Bu çalışmada abartının görsel iletişimi geliştirmede bir araç olarak kullanılabileceği düşüncesiyle bir yapısöküm yaklaşımı olarak tipografide kullanımının çok yönlü yapısı incelenmiştir. Tipografide abartıyı bir yaklaşım olarak kullanmanın amacı, güçlü bir tepki uyandırmak ve okuyucunun dikkatini çekmektir. Ancak tipografide abartının etkili kullanımı hassas bir denge ve düşünceli bir yaklaşım gerektirmektedir. Bu çalışmada yapısöküm kavramı içerisinde abartının tipografide kullanım özellikleri, zaman içerisindeki dönüşümü incelenerek grafik tasarım ve tipografi alanlarındaki potansiyelinin keşfedilmesi hedeflenmiştir. Bu bağlamda başarılı bulunan örneklerin betimlemesi yapılarak çalışma sonuçlandırılmıştır. Sonuç olarak tipografide etkili bir biçimde kullanılan abartının izleyicinin dikkatini çekerek izleyiciyi tasarımdaki en önemli bilgilere sorunsuzca yönlendirdiği ve tasarımı etkili bir sanat eserine dönüştürebilme gücü olduğu görülmüştür.
In this study, the multifaceted structure of the use of exaggeration in typography as a deconstruction approach is analysed with the idea that exaggeration can be used as a tool to improve visual communication. The purpose of using exaggera-tion in typography as an approach is to evoke a strong reaction and attract the attention of the reader. However, the effective use of exaggeration in typography requires a delicate balance and a thoughtful approach. In this context, the study aims to explore the potential of exaggeration in the fields of graphic design and typography by analysing the char-acteristics of its use in typography within the concept of deconstruction and its transformation over time. In this context, the study was concluded by describing the successful examples. As a result, it has been seen that the effective use of exaggeration in typography has the power to transform it into an effective work of art that smoothly directs the most important information in the design while attracting the attention of the audience
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Graphic Design |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 29, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | July 2, 2025 |
| Acceptance Date | November 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 53 |