Research Article
BibTex RIS Cite

TİPOGRAFİDE YAPISÖKÜM YAKLAŞIMI VE VURGULAMA YÖNTEMİ OLARAK ABARTI

Year 2025, Issue: 53, 636 - 654, 30.11.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1732756

Abstract

Bu çalışmada abartının görsel iletişimi geliştirmede bir araç olarak kullanılabileceği düşüncesiyle bir yapısöküm yaklaşımı olarak tipografide kullanımının çok yönlü yapısı incelenmiştir. Tipografide abartıyı bir yaklaşım olarak kullanmanın amacı, güçlü bir tepki uyandırmak ve okuyucunun dikkatini çekmektir. Ancak tipografide abartının etkili kullanımı hassas bir denge ve düşünceli bir yaklaşım gerektirmektedir. Bu çalışmada yapısöküm kavramı içerisinde abartının tipografide kullanım özellikleri, zaman içerisindeki dönüşümü incelenerek grafik tasarım ve tipografi alanlarındaki potansiyelinin keşfedilmesi hedeflenmiştir. Bu bağlamda başarılı bulunan örneklerin betimlemesi yapılarak çalışma sonuçlandırılmıştır. Sonuç olarak tipografide etkili bir biçimde kullanılan abartının izleyicinin dikkatini çekerek izleyiciyi tasarımdaki en önemli bilgilere sorunsuzca yönlendirdiği ve tasarımı etkili bir sanat eserine dönüştürebilme gücü olduğu görülmüştür.

References

  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2005). Basics design: Typography. AVA Publishing.
  • Aynsley, J. ve Beazley, M. (2004). Pioneers of modern graphic design a complete history.
  • Becer, E. (2007). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi.
  • Ergüven, A. (2021). İyi tasarım nedir? Hümanist Yayınevi.
  • Hong, D. ve Hwang, M. (2006). The status and the prospects of deconstruction in graphic design. Wonderground – DRS International Conference, s. 1–4 November, Lisbon, Portugal.
  • İlhan, S. (2023). Yapıbozum ve sanatta postmodern pratikler. Journal of Humanities and Tourism Research, 13(2), 382–395.
  • Kriebel, T. S. (2009). Manufacturing discontent: John Heartfield’s mass medium. New German Critique, 36(2), 53–88.
  • Kurtcu, F. (2021). Tipografinin sınırlarını zorlamak: Emigre Dergisi. Art-E Sanat Dergisi, 14(28), 803–815.
  • Lewis, J. (2007). Typography: Design and practice. JM Classic Editions.
  • Lupton, E. (2010). Thinking with type: A critical guide for designers, writers, editors & students. Princeton Architectural Press.
  • Meggs, P. B. ve Purvis, A. W. (2016). Meggs' history of graphic design. John Wiley & Sons, Inc.
  • Özel, N. (2018). Wolfgang Weingart’ın tipografi anlayışında yapıbozumculuk. Adnan Menderes Üniversitesi Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergisi, (1), 62–74.
  • Poynor, R. (2003). No more rules graphic design and postmodernism. Yale University Press.
  • Samara, T. (2006). Typography workbook. Rockport Publishers.
  • Selz, P., Constantine, M. ve Düchting, H. (1960). Art nouveau: Art and design at the turn of the century. Art Journal, 20(4), 256–258.
  • Strizver, I. (2006). Type rules: The designer’s guide to professional typography. John Wiley & Sons.
  • Toksöz, E. (2022). Görsel iletişim tasarımı ve mizah. Hiper Yayın.
  • Uzunoğlu, M. (2019). Yapıbozumcu Çağdaş Sanat Pratikleri. Yedi(21), 21-31. https://doi.org/10.17484/yedi.418434
  • Weatherwax, A. (2016). Exaggeration & distortion: What writers can learn from visual artists. Ploughshares (Emerson College). 20 Ekim 2024 tarihinde https://pshares.org/blog/exaggeration-distortion-what-writers-can-learn-from-visual-artists adresinden alınmıştır.

