Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AS A VISUAL CULTURE ELEMENT THE INTERACTION OF ADVERTISEMENT POSTERS WITH SOCIAL PROCESSES

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 20, 787 - 807, 31.12.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.343200

Öz

Poster
designs are in interaction with the community as well as in all other cultural
products. This interaction is two-sided, while social and social processes
affect posters, and posters contribute to the change of society. Advertisement
posters can not be excluded from this interaction process. In fact advertising
posters are even more influential than other types of posters in transforming
and directing the community because the ads are turned into integral parts of
our lives.

The
purpose of this study is to examine the effects of advertising posters produced
in the frame of visual culture on social change processes. In this context,
advertising posters have been discussed which developed and transformed in
parallel with social change. At the end of the study, it was seen that the
advertising posters were able to reproduce the existing social structures and
either maintain their continuity or try to change it by criticizing the social
order.
























Keywords: Visual Culture,
Consumption Culture, Graphic Design, Advertising Posters.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İstanbul: İletişim Yayınları. Barnard, M. (1999). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, Ütopya Sanat Dizisi, Ankara. Bektaş, D., (1992). Çağdaş̧ Grafik Tasarımının Gelişimi, İstanbul: YKY. Berger, J. (2005). Görme Biçimleri, çev. Y. Salman, İstanbul: Metis Yayınları. Bernstein, J. M. (2007). Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İstanbul: İletişim Yayınları. Dellaloğlu, Besim F. (2003). Frankfurt Okulunda Sanat ve Toplum, İstanbul: Bağlam yayınları.
  • Featherstone, M. (2005). Posmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları/Ark.
  • Demir, N. K. (2006), Kültürel Değişimlerin reklamlarda kadın ve erkek rol-modellerine yansıması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 285-304.
  • Haill, C., Ades, D., Crowley, D., Walton, R., Bigham, J., Hegarty, J., & Newton, C. (1998). The power of the poster. V & A Publications. McLuhan, M., & Fiore, Q. (1967). The medium is the massage: An inventory of effects. Corte Madera, CA: Gingko Press.
  • Öztuna, H. Y. (2007). “San Francisco Phychedelic Rock Hareketi ve Afişleri”, Grafik Tasarım Dergisi, sayı:08, s: 80.
  • Görsel 1: Alexander Rodchenko, Kitaplar afişi, 1924, http://www.aworldtowin.net/reviews/Rodchenko.html, Erişim tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 2: Wes Wilson, Grateful Dead konser afişi, 1967, https://www.wolfgangs.com/grateful-dead/posters/poster/BG051.html, Erişim tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 3: Opet kampanya afişi, 2009, http://4.bp.blogspot.com/_L4JZXTsVMfg/SXzZP4qaSHI/AAAAAAAAE9k/5WVGoEEKWX4/s800/opethediye.jpg, Erişim Tarihi: 28.08.2009. Görsel 4: Opema kampanya afişi, 2016, https://pbs.twimg.com/media/CWxODBwW4AIFUBk.jpg, Erişim Tarihi: 15.09.2017.
  • Görsel 5: Volkswagen Beetle “Think Small” kampanya afişi, 1959 https://pbs.twimg.com/media/CWxODBwW4AIFUBk.jpg, Erişim Tarihi: 15.09.2017.
  • Görsel 6: Lavazza kahve reklamı, 2005, https://bstrobstro.files.wordpress.com/2010/10/lavazza1.jpg, Erişim Tarihi: 07.10.2017.
  • Görsel 7: SPA maden suyu reklam afişleri, 1988, http://www.imageandnarrative.be/inarchive/gender/jeanlouistilleuil.htm, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • Görsel 8: Journal dergisi basın ilanı, 1986, M. Timmers (1998). The power of the Poster, s: 259. Görsel 9: Revlon Charlie parfüm reklamı, 1987, https://www.punmiris.com/himg/o.33904.jpg, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 10: Versace reklam afişi, 2006, http://photos1.blogger.com/blogger/1152/1507/1600/halle_berry_versace1.jpg, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 11: Cream of Kentucky viski reklamı, 1942, http://www.oddee.com/item_96917.aspx, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 12: Van Heusen gömlek reklamı, 1952, http://www.oddee.com/item_96917.aspx, Erişim Tarihi: 08.10.2017.

Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 20, 787 - 807, 31.12.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.343200

Öz

ÖZ

















Afiş tasarımları diğer bütün kültür
ürünlerinde olduğu gibi toplumla etkileşim halindedirler. Bu etkileşim iki
yönlü olup, toplum ve toplumsal süreçler afişlere etki ederken afişler de
toplumun değişimine katkı sağlarlar. Reklam afişleri bu etkileşim sürecinin
dışında tutulamazlar. Hatta reklamların hayatımızın ayrılmaz parçalarına
dönüştükleri için reklam afişleri toplumu dönüştürme ve yönlendirme konusunda
diğer afiş türlerinden daha etkilidirler.





Bu araştırmanın amacı görsel kültür olgusu
çerçevesinde üretilen reklam afişlerinin toplumsal değişim süreçlerine olan
etkisini incelemektir. Bu bağlamda toplumsal değişmenin paralelinde gelişen ve
dönüşen reklam afişleri ele alınmıştır. Çalışmanın sonunda reklam afişlerinin
var olan toplumsal yapıları yeniden üreterek onların devamını sağlayabildiği
veya toplumsal düzeni eleştirerek onu değiştirmeye çalıştıkları görülmüştür.

