Maritime transport is the most significant one among
several transportation modes. Containers are transported at international level
as a part of maritime transport. Seaports have critical role for efficiency of
container stacking process. It is necessary to complete operations of arriving
vessels at the shortest time in order to provide high customer satisfaction. At
this point, simulation is effectively utilized as a decision support system in
order to improve port processes. In this study, current situation and two
alternative scenarios are compared to each other through simulation so as to
realize the most suitable stack planning by removing bottlenecks in a container
port. It is aimed to determine the most suitable yard layout to provide
minimization of discharging times for arriving vessels, decreasing waiting
times of carriers under quay and yard cranes and fair usage of all equipment.
Thus, it is planned to reduce energy and workforce costs.
Deniz
taşımacılığı, çeşitli ulaşım çeşitleri arasında en önemli olanıdır. Konteynerler, deniz taşımacılığının
bir parçası olarak uluslararası düzeyde nakledilmektedir. Limanlar, konteyner istifleme sürecinin verimliliği açısından
kritik bir role sahiptir. Müşteri memnuniyetini en üst düzeyde sağlamak için en
kısa sürede gelen gemilerin operasyonlarını tamamlamak gerekmektedir. Bu
noktada, liman süreçlerini iyileştirmek için simülasyon bir karar destek
sistemi olarak etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada, bir konteyner
limanındaki darboğazları gidererek en uygun istif planlamasını
gerçekleştirebilmek için mevcut durum ve iki alternatif senaryo benzetim
yoluyla birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Gelen gemiler için boşaltma
zamanının en aza indirgenmesi, taşıyıcıların vinçlerin altındaki bekleme
sürelerinin kısaltılması ve tüm ekipmanların adil kullanımı için en uygun saha
düzeninin belirlenmesi amaçlanmıştır. Böylece, enerji ve işgücü maliyetlerinin
azaltılması planlanmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 22 Issue: 3 |
e-ISSN: 1308-6529