Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması

Yıl 2009, Cilt: 13 Sayı: 2, 123 - 127, 26.02.2014

Öz

Bu çalışmada toprakta ağır metal kirliliğine neden olan atık pillerle ilgili bilinçlendirme yapılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda İzmir Mithatpaşa Anadolu Endüstri Meslek Lisesinde kimya dersinde atık pillerle ilgili seminerler düzenlenmiş ve bu seminerlerin etkinliliği incelenmiştir. Çalışma 265 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada tek grup öntest-sontest deseni kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla “Piller ve pillerin çevreye verdiği zararlar” adlı ölçek öntest ve sontest olarak kullanılmıştır. Öntest uygulandıktan sonra öğrencilere kimya dersinde “Pilleri Tanıyalım”, “Pillerde Kirlilik Nedenleri” ve “Atık Pillerle İlgili Çevre Bilinci Oluşturulması” olmak üzere üç seminer verilmiştir. Yapılan çalışmada öğrencilerin pilleri tanıma, pillerin çevreye etkileri, pillerin kullanımı ve geri dönüşümü konularında öntestlerle sontestler arasında sontestlerin lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur Anahtar Sözcükler: Atık Pil, Çevre Eğitimi, Çevre Kirliliği, Kimya

Kaynakça

  • Ayvaz, Z. 1992. Çevreyi Kirletmeyen Cıvasız Pil Üretimi Gerçekleştirildi, Ekoloji Dergisi, 5, 47.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 143 PP.
  • Dökmen, Ü. 2003. Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Var olmak, Gelişmek, Uzlaşmak. Sistem Yayınevi, İstanbul. 416 PP.
  • Ergün, N. 2006. Ağır Metallerin Oluşturduğu Kirliliğin Bitkiler Üzerine Etkileri, (Editör: Yaşar Ergün) Hatay’da On Sıcak Gün, Mustafa Kemal Üniversitesi Yayınları, Antakya, 43-54.
  • Erten, S. 2002. İlköğretim II. Kademesindeki (6,7 ve 8. Sınıflar) Davranışların Araştırılması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, 2-5 Ağustos, Ankara
  • Erten, S. 2004. Çevre Eğitimi ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, 65(66), 1-13.
  • Erten, S., Özdemir, P., Güler, T. 2003. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Öğretmenlerin Çevre Bilinci Düzeylerinin ve Bu Okullardaki Çevre Eğitiminin Durumunun Belirlenmesi, OMEP: Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı, 5-11 Ekim, Kuşadası-Aydın.
  • Karacan A., R. 2002. İşletmelerde Çevre Koruma Bilinci ve Yükümlülükleri, Türkiye ve Avrupa Birliğinde İşletmeler Yönünden Çevre Koruma Politikaları, Ege Akademik Bakış, 2 (1), Makale 1, 1-11.
  • Kerlinger, F. N. 1973. Foundation of Behavioral Research (Second edition), Holt, Rinehart and Winston, New York, 336 PP.
  • Kocatas, A. 1997. Ekoloji ve Çevre Biyolojisi, Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 94 PP.
  • Özdilek, Ş.Y. 2006. Derin Ekoloji, (Editör: Yaşar Ergün) Hatay’da On Sıcak Gün, Mustafa Kemal Üniversitesi Yayınları, Antakya.
  • Pehlivan, M. 1994. Çevre Eğitimi ve Kimyasal Çevre Kirliliği, Ekoloji Dergisi, 13, 14-16.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L. S. 1989. Using Multivariate Statistics, Harper Collins Publischers, New York.
  • Topbas, M., T., Brohi, A.R., Karaman, M.R. 1998. Çevre Kirliliği, Çevre Bakanlığı Yayınları, Ankara, 340 PP.

Creating An Enviromental Awareness To High School Students About Waste Batteries

Yıl 2009, Cilt: 13 Sayı: 2, 123 - 127, 26.02.2014

Öz

The aim of this study is to create consciousness about waste batteries that cause heavy metal pollution in the soil. For this aim seminars are arranged about waste batteries in chemistry lessons and the effectiveness of these seminars are searched with 265 high school students. In this research single-group design is used. For collecting data five-point likert type scale is used as a pretest and posttest, called “batteries and harmful effects of batteries on environment”. After pretest applying student are given seminars called “Let’s Learn Batteries”, “Reasons of Battery Pollution” and “Environment Consciousness about Waste Battery”. At the end of the study a meaningful difference is found between pretest and posttest in the favor of posttest about students’ recognition of batteries and batteries effects on environment, batteries’ usage and recycling. 

