The design
is a concept that includes problem solving, creativity, system, consistency,
and cultural-artistic activities in it self and is an action that units science
approach with creative dimensions. The design research process is to determine
the information of human-made objects or their image, composition, structure,
aims, values and meanings. In this study, it is aimed to attract notice
connection of source of inspiration-silhouette-pattern for constitution/
maintenance of design and designer identity, through design research content
basing on creative application. This research is descriptive. Case screening
method was used. Determined by criteria sampling
technique, totally 216 dresses design in the ready-to-wear spring-summer
collections of two designers for the years between 2010-2015 has been formed
the sample group of the research. The design were analyzed in terms of visual
properties. The result of research, it is seen that designers benefit from
different inspiration sources and direct in accordance with inspiration sources
to pattern-silhouette properties. Despite the use of the digital printing
method of both designers, selections of inspiration sources and forms of out
pouring to line of vision have contributed greatly to significantly
differentiation of designers. Thus, it is reached that aimed values of
originality-creativity.
Design Research Creative Application Originality Inspiration Digital Printing
Tasarım; problem çözme, yaratıcılık,
sistematiklik, tutarlılık, kültürel-artistik aktiviteleri içinde barındıran çok
yönlü bir kavram, bilimsel yaklaşımla yaratıcılık boyutlarını birleştiren bir
eylemdir. Tasarım araştırma süreci; insan yapımı nesnelerin bilgisi ya da bu
nesnelerde görünüş, kompozisyon, strüktür, amaçlar, değerler ve anlamın
belirlenmesidir. Bu araştırmada, yaratıcı uygulama temelli tasarım
araştırmasının içeriğinden yola çıkılarak; tasarım ve tasarımcı kimliğinin
oluşturulabilmesi/sürdürülebilmesinde esin kaynağı-siluet-desen ilişkisine
dikkat çekmek amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel olup; örnekolay tarama metodu
kullanılmıştır. İki tasarımcının, ölçüt örnekleme tekniğiyle belirlenen,
2010-2015 yılları arası ilkbahar-yaz sezonunda hazır giyim koleksiyonlarındaki
toplam 216 elbise tasarımı araştırmanın örneklem grubunu oluşturmuş, tasarımlar
görsel özellikleri bakımından analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre;
tasarımcıların birbirlerinden farklı boyutlardaki esin kaynaklarından
beslendikleri, desen-siluet özelliklerini esin kaynakları doğrultusunda yönlendirdikleri
görülmektedir. Tasarımcıların ikisinin de dijital baskı metodunu kullanmalarına
rağmen esin kaynağı seçimi ve bakış açılarını dışa vurum şekilleri,
tasarımcıların önemli ölçüde birbirlerinden farklılaşmalarına katkı sağlamakta,
böylece hedeflenen özgünlük-yaratıcılık değerlerine ulaşılmaktadır.
Tasarım Araştırması Yaratıcı Uygulama Özgünlük Esin Kaynağı Dijital Baskı
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |