14040870
  • Özçer, S. (2006, Eylül). Bir eğitim ve öğrenme metodolojisi olarak atölye çalışmaları. HRdergi.
  • Reece, I., Walker, S. (1997). Teaching, training and learning – A practical guide. Business Education Publishers Limited.
  • Riskiyanto, R. (2023). Material-based learning in architecture design studio: From ‘Beaux-Arts’ to ‘Bauhaus’ into current educational era. Journal of Architectural Design and Urbanism, 5(2), 86–96. https://doi.org/10.14710/jadu.v5i2.18448
  • Sezer, Ö. (2019). Bauhaus’un modern mimari kültürünün yayılmasındaki rolü. Mimar.ist, (65), 8–55.
  • Şekercioğlu, S. (2017). Mobilyanın gelişim süreci ve Doğu-Batı sentezinin Osmanlı mobilyası üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tooley, J. (2025). Developing visual literacy in the first-year interior design studio. Journal of Interior Design, 50(2), 92–100. https://doi.org/10.1177/10717641251324234
  • Van Acker, W. (2022). The nine-square grid - The surviving image of an architecture without content. Joelho - Journal of Architectural Culture, 13, 117-135. https://doi.org/10.14195/1647-8681_13_7
  • White-Hancock, L. (2023). Insights from Bauhaus innovation for education and workplaces in a post-pandemic world. International Journal of Technology and Design Education, 33(1), 261–279. https://doi.org/10.1007/s10798-022-09729-2
  • Yaman Yasa, Z. (2013). Bauhaus ve söylemleştirilen iç mekân anlayışı: Yeni yaşam, yeni dekorasyon, yeni mobilya. A. Artun ve E. Aliçavuşoğlu (Ed.), Bauhaus: Modernleşmenin tasarımı (1. baskı). İletişim Yayınları.
  • Yürekli, İ., Yürekli, H. (2004). Mimari tasarım eğitiminde enformellik. İTÜ Dergisi/A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 3(1), 53–62.

INTERIOR ARCHITECTURE EDUCATION: WORKSHOP EXPERIENCE ‘DESIGNING WITH BAUHAUS’

Year 2025, Issue: 53, 581 - 594, 30.11.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1732150

Abstract

In architecture and interior design education, informal methods like workshops and seminars effectively complement for-mal learning. This study explores the “Designing with Bauhaus” workshop, held by the Konya Branch of the Turkish Archi-tects' Association for the Bauhaus 100th Anniversary. Over two days, architecture and interior architecture students ap-plied Bauhaus principles using the 9KG Method through both theory and practice. The workshop fostered team spirit, boosted motivation, and enabled rapid creation of two- and three-dimensional designs. The 9KG Method supported a multi-scale approach to original interior architecture projects. A total of 12 unique design products were produced in a collaborative and creative environment.