Kaynakça

  • Ayvaz, Z. 1992. Çevreyi Kirletmeyen Cıvasız Pil Üretimi Gerçekleştirildi, Ekoloji Dergisi, 5, 47.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 143 PP.
  • Dökmen, Ü. 2003. Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Var olmak, Gelişmek, Uzlaşmak. Sistem Yayınevi, İstanbul. 416 PP.
  • Ergün, N. 2006. Ağır Metallerin Oluşturduğu Kirliliğin Bitkiler Üzerine Etkileri, (Editör: Yaşar Ergün) Hatay’da On Sıcak Gün, Mustafa Kemal Üniversitesi Yayınları, Antakya, 43-54.
  • Erten, S. 2002. İlköğretim II. Kademesindeki (6,7 ve 8. Sınıflar) Davranışların Araştırılması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, 2-5 Ağustos, Ankara
  • Erten, S. 2004. Çevre Eğitimi ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, 65(66), 1-13.
  • Erten, S., Özdemir, P., Güler, T. 2003. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Öğretmenlerin Çevre Bilinci Düzeylerinin ve Bu Okullardaki Çevre Eğitiminin Durumunun Belirlenmesi, OMEP: Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı, 5-11 Ekim, Kuşadası-Aydın.
  • Karacan A., R. 2002. İşletmelerde Çevre Koruma Bilinci ve Yükümlülükleri, Türkiye ve Avrupa Birliğinde İşletmeler Yönünden Çevre Koruma Politikaları, Ege Akademik Bakış, 2 (1), Makale 1, 1-11.
  • Kerlinger, F. N. 1973. Foundation of Behavioral Research (Second edition), Holt, Rinehart and Winston, New York, 336 PP.
  • Kocatas, A. 1997. Ekoloji ve Çevre Biyolojisi, Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 94 PP.
  • Özdilek, Ş.Y. 2006. Derin Ekoloji, (Editör: Yaşar Ergün) Hatay’da On Sıcak Gün, Mustafa Kemal Üniversitesi Yayınları, Antakya.
  • Pehlivan, M. 1994. Çevre Eğitimi ve Kimyasal Çevre Kirliliği, Ekoloji Dergisi, 13, 14-16.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L. S. 1989. Using Multivariate Statistics, Harper Collins Publischers, New York.
  • Topbas, M., T., Brohi, A.R., Karaman, M.R. 1998. Çevre Kirliliği, Çevre Bakanlığı Yayınları, Ankara, 340 PP.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm TEMEL BİLİMLER
Yazarlar

Yahya Kansu Bu kişi benim

Cengiz Tüysüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kansu, Y., & Tüysüz, C. (2014). Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13(2), 123-127.
AMA Kansu Y, Tüysüz C. Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması. SDÜ Fen Bil Enst Der. Şubat 2014;13(2):123-127.
Chicago Kansu, Yahya, ve Cengiz Tüysüz. “Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 13, sy. 2 (Şubat 2014): 123-27.
EndNote Kansu Y, Tüysüz C (01 Şubat 2014) Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 13 2 123–127.
IEEE Y. Kansu ve C. Tüysüz, “Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması”, SDÜ Fen Bil Enst Der, c. 13, sy. 2, ss. 123–127, 2014.
ISNAD Kansu, Yahya - Tüysüz, Cengiz. “Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 13/2 (Şubat 2014), 123-127.
JAMA Kansu Y, Tüysüz C. Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması. SDÜ Fen Bil Enst Der. 2014;13:123–127.
MLA Kansu, Yahya ve Cengiz Tüysüz. “Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 13, sy. 2, 2014, ss. 123-7.
Vancouver Kansu Y, Tüysüz C. Atık Pillerle İlgili Ortaöğretim Öğrencilerinde Çevre Bilincinin Oluşturulması. SDÜ Fen Bil Enst Der. 2014;13(2):123-7.

e-ISSN: 1308-6529