EXAGGERATION AS A DECONSTRUCTIVE APPROACH AND EMPHASIS METHOD IN TYPOGRAPHY

Year 2025, Issue: 53, 636 - 654, 30.11.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1732756

Abstract

In this study, the multifaceted structure of the use of exaggeration in typography as a deconstruction approach is analysed with the idea that exaggeration can be used as a tool to improve visual communication. The purpose of using exaggera-tion in typography as an approach is to evoke a strong reaction and attract the attention of the reader. However, the effective use of exaggeration in typography requires a delicate balance and a thoughtful approach. In this context, the study aims to explore the potential of exaggeration in the fields of graphic design and typography by analysing the char-acteristics of its use in typography within the concept of deconstruction and its transformation over time. In this context, the study was concluded by describing the successful examples. As a result, it has been seen that the effective use of exaggeration in typography has the power to transform it into an effective work of art that smoothly directs the most important information in the design while attracting the attention of the audience

References

  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2005). Basics design: Typography. AVA Publishing.
  • Aynsley, J. ve Beazley, M. (2004). Pioneers of modern graphic design a complete history.
  • Becer, E. (2007). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi.
  • Ergüven, A. (2021). İyi tasarım nedir? Hümanist Yayınevi.
  • Hong, D. ve Hwang, M. (2006). The status and the prospects of deconstruction in graphic design. Wonderground – DRS International Conference, s. 1–4 November, Lisbon, Portugal.
  • İlhan, S. (2023). Yapıbozum ve sanatta postmodern pratikler. Journal of Humanities and Tourism Research, 13(2), 382–395.
  • Kriebel, T. S. (2009). Manufacturing discontent: John Heartfield’s mass medium. New German Critique, 36(2), 53–88.
  • Kurtcu, F. (2021). Tipografinin sınırlarını zorlamak: Emigre Dergisi. Art-E Sanat Dergisi, 14(28), 803–815.
  • Lewis, J. (2007). Typography: Design and practice. JM Classic Editions.
  • Lupton, E. (2010). Thinking with type: A critical guide for designers, writers, editors & students. Princeton Architectural Press.
  • Meggs, P. B. ve Purvis, A. W. (2016). Meggs' history of graphic design. John Wiley & Sons, Inc.
  • Özel, N. (2018). Wolfgang Weingart’ın tipografi anlayışında yapıbozumculuk. Adnan Menderes Üniversitesi Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergisi, (1), 62–74.
  • Poynor, R. (2003). No more rules graphic design and postmodernism. Yale University Press.
  • Samara, T. (2006). Typography workbook. Rockport Publishers.
  • Selz, P., Constantine, M. ve Düchting, H. (1960). Art nouveau: Art and design at the turn of the century. Art Journal, 20(4), 256–258.
  • Strizver, I. (2006). Type rules: The designer’s guide to professional typography. John Wiley & Sons.
  • Toksöz, E. (2022). Görsel iletişim tasarımı ve mizah. Hiper Yayın.
  • Uzunoğlu, M. (2019). Yapıbozumcu Çağdaş Sanat Pratikleri. Yedi(21), 21-31. https://doi.org/10.17484/yedi.418434
  • Weatherwax, A. (2016). Exaggeration & distortion: What writers can learn from visual artists. Ploughshares (Emerson College). 20 Ekim 2024 tarihinde https://pshares.org/blog/exaggeration-distortion-what-writers-can-learn-from-visual-artists adresinden alınmıştır.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section Research Article
Authors

Emin Toksöz 0000-0002-7003-4383

Early Pub Date November 29, 2025
Publication Date November 30, 2025
Submission Date July 2, 2025
Acceptance Date November 1, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 53

Cite

APA Toksöz, E. (2025). TİPOGRAFİDE YAPISÖKÜM YAKLAŞIMI VE VURGULAMA YÖNTEMİ OLARAK ABARTI. Sanat Yazıları(53), 636-654. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1732756