References

  • Anteet, Q., Binabid, J. (2024). Investigating the discourse on pedagogical effectiveness in the architectural design studio. Architectural Engineering and Design Management, 21(1), 17–34. https://doi.org/10.1080/17452007.2024.2402055
  • Aslan, Ş., Kızıltepe, F. (2020). Bauhaus ekolünün değişen paradigmaları: Tasarım eğitimini yeniden düşünmek. A. D. İnan ve A. Cengizkan (Ed.), Bauhaus_100+TR, içinde (ss. 300–321). TED Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. ISBN: 978-605-80942-1-5
  • Bilen, M. (2002). Plandan uygulamaya öğretim. Anı Yayıncılık.
  • Bulat, S., Bulat, M. ve Aydın, B. (2014). Bauhaus tasarım okulu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 105–120.
  • Ciravoğlu, A. (2001). Mimari tasarım eğitiminde workshop-stüdyo paralelliği üzerine [Yayımlanmamış yüksek li-sans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çınar, H., Köse Doğan, R. (2019, Kasım 21-22). İç mimarlık eğitiminde deneysel stüdyo yaklaşımı: 9 kare grid [Tam metin]. Türkiye’de İç Mimarlık Eğitiminin Tarihi, Gelişimi ve Geleceği Ulusal Sempozyumu, İstanbul Teknik Üniversi-tesi.
  • Droste, M. (2002). The Bauhaus, 1919–1933: Reform and avant-garde. Taschen.
  • Gür, B. F. (2003). 9 kare grid problemi: Deneysel bir çalışma. H. Gökmen ve D. Sürer (Ed.), Eğitiminde tasarım stüd-yolarına farklı yaklaşımlar, içinde (ss. 20–23). Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayınları.
  • Işır, Ö., İnce, M. (2021). Tasarım eğitiminde workshop etkinlikleri üzerine bir durum çalışması. ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 180–194. https://dergipark.org.tr/en/pub/stdarticle/issue/66538/1026063
  • İmamoğlu, B. (2020). Meslekleşme, mesleki eğitim, yüksek öğrenim. A. D. İnan ve A. Cengizkan (Ed.), Ba-uhaus_100+TR içinde (ss. 22–39). TED Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. ISBN: 978-605-80942-1-5
  • İnan, A. D. (2020). Bauhaus ve ‘Basic Design’/‘Temel Tasarım’: Bağlantılar ya da farklılıklar. A. D. İnan ve A. Cengiz-kan (Ed.), Bauhaus_100+TR içinde (ss. 334–359). TED Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. ISBN: 978-605-80942-1-5
  • İnce, M., Işır Yarkataş, Ö. (2017). Tasarım çalıştayları (workshopları) ve çağdaş tasarım eğitiminde önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2), 101–122. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.394014
  • Johnson, M., Oates, T. (2025). The Bauhaus as education model: Enduring design and powerful knowledge. Inter-national Journal of Art & Design Education, 44(1), 43–58. https://doi.org/10.1111/jade.12598
  • Nowakowski, P. (2024). Beauty and utility in architecture, interior design and in the new European Bauhaus con-cepts. Buildings, 14(4), 870. https://doi.org/10.3390/buildings14040870
  • Özçer, S. (2006, Eylül). Bir eğitim ve öğrenme metodolojisi olarak atölye çalışmaları. HRdergi.
  • Reece, I., Walker, S. (1997). Teaching, training and learning – A practical guide. Business Education Publishers Limited.
  • Riskiyanto, R. (2023). Material-based learning in architecture design studio: From ‘Beaux-Arts’ to ‘Bauhaus’ into current educational era. Journal of Architectural Design and Urbanism, 5(2), 86–96. https://doi.org/10.14710/jadu.v5i2.18448
  • Sezer, Ö. (2019). Bauhaus’un modern mimari kültürünün yayılmasındaki rolü. Mimar.ist, (65), 8–55.
  • Şekercioğlu, S. (2017). Mobilyanın gelişim süreci ve Doğu-Batı sentezinin Osmanlı mobilyası üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tooley, J. (2025). Developing visual literacy in the first-year interior design studio. Journal of Interior Design, 50(2), 92–100. https://doi.org/10.1177/10717641251324234
  • Van Acker, W. (2022). The nine-square grid - The surviving image of an architecture without content. Joelho - Journal of Architectural Culture, 13, 117-135. https://doi.org/10.14195/1647-8681_13_7
  • White-Hancock, L. (2023). Insights from Bauhaus innovation for education and workplaces in a post-pandemic world. International Journal of Technology and Design Education, 33(1), 261–279. https://doi.org/10.1007/s10798-022-09729-2
  • Yaman Yasa, Z. (2013). Bauhaus ve söylemleştirilen iç mekân anlayışı: Yeni yaşam, yeni dekorasyon, yeni mobilya. A. Artun ve E. Aliçavuşoğlu (Ed.), Bauhaus: Modernleşmenin tasarımı (1. baskı). İletişim Yayınları.
  • Yürekli, İ., Yürekli, H. (2004). Mimari tasarım eğitiminde enformellik. İTÜ Dergisi/A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 3(1), 53–62.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Communication Design (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Rabia Köse Doğan 0000-0002-2973-7087

Hatice Çınar 0000-0003-3769-6729

Early Pub Date November 29, 2025
Publication Date November 30, 2025
Submission Date July 1, 2025
Acceptance Date October 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 53

Cite

APA Köse Doğan, R., & Çınar, H. (2025). İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE ATÖLYE DENEYİMİ: ‘BAUHAUS İLE TASARLAMAK’. Sanat Yazıları(53), 581-594. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1732150