Bu çalışma sentetik gerçeklik kavramı çerçevesinde, yapay zekâ tarafından üretilen ve çoğu zaman gerçekten ayırt edilmesi güç olan ve günümüzde giderek yaygınlaşan derin sahte görselleri incelemeyi amaçlamaktadır. Jean Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı ve Masahiro Mori’nin Tekinsiz Vadi kavramı temelinde yapılandırılan araştırmada, 2021–2025 yılları arasında sayısal medyada yayımlanan dokuz sentetik görsel nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ile çözümlenmiştir. Gerçeklik Algısının Zorlanması, Manipülasyon, Etik ve Ahlaki Sorunlar, Güven ve İnandırıcılık, Görsel İkna Stratejileri ve Tekinsizlik Hissi gibi temalar çerçevesinde yürütülen analiz, gerçek ile yapay olan arasındaki sınırların bulanıklaştığını göstermektedir. Bulgular, bu içeriklerin estetik müdahale, duygusal yönlendirme ve bilgi manipülasyonu yoluyla sayısal ortamda etik, yasal ve algısal sorunlar doğurduğuna dikkat çekmektedir. Sonuç olarak bu çalışma, gerçeklik algısı bağlamında yapay zekâ üretimli içeriklerin, görsel kültür üzerinden şekillenen teknolojik, sosyokültürel, etik ve psikolojik boyutlarda da derin etkiler yarattığını ortaya koymaktadır
This study aims to examine deep fake images, which are produced by artificial intelligence and are often difficult to distinguish from reality, within the framework of the concept of synthetic reality. Constructed based on Jean Baudrillard's Theory of Simulation and Masahiro Mori's Uncanny Valley concept, the research analyzed nine synthetic visual works published in digital media between 2021 and 2025 using content analysis as a qualitative research method. The analysis, conducted within the framework of themes such as the challenge to the perception of reality, manipulation, ethical and moral issues, trust and credibility, visual persuasion strategies, and the uncanny feeling, demonstrates that the boundaries between the real and the artificial are becoming blurred. The findings highlight that these contents give rise to ethical, legal, and perceptual issues in the digital environment through aesthetic intervention, emotional manipulation, and information manipulation. In conclusion, this study reveals that AI-generated content has profound effects on technological, sociocultural, ethical, and psychological dimensions shaped by visual culture in the context of reality perception.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Computer-Assisted Design |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 29, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | August 10, 2025 |
| Acceptance Date | November 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 53 |