Poster
designs are in interaction with the community as well as in all other cultural
products. This interaction is two-sided, while social and social processes
affect posters, and posters contribute to the change of society. Advertisement
posters can not be excluded from this interaction process. In fact advertising
posters are even more influential than other types of posters in transforming
and directing the community because the ads are turned into integral parts of
our lives.
The
purpose of this study is to examine the effects of advertising posters produced
in the frame of visual culture on social change processes. In this context,
advertising posters have been discussed which developed and transformed in
parallel with social change. At the end of the study, it was seen that the
advertising posters were able to reproduce the existing social structures and
either maintain their continuity or try to change it by criticizing the social
order.
Keywords: Visual Culture,
Consumption Culture, Graphic Design, Advertising Posters.
ÖZ
Afiş tasarımları diğer bütün kültür
ürünlerinde olduğu gibi toplumla etkileşim halindedirler. Bu etkileşim iki
yönlü olup, toplum ve toplumsal süreçler afişlere etki ederken afişler de
toplumun değişimine katkı sağlarlar. Reklam afişleri bu etkileşim sürecinin
dışında tutulamazlar. Hatta reklamların hayatımızın ayrılmaz parçalarına
dönüştükleri için reklam afişleri toplumu dönüştürme ve yönlendirme konusunda
diğer afiş türlerinden daha etkilidirler.
Bu araştırmanın amacı görsel kültür olgusu
çerçevesinde üretilen reklam afişlerinin toplumsal değişim süreçlerine olan
etkisini incelemektir. Bu bağlamda toplumsal değişmenin paralelinde gelişen ve
dönüşen reklam afişleri ele alınmıştır. Çalışmanın sonunda reklam afişlerinin
var olan toplumsal yapıları yeniden üreterek onların devamını sağlayabildiği
veya toplumsal düzeni eleştirerek onu değiştirmeye çalıştıkları görülmüştür.
Anahtar
Kelimeler: Görsel Kültür,
Tüketim Kültürü, Grafik Tasarım, Reklam Afişleri.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | October 12, 2017 |
Acceptance Date | December 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 20 |