Design education is based not only on the transfer of theoretical knowledge but also on practical experiences that develop students' creative and analytical skills. The integration of experiential learning methods in technical courses such as construction and materials, supports students' ability to translate theory into practice. This study examines the impact of online and face-to-face learning environments on student achievement in the İÇT-236 course offered in the Interior Architecture and Environmental Design undergraduate programme at Hacettepe University. In the Spring 2022–2023 semester, in line with the 2023 decisions of the Higher Education Council (YÖK), education was initiated online and then continued face-to-face. During this process, experiential workshops were conducted using active learning methods and university-industry collaboration. Two groups were compared based on their participation formats; the results of the Mann-Whitney U test revealed that students who participated in face-to-face learning achieved significantly higher achievement. The results emphasise the importance of supporting technical courses with practical and student-centred approaches and offer concrete recommendations for their integration into the curriculum.
Interior Architecture Education Active Learning University-Industry Collaboration Collaborative-Experiential Learning
İçmimarlık eğitimi, yalnızca kuramsal bilgi aktarımına değil; öğrencilerin yaratıcı ve analitik becerilerini geliştiren uygulamalı deneyimlere dayanmaktadır. Yapım ve malzeme gibi teknik derslerde deneyimleyerek öğrenme yöntemlerinin entegrasyonu, öğrencilerin teoriyi pratiğe dönüştürme becerilerini desteklemektedir. Bu çalışma, Hacettepe Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı lisans programında yürütülen İÇT-236 dersi kapsamında, çevrim içi ve yüz yüze öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına etkisini incelemektedir. 2022–2023 Bahar döneminde, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) 2023 kararları doğrultusunda eğitim; çevrim içi başlatılmış, ardından yüz yüze sürdürülmüştür. Bu süreçte aktif öğrenme yöntemleri ve üniversite–sanayi işbirliğiyle deneyimsel atölyeler gerçekleştirilmiştir. Katılım biçimlerine göre iki grup karşılaştırılmış; Mann-Whitney U testi sonuçları, yüz yüze katılan öğrencilerin anlamlı biçimde daha yüksek başarı gösterdiğini ortaya koymuştur. Sonuçlar, teknik içerikli derslerin uygulamalı ve öğrenci merkezli yaklaşımlarla desteklenmesinin önemini vurgulamakta ve müfredata entegrasyonu için somut öneriler sunmaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Art Education (Other), Visual Design |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 30, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | July 9, 2025 |
| Acceptance Date | November 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 53 |