In this study, it is aimed to determine the values in Turkish national culture and the educational tools that ensure the transfer of these values from generation to generation. This study was designed with a descriptive model based on the literature in the context of qualitative research and was conducted as a document review. The Turkish nation has also produced values suitable for its own national character in the historical process. These values include giving importance to family unity, justice, honesty, tolerance, respect, patriotism, love of the nation, freedom and independence. They have included different practices in order to transfer these values to the younger generations. It has been determined that among these value transfer and education methods, there are suggestions such as proverbs, lullabies, folk songs, stories, tales and epics. However, with the Turkish nation's use of writing, it has been seen that values are wanted to be conveyed through written texts. In addition, it has been determined that they train values by having fun by using stage plays such as orta oyunu, meddah, shadow plays such as Karagöz and Hacivat, and traditional Turkish plays.
Value National Values Value Education Turkish National Culture Milli Değerler Türk Milli Kültürü Değer Eğitimi Değer Eğitimi
Bu çalışmada Türk milli kültüründe yer alan değerler ve bu değerlerin nesilden nesile aktarılmasını sağlayan eğitimi süreçlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel araştırma bağlamında literatüre dayalı betimsel modelle tasarlanmış olup, doküman incelemesi şeklinde yürütülmüştür. Türk milleti tarihsel süreçte kendi milli karakterine uygun değerler üretmiştir. Bu değerler arasında aile birliğine önem verme, adalet, dürüstlük, hoşgörü, saygı, vatanseverlik, millet sevgisi, özgürlük ve bağımsızlık yer almaktadır. Binlerce yıllık Türk tarihinde bu değerler genç nesillere aktarılırken farklı uygulamalara yer verilmiştir. Bu süreçte başta atasözleri, ninniler, türküler, hikâyeler, masallar, destanlar gibi telkin yöntemlerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte orta oyun, meddah gibi sahne oyunları; Karagöz ile Hacivat gibi gölge oyunları ve geleneksel Türk oyunları kullanıldığı saptanmıştır. Ayrıca Türk milleti tarafından yazının kullanmaya başlanmasıyla birlikte yazılı metinler aracılığıyla da değerlerin aktarıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |
Sakarya Üniversitesi Türk Akademi Dergisi'nde yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.