Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hareketli Grafiklerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi; Intention Örneği

Yıl 2021, , 846 - 868, 31.12.2021
https://doi.org/10.21602/sduarte.989679

Öz

Kavramsal düşüncenin görsel iletişim diline aktarılmasında grafik tasarımı, geçmişten günümüze farklı biçemlerle kendini göstermiştir. Gelişen teknoloji ile değişen iletişim yöntemleri, grafik tasarımın düşünsel algoritması ve araçlarında da kendini göstermiştir. Hareketli Grafikler bu anlamda, günlük yaşantılarımızın neredeyse her anında maruz kaldığımız ve okunması gereken görsel bir dil haline gelmiştir. Göstergebilim ise yaşadığı her dönemde çevre ile anlamlı ilişkiler kurma ihtiyacı hisseden türümüz için bir algoritmalar bütünü görevi görmüştür. Anlamlandırma sürecini etkileyen medyumlar ve bilişsel seviye düşünüldüğünde, göstergebilimsel terminoloji de kendi tanımlarını ve bilgisel alışveriş sürecini yeni iletişim araçlarının karşısında yeniden anlamlandırmak durumunda kalmıştır. Bu çalışmanın amacı, hareketli grafikler dilinin göstergebilimsel anlamda çözümlenmesi ile görsel okuryazarlığın ve görsel farkındalığın hem tasarımcı hem de izleyici açısından artırılmasıdır. Bu bağlamda, Apple şirketinin tasarım manifestosu için yayımladığı hareketli grafik çalışması; Intention örneğinin, göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile analizi yapılmıştır. Nitel ve betimsel bir yöntemle ilerleyen araştırmada, temel göstergebilim bileşenleri ile hareketli grafik tasarımı arasındaki ilişki irdelenip örnek çalışma üzerinden yorumlanarak sonuçlandırılmıştır.

Kaynakça

  • Ambrose, G. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü, çev. Bilge Barhana, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Arıkan, A. (2008) Grafik Tasarımda Görsel Algı, İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Atiker, B. (2009) Hareketli Grafiklerin Evrimi ve Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İçin Bir Uygulama Örneği, Yayımlanmış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Burnet, R. Iso K., Eduard M. (1993) An Introduction to Husserlian Phenomenology, Evanston, IL: Northwestern University Press.
  • Colebrook, C. (2013). Gilles Deleuze, çev. C. Soydemir, Ankara: Doğubatı.
  • Eco, U. (1991) Umberto. Alımlama Göstergebilimi, çev. Sema Rifat, İstanbul: Düzlem Yayınları.
  • Erkman, F. (1987) Göstergebilime Giriş, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Locke, J. (1999) İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme. Çev Meral Delikara Topçu, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Krasner, J. (2013) Motiongraphic Design. New York/India: Focal Press/ Replika Press.
  • Meggs, P. (1992) A History of Graphic Design, Newyork: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Peirce, C. (2004) Mantık Üzerine Yazılar, çev. Halit Yıldız, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Rifat, M. (1992) Göstergebilimin ABCsi, İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Rifat, M. (2009) Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Saussure, F. (1998) Genel Dilbilim Dersleri, çev. Berke Vardar, İstanbul: Multılıngual Yabancı Dil Yayınları.
  • Sayın, Z. (2007) Gösteren-Gösterilen İlişkisi Açısından Grafik Göstergeler ve Göstergeleri Algılayış Farklılıkları, “Görünürün Kültürleri”, 8. Uluslararası Görsel Göstergebilim Kongresi, İstanbul.
  • Taylan, A. (2008) Dile Gelen Felsefe, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Türer, C. (2003) Charles Peirce’ün Pragmatik Felsefesi, İstanbul: Üniversite Kitabevi.
  • Vardar, B. (2001) Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Halil Özkirişçi 0000-0002-3797-0698

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2021
Kabul Tarihi 20 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Özkirişçi, İ. H. (2021). Hareketli Grafiklerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi; Intention Örneği. Art-E Sanat Dergisi, 14(28), 846-868. https://doi.org/10.21602/sduarte.989679
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.