Anahtar
Kelimeler:
Görsel Kültür,
Tüketim Kültürü, Grafik Tasarım, Reklam Afişleri.


Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İstanbul: İletişim Yayınları. Barnard, M. (1999). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, Ütopya Sanat Dizisi, Ankara. Bektaş, D., (1992). Çağdaş̧ Grafik Tasarımının Gelişimi, İstanbul: YKY. Berger, J. (2005). Görme Biçimleri, çev. Y. Salman, İstanbul: Metis Yayınları. Bernstein, J. M. (2007). Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İstanbul: İletişim Yayınları. Dellaloğlu, Besim F. (2003). Frankfurt Okulunda Sanat ve Toplum, İstanbul: Bağlam yayınları.
  • Featherstone, M. (2005). Posmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları/Ark.
  • Demir, N. K. (2006), Kültürel Değişimlerin reklamlarda kadın ve erkek rol-modellerine yansıması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 285-304.
  • Haill, C., Ades, D., Crowley, D., Walton, R., Bigham, J., Hegarty, J., & Newton, C. (1998). The power of the poster. V & A Publications. McLuhan, M., & Fiore, Q. (1967). The medium is the massage: An inventory of effects. Corte Madera, CA: Gingko Press.
  • Öztuna, H. Y. (2007). “San Francisco Phychedelic Rock Hareketi ve Afişleri”, Grafik Tasarım Dergisi, sayı:08, s: 80.
  • Görsel 1: Alexander Rodchenko, Kitaplar afişi, 1924, http://www.aworldtowin.net/reviews/Rodchenko.html, Erişim tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 2: Wes Wilson, Grateful Dead konser afişi, 1967, https://www.wolfgangs.com/grateful-dead/posters/poster/BG051.html, Erişim tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 3: Opet kampanya afişi, 2009, http://4.bp.blogspot.com/_L4JZXTsVMfg/SXzZP4qaSHI/AAAAAAAAE9k/5WVGoEEKWX4/s800/opethediye.jpg, Erişim Tarihi: 28.08.2009. Görsel 4: Opema kampanya afişi, 2016, https://pbs.twimg.com/media/CWxODBwW4AIFUBk.jpg, Erişim Tarihi: 15.09.2017.
  • Görsel 5: Volkswagen Beetle “Think Small” kampanya afişi, 1959 https://pbs.twimg.com/media/CWxODBwW4AIFUBk.jpg, Erişim Tarihi: 15.09.2017.
  • Görsel 6: Lavazza kahve reklamı, 2005, https://bstrobstro.files.wordpress.com/2010/10/lavazza1.jpg, Erişim Tarihi: 07.10.2017.
  • Görsel 7: SPA maden suyu reklam afişleri, 1988, http://www.imageandnarrative.be/inarchive/gender/jeanlouistilleuil.htm, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • Görsel 8: Journal dergisi basın ilanı, 1986, M. Timmers (1998). The power of the Poster, s: 259. Görsel 9: Revlon Charlie parfüm reklamı, 1987, https://www.punmiris.com/himg/o.33904.jpg, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 10: Versace reklam afişi, 2006, http://photos1.blogger.com/blogger/1152/1507/1600/halle_berry_versace1.jpg, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 11: Cream of Kentucky viski reklamı, 1942, http://www.oddee.com/item_96917.aspx, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 12: Van Heusen gömlek reklamı, 1952, http://www.oddee.com/item_96917.aspx, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erol Çitci

Birnur Eraldemir

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2017
Kabul Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Çitci, E., & Eraldemir, B. (2017). Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi. Art-E Sanat Dergisi, 10(20), 787-807. https://doi.org/10.21602/sduarte.343200
AMA Çitci E, Eraldemir B. Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi. Art-e. Aralık 2017;10(20):787-807. doi:10.21602/sduarte.343200
Chicago Çitci, Erol, ve Birnur Eraldemir. “Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi”. Art-E Sanat Dergisi 10, sy. 20 (Aralık 2017): 787-807. https://doi.org/10.21602/sduarte.343200.
EndNote Çitci E, Eraldemir B (01 Aralık 2017) Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi. Art-e Sanat Dergisi 10 20 787–807.
IEEE E. Çitci ve B. Eraldemir, “Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi”, Art-e, c. 10, sy. 20, ss. 787–807, 2017, doi: 10.21602/sduarte.343200.
ISNAD Çitci, Erol - Eraldemir, Birnur. “Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi”. Art-e Sanat Dergisi 10/20 (Aralık 2017), 787-807. https://doi.org/10.21602/sduarte.343200.
JAMA Çitci E, Eraldemir B. Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi. Art-e. 2017;10:787–807.
MLA Çitci, Erol ve Birnur Eraldemir. “Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi”. Art-E Sanat Dergisi, c. 10, sy. 20, 2017, ss. 787-0, doi:10.21602/sduarte.343200.
Vancouver Çitci E, Eraldemir B. Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi. Art-e. 2017;10(20):787-80.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.