Bu çalışmada toprakta ağır metal kirliliğine neden olan atık pillerle ilgili bilinçlendirme yapılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda İzmir Mithatpaşa Anadolu Endüstri Meslek Lisesinde kimya dersinde atık pillerle ilgili seminerler düzenlenmiş ve bu seminerlerin etkinliliği incelenmiştir. Çalışma 265 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada tek grup öntest-sontest deseni kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla “Piller ve pillerin çevreye verdiği zararlar” adlı ölçek öntest ve sontest olarak kullanılmıştır. Öntest uygulandıktan sonra öğrencilere kimya dersinde “Pilleri Tanıyalım”, “Pillerde Kirlilik Nedenleri” ve “Atık Pillerle İlgili Çevre Bilinci Oluşturulması” olmak üzere üç seminer verilmiştir. Yapılan çalışmada öğrencilerin pilleri tanıma, pillerin çevreye etkileri, pillerin kullanımı ve geri dönüşümü konularında öntestlerle sontestler arasında sontestlerin lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur Anahtar Sözcükler: Atık Pil, Çevre Eğitimi, Çevre Kirliliği, Kimya
The aim of this study is to create consciousness about waste batteries that cause heavy metal pollution in the soil. For this aim seminars are arranged about waste batteries in chemistry lessons and the effectiveness of these seminars are searched with 265 high school students. In this research single-group design is used. For collecting data five-point likert type scale is used as a pretest and posttest, called “batteries and harmful effects of batteries on environment”. After pretest applying student are given seminars called “Let’s Learn Batteries”, “Reasons of Battery Pollution” and “Environment Consciousness about Waste Battery”. At the end of the study a meaningful difference is found between pretest and posttest in the favor of posttest about students’ recognition of batteries and batteries effects on environment, batteries’ usage and recycling.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | TEMEL BİLİMLER |
Authors | |
Publication Date | February 26, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 13 Issue: 2 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
All published articles in the journal can be accessed free of charge and are open access under the Creative Commons CC BY-NC (Attribution-NonCommercial) license. All authors and other journal users are deemed to have accepted this situation. Click here to access detailed information about the CC BY-NC license.