Review
BibTex RIS Cite

Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar ve Anadolu

Year 2019, Volume: 12 , 16 - 25, 30.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.621127

Abstract

 

Öz

İnsanlık tarihi uygarlık seviyesine MÖ
10.000-8000 yıl önce yerleşik düzene geçerek ulaşmıştır. En eski ve en ileri
düzeyde olan yerleşimlerden Çayönü, Çatalhöyük, Hacılar, Norşuntepe ve Köşk
Höyük bölgelerinde 7000-8000 yıl önce yapılmış, ibadet nesnesi olarak kullanılan
heykelcikler mevcuttur. Bu heykelcikler, binlerce yıl sonrasının insanlarının
ellerinde   bulunmakta, bugün hala “Tanrı
Ana” heykellerinden bahsetmekteyiz. Somut olmayan Kültürel Mirasımız
Perspektifinden Anadolu’ya bakıldığında benzersiz bir coğrafyanın, kültürel
hazinenin mirasçıları olarak bu topraklarda yaşamaya devam etmekteyiz.
Anadolu’da Tanrı Ana heykelcikleri boyutları ve soyutlama düzeyleri bakımından
günümüz ürünleri kadar çağdaş bir estetik yansıtmakta, fakat Tanrı Ana, Bereket
Ana ya da Ana Tanrıça kavramlarının anlamları maalesef yeterli kadar
bilinmemekte, bu kavramlara hak ettiği değer verilmemektedir.

Anahtar Kelimeler:
“Ana Tanrıça”, “Tanrı Ana”, “Bereket Ana”,
Anadolu

 

 

Abstract















Human history has reached the level of
civilization 10.000- 8000 years ago by settling. Some of the oldest and most
advanced settlements in Çayönü, Çatalhöyük, Hacılar, Norşuntepe and Köşk Höyük
have statues that were built 7000-8000 years ago and used as worship objects.
These statuettes are in the hands of people after thousands of years and today
we are still talking about “Ana Tanrı” statues. From the perspective of our
intangible cultural heritage we continue to live  in Anatolia as the heirs of a unique
geography and cultural treasure. “Tanrı Ana” figurines in Anatolia reflect a
contemporary aesthetic in terms of their dimensions and abstraction levels as a
contemporary products but unfortunately the meanings of “Tanrı Ana”, “Bereket
Ana” or “Ana Tanrıça” are not known enough and they are not given the value
they deserve.

References

  • Akurgal, E. (1998). Anadolu Kültür Tarihi, 3.Bs., Ankara: Tübitak, s. 5 Alp, S. (2011). Hitit Çağında Anadolu – Çiviyazılı ve Hiyeroglif Yazılı Kaynaklar, 7.Bs., Ankara:Tübitak,s. 50-51Arif, A. (1998). Hasretinden Prangalar Eskittim, 20.Bs., İstanbul: Cem Yayınevi, s.77Borges, J. L. (1989). Kum Kitabı, 2. Bs., İstanbul: İletişim Yayınları, s.46Çağlar Boyu Anadolu’da Kadın /Anadolu Kadınının 9000 Yılı” Sergi Kataloğu,1993, Kültür Bakanlığı, Topkapı Sarayı,istanbulOğuz, M. Ö. (2013) Terim Olarak Somut Olmayan Kültürel Miras, yıl: 25, sayı: 100Sevin, V. (2002). Başlangıçtan Perslere Kadar Anadolu Arkeolojisi, 5.Bs., İstanbul: Der Yayınları, s.69Strabon, (2015). Antik Anadolu Coğrafyası (Geographika Kitap: XII-XIII-XIV), 8.Bs.,İstanbul: Arkeolojive Sanat Yayınları, s.4
Year 2019, Volume: 12 , 16 - 25, 30.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.621127

Abstract

References

  • Akurgal, E. (1998). Anadolu Kültür Tarihi, 3.Bs., Ankara: Tübitak, s. 5 Alp, S. (2011). Hitit Çağında Anadolu – Çiviyazılı ve Hiyeroglif Yazılı Kaynaklar, 7.Bs., Ankara:Tübitak,s. 50-51Arif, A. (1998). Hasretinden Prangalar Eskittim, 20.Bs., İstanbul: Cem Yayınevi, s.77Borges, J. L. (1989). Kum Kitabı, 2. Bs., İstanbul: İletişim Yayınları, s.46Çağlar Boyu Anadolu’da Kadın /Anadolu Kadınının 9000 Yılı” Sergi Kataloğu,1993, Kültür Bakanlığı, Topkapı Sarayı,istanbulOğuz, M. Ö. (2013) Terim Olarak Somut Olmayan Kültürel Miras, yıl: 25, sayı: 100Sevin, V. (2002). Başlangıçtan Perslere Kadar Anadolu Arkeolojisi, 5.Bs., İstanbul: Der Yayınları, s.69Strabon, (2015). Antik Anadolu Coğrafyası (Geographika Kitap: XII-XIII-XIV), 8.Bs.,İstanbul: Arkeolojive Sanat Yayınları, s.4
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Metin Erkan Kafkas This is me 0000-0002-4723-0482

Publication Date December 30, 2019
Submission Date September 17, 2019
Acceptance Date December 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 12

Cite

APA Kafkas, M. E. (2019). Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar ve Anadolu. Art-E Sanat Dergisi, 12, 16-25. https://doi.org/10.21602/sduarte.621127
AMA Kafkas ME. Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar ve Anadolu. Art-e. December 2019;12:16-25. doi:10.21602/sduarte.621127
Chicago Kafkas, Metin Erkan. “Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar Ve Anadolu”. Art-E Sanat Dergisi 12, December (December 2019): 16-25. https://doi.org/10.21602/sduarte.621127.
EndNote Kafkas ME (December 1, 2019) Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar ve Anadolu. Art-e Sanat Dergisi 12 16–25.
IEEE M. E. Kafkas, “Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar ve Anadolu”, Art-e, vol. 12, pp. 16–25, 2019, doi: 10.21602/sduarte.621127.
ISNAD Kafkas, Metin Erkan. “Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar Ve Anadolu”. Art-e Sanat Dergisi 12 (December 2019), 16-25. https://doi.org/10.21602/sduarte.621127.
JAMA Kafkas ME. Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar ve Anadolu. Art-e. 2019;12:16–25.
MLA Kafkas, Metin Erkan. “Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar Ve Anadolu”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 12, 2019, pp. 16-25, doi:10.21602/sduarte.621127.
Vancouver Kafkas ME. Somut Olmayan Kültürel Miras Perspektifinden Analar, Tanrıçalar ve Anadolu. Art-e. 2019;12:16-25